Jelle Vermandere

Camille Pollie
OpenVRT
Published in
4 min readAug 7, 2020

--

Bij OpenVRT zijn we steeds op zoek naar jong digitaal talent. Gewoon omdat we nieuwsgierig zijn maar ook omdat we in de toekomst misschien iets voor elkaar kunnen betekenen! Daarom hebben we een oproep aan onze jonge creatives gedaan, om hun afstudeerprojecten met ons te delen. De komende weken zullen wij een aantal talenten in de kijker zetten. Want ze verdienen het!

Wat studeerde je en waarom heb je voor die richting gekozen?

Ik studeerde burgerlijk ingenieur-architect aan de UGent.

Mijn hele leven lang ben ik al bezig met dingen bouwen, vroeger waren dat gekke Lego structuren, nu verfijnde maquettes. Ik ben dan ook snel begonnen aan mijn creatieve carrière, ging elke woensdag namiddag naar de les animatiefilm en dat tijdens mijn hele middelbare schooltijd. In die tijd heb ik mijn creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan en ik wou dat ook verderzetten in mijn universitaire studie.

Ik heb een grote fascinatie voor ‘ruimte’ en hoe we die ervaren. Om deze verder te ontrafelen heb ik dan ook gekozen om architectuur te studeren.

Het is de perfecte combinatie van mijn creatieve en analytische zelf. Het ene moment ben je bezig met een mooi kleurenpalet te zoeken en het andere moment moet je ineens complexe betonberekeningen uitvoeren. Die variatie houdt mijn geest scherp en zorgt ervoor dat ik me nooit verveel. Mijn studies hebben mij ook toegelaten om mijn eigen pad te creëren. Door mij steeds verder te verdiepen in de virtuele architectuur, heb ik mij kunnen ontpoppen tot een ware 3D-tovenaar.

Wat inspireert je? (Instagramaccounts, YouTube channels, kunstenaars, …)

Ik haal mijn inspiratie uit ver uiteenlopende zaken. Door zaken te verbinden die op het eerste zicht weinig te maken hebben, krijg je altijd wel een speciale en onverwachte uitkomst. Enerzijds vind ik inspiratie in het dagelijkse leven. De kleine dingen die een dag bijzonder maken. Anderzijds wordt ik aangetrokken door de grote wonderen van de wereld, een nieuwe stad ontdekken of een andere cultuur opsnuiven.

Natuurlijk spendeer ik ook een groot deel van mijn tijd op het internet en dan vooral op Youtube. Altijd op zoek naar nieuwe dingen om te ontdekken en te leren. Daar heb ik ook leren coderen, een skill die mij verder in de richting van de interactieve 3D wereld heeft geduwd.

Wat is de droomjob die je graag wil doen en waarom lijkt je dat zo’n toffe job?

Ik ben altijd al een maker geweest. Ik heb een instinctieve nood om nieuwe creaties de wereld in de smijten. Daarom is mijn grote droom om met deze creaties de wereld (of toch een klein deeltje) te veroveren en om mensen hun dag een beetje beter te maken.

Dit onder de vorm van digitale verhalen, zij het via een game, video’s of iets helemaal anders. Als je job andere mensen gelukkig maakt, dan wordt je daar toch zelf ook instant gelukkig van?

Als je gaat werken binnenkort, waar kijk je dan naar uit?

Ik was voordat ik afstudeerde al actief als student zelfstandige, waarbij ik als freelancer 3D beelden en animaties maakte. Ik wil dan ook graag meer ervaring opdoen en mijn portfolio verder uitbouwen. Om dan ooit van mijn eigen creaties te kunnen leven.

Vertel eens wat meer over je eindwerk en hoe het tot stand kwam

Iedereen zal zich 2020 ongetwijfeld blijven herinneren. Ook ik had mij dit jaar helemaal anders voorgesteld.

Nadat ik afgestudeerd was in februari, keek ik net zoals iedereen in het zelfde schuitje ongelooflijk uit naar de proclamatie ceremonie.

Maar door de Corona crisis kon deze dus niet meer doorgaan. In plaats van bij de pakken te blijven zitten, besloot ik om de kennis die ik vergaarde door mijn thesis, die over interactieve ruimtes ging, te gebruiken om een digitaal alternatief te maken. En dit zou geen gewone Zoom-meeting worden, maar een 3D-wereld waar iedereen vrij kan in doorlopen.

Ik heb het Aula gebouw van de UGent nagemaakt in een game engine, en er een hele ervaring van gemaakt. Van je toga kiezen, tot de speech op het einde.

Het gebouw is zorgvuldig nagemaakt aan de hand van oude plannen en snedes. Ik heb ook veel aandacht besteed aan de belichting van het gebouw. Dit alles om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken. De video legt alles in geuren en kleuren uit.

Jelles eindwerk: “Making My Own Digital Graduation Game”

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens.

Ben jij op zoek naar een professional die jou kan helpen bij het maken van allerhande 3D beelden of renders, of snak je naar broodnodig entertainment in de vorm van video’s en games? Ontdek mijn werk op mijn website: http://www.jellever.be/

--

--

Camille Pollie
OpenVRT

Communitymanager at OpenVRT. Supporting young creatives in Flanders, Belgium.