Lotte De Beer

kim-ling nicolai
OpenVRT
Published in
4 min readDec 4, 2020

--

Bij OpenVRT zijn we steeds op zoek naar jong digitaal talent. Gewoon omdat we nieuwsgierig zijn maar ook omdat we in de toekomst misschien iets voor elkaar kunnen betekenen! Daarom hebben we een oproep aan onze jonge creatives gedaan, om hun afstudeerprojecten met ons te delen. De komende weken zullen wij een aantal talenten in de kijker zetten. Want ze verdienen het!

Wat studeer(de) je en waarom heb je voor die richting gekozen?

Sinds september 2020 is deze enthousiaste bedenker en creator officieel een gediplomeerde Digital Storyteller! Mét uitroepteken, want de weg naar dit diploma was soms even zoek.

Voordat ik me inschreef voor het Postgraduaat Digital Storytelling van Chase Academy aan het KASK, flirtte ik met een opleiding Architectuur. Vonken en passie genoeg, maar de relatie geraakte niet van de grond. 6 jaar proberen later besloot ik dan maar om mijn andere liefde een kans te geven: die voor verhalen en (online) beeldcultuur. Van vrijwilliger bij Urgent.fm, over freelance social media docent, tot photoshopper van klassieke schilderkunst. In de opleiding Digital Storytelling leerde ik professionaliseren waar ik op zelfstandige basis al mee bezig was en dat in een jaar vol praktische taken en inspirerende lessen.

Een portie moed, motivatie en de spreekwoordelijke bloed, zweet en tranen later spijker ik vandaag glunderend mijn diploma aan de muur.

Wat inspireert je? (Instagramaccounts, YouTube channels, kunstenaars, …)

Overal loert inspiratie. Zo cliché, maar oh zo waar. Ik laat me verrassen door digitale kunstenaars als @Mitsukokubota en @Davidoreily, wordt elke keer weer verliefd op de details en scènes uit de klassieke beeldende kunst zoals het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck of ‘de Geboorte van Venus’ door Adolph Hirémy-Hirschl. Maar even goed door mijn moeders uit de hand gelopen kippenharem (en mijn eigen frustraties daarover, want laten we eerlijk zijn: niemand heeft wekelijks 180 eieren nodig, toch?).

Ik hou er ook enorm van om op een wild idee te botsen en dan gaandeweg de beperkingen het eindresultaat te laten beïnvloeden. Al blijft de allerbelangrijkste inspiratiebron misschien toch het publiek. Een verhaal leeft immers zolang het verteld wordt. Doorheen elk maakproces neem ik de gebruiker mee in mijn hoofd: hoe ontvangt hij het verhaal of product? Hoe welke manier gaat hij hiermee om? Wat kan hij hiermee doen?

Wat is de droomjob die je graag wil doen en waarom lijkt je dat zo’n toffe job?

Alles tegelijk is al sinds jaar en dag mijn levensmotto. Al tijdens het postgraduaat solliciteerde ik voor mijn droomjob en combineerde het tweede semester zodoende mijn studies met mijn job als Social Media officer bij de BOZAR. Het online verhaal mogen vertellen van zo’n cultureel erfgoed… ik kon die kans gewoon niet laten liggen tot ik afgestudeerd was.

Als je gaat werken binnenkort, waar kijk je dan naar uit?

Ik leerde al snel dat mijn droom om bij een grote culturele instantie te werken inderdaad veel input, veel content, veel inspirerende mensen met zich meebrengt, maar ook veel valkuilen en structuren. Misschien droom ik voor de toekomst dus van een kleiner team en meer overzicht. Anderzijds, er valt nog zoveel te leren, zoveel te doen en daar neem ik graag de tijd voor; dus wie weet wat de toekomst brengt?

Vertel eens wat meer over je eindwerk en hoe het tot stand kwam?

//Gentsefeesten101 is een kennismaking voor wie er nog nooit bij was en een collectief gemis voor al de rest. De honderdeneerste editie van de legendarische Gentse Feesten ging helaas niet door, dus hoopte ik met mijn project en Augmented Reality die leegte in te vullen.

Concreet nemen vijf Instagram-filters je op sleeptouw doorheen het feestgewoel. Na een warm welkom door de Gentse Burgemeester, plan je je route langs de verschillende pleinen, versierd met enkele persoonlijke anekdotes. Je verzamelt een droogje en een natje voor onderweg en sluit de avond af met enkele wazige herinneringen, voor altijd vereeuwigd in uw digitale fotoalbum.

Wilde ideeën genoeg na 26 jaren Gents gefeest te hebben. Ik heb flink in mijn eigen werk moeten schrappen om tot een natuurlijk boeiend en vloeiend verhaal te komen dat voor het brede publiek herkenbaar en toegankelijk is. Met een focus op het speelse karakter van Instagram filters. Een afbeelding van de Drie Gentse Torens als Face Tattoo is nog steeds een optie; maar een online alcohol test of je niet beter voor een watertje kiest in de plaats van die vijfde Irish koffie, leek me veel leuker!
Ook vandaag, met de winter voor de deur, krijg ik berichten van vrienden wiens kennissen mijn filters ontdekken en delen ‘buiten seizoen’. Dus hopelijk krijgen ze een tweede leven tijdens Gentse Feesten 2021.

Check hier het eindwerk van Lotte!

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens.

Ik ben Lotte De Beer, geboren en getogen in Gent. Zin om een pint te pakken in mijn favoriete Café Folklore als het weer mag? Dan serveer ik als borrelhap mijn wilde contentplannen en favoriete Instagram-accounts. Al lijkt het me nog leuker om na het tweede bordje Kroakemandels elkaar plechtig te beloven samen iets moois te maken. Tot dan!

--

--