Leen Poppe

Camille Pollie
OpenVRT
Published in
4 min readJul 30, 2020

--

Bij OpenVRT zijn we steeds op zoek naar jong digitaal talent. Gewoon omdat we nieuwsgierig zijn maar ook omdat we in de toekomst misschien iets voor elkaar kunnen betekenen! Daarom hebben we een oproep aan onze jonge creatives gedaan, om hun afstudeerprojecten met ons te delen. De komende weken zullen wij een aantal talenten in de kijker zetten. Want ze verdienen het!

Wat studeer(de) je en waarom heb je voor die richting gekozen?

In het zesde middelbaar wist ik niet goed wat ik precies wilde. Ik maakte af en toe een YouTube video voor de fun, maar ik zag hier niet meteen een toekomst in.

Uiteindelijk ben ik communicatiemanagement gaan studeren, omdat die opleiding zo breed is en ik het gevoel had dat ik er nog alle kanten mee uit kon gaan. In mijn laatste jaar communicatiemanagement heb ik stage gedaan bij Hotel Hungaria. Ik was daar productie-assistent voor een roadtrip project: jongeren uit heel Europa gingen een roadtrip maken doorheen Europa. Voor dit project hadden we enkele filmmakers nodig die alles in beeld gingen brengen. Ik was jaloers op wat zij mochten en konden doen en wilde graag ook op die manier meewerken aan de opdracht.

Na mijn studie heb ik besloten om nog voor banaba Film aan het Narafi te gaan en hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Ik ontdekte dat video’s maken echt mijn passie is.

Wat inspireert je? (Instagramaccounts, YouTube channels, kunstenaars, …)

Voordat Mark Zuckerberg de wereld overnam, bestond er zoiets als Netlog, een lang vergeten social mediaplatform. Mensen konden video’s posten op hun pagina. Zo ontdekte ik een video van MadeByJef. Ik lachte me kapot met zijn filmpjes, het was totaal iets anders dan wat je normaal zag op televisie. Door meer van hem op te zoeken ontdekte ik dat er iets als “YouTubers” bestond. Ik wilde dit ook wel eens proberen. Zo heb ik mijn eerste camera gekocht en werd video’s maken mijn grootste hobby. Zonder Jef was ik hier waarschijnlijk nooit mee begonnen, hij is mijn eerste inspiratiebron geweest. Jammer genoeg maakt hij al enkele jaren geen video’s meer.

Daarnaast heb ik met twee maten het videobedrijfje Cineminds opgericht waarbij we promotie video’s en aftermovies maken voor bedrijven en evenementen. Daniel Schiffer is voor ons een grote inspiratiebron. De tips & tricks die hij deelt op zijn socials hebben onze video’s zeker al verbeterd.

Op vlak van non-fictie is Eric Goens een grote inspiratiebron voor mij. Hoe hij een band creëert met zijn onderwerpen is super inspirerend. Dit zorgt ervoor dat hij veel diepere gesprekken kan voeren, wat voor prachtige televisie zorgt.

Wat is de droomjob die je graag wil doen en waarom lijkt je dat zo’n toffe job?

Ik hou van jongs af aan al van mensen entertainen. Ik weet nog dat ik vroeger in de klas vertelde dat ik clown wilde worden later. Nu is mijn doel om mensen te entertainen aan de hand van documentaires. Ik vind het leuk om camerawerk te doen voor non-fictie. Wanneer ik hier veel ervaring in heb, zou ik graag mijn eigen lange documentaire maken. Ik zou een verhaal willen brengen waarmee ik mensen echt kan verbazen en waar mensen over gaan praten.

Als je gaat werken binnenkort, waar kijk je dan naar uit?

Door het maken van non-fictie ontmoet je enorm veel mensen die je normaal niet zou tegenkomen in je leefomgeving. Ik kijk ernaar uit om nog meer mensen te ontmoeten en unieke verhalen te ontdekken.

Vertel eens wat meer over je eindwerk en hoe het tot stand kwam

Ik heb twee vrienden uit Kasterlee die beide fanatieke pompoenuithollers zijn en met Halloween altijd met de mooiste exemplaren afkomen. Een van hen verjaart in oktober. Het is een traditie geworden om elk jaar op zijn verjaardag een wedstrijdje om ter mooiste Halloweenpompoen uit te snijden. Zo kwam ik te weten dat Kasterlee bekend staat om hun pompoenen. Ze vertelden me dat er zelfs elk jaar een pompoenregatta georganiseerd wordt. Dat is een evenement waar mensen over heel de wereld heen komen om in pompoenen te varen.

Toen ik dit hoorde wou ik dit gewoon eens meemaken. Ik begon er wat meer over op te zoeken, zo ontdekte ik dat er iets bestaat als het pompoengennootschap: Een vereniging uit Kasterlee van (mannelijke) 40-plussers die pompoenen kweken in hun tuin. Deze pompoenen wegen soms zelfs meer dan een ton. Ze behoren hiermee tot de wereldtop. Dit jaar stonden drie mannen van het Kasterlees pompoengennootschap op het podium van het EK zwaarste pompoenen. Ik vond dit komisch en fascinerend tegelijk.

Ik sprak af met de mannen van het pompoengennootschap en zo heb ik Jan Biermans leren kennen. Een geweldige pee met een super grote passie voor het kweken van pompoenen. Het was zo leuk om hem over zijn passie te horen praten dat ik er een documentaire van maakte.

Het pompoenen kweken is iets dat heel het dorp en zelfs de wereld samenbrengt.

Leens eindwerk: “DE POMPIOENEN”

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens.

Ik ben een echte all-arounder. Regie, camera, montage,… Ik kan het allemaal. Doordat ik in alles wat ervaring heb, kan ik inschatten wat in montage wel of niet zal werken. Wanneer ik aan het draaien ben, monteer ik alles al in mijn hoofd. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan.

--

--

Camille Pollie
OpenVRT

Communitymanager at OpenVRT. Supporting young creatives in Flanders, Belgium.