Seppe Supply & Quinten De Saegher

Brent Dielen
OpenVRT
Published in
6 min readAug 21, 2020

--

Bij OpenVRT zijn we steeds op zoek naar jong digitaal talent. Gewoon omdat we nieuwsgierig zijn maar ook omdat we in de toekomst misschien iets voor elkaar kunnen betekenen! Daarom hebben we een oproep aan onze jonge creatives gedaan, om hun afstudeerprojecten met ons te delen. De komende weken zullen wij een aantal talenten in de kijker zetten. Want ze verdienen het!

Seppe

Wat studeer(de) je en waarom heb je voor die richting gekozen?

Ik ben sinds juni afgestudeerd aan Narafi, waar ik de richting Film/TV/Video heb gevolgd. Daarvoor had ik al mijn bachelor leerkracht Engels en geschiedenis behaald. Ik had een deal gesloten met mijn ouders dat ik eerst een studie moest doen die een grotere werkzekerheid met zich meebracht, voor ik een kunstdiploma mocht behalen. Omdat ik ook een grote passie voor Engels en geschiedenis had, was dit voor mij geen probleem. Ik koos daarna voor Narafi omwille van de breedte van de opleiding. Je leert er zowel cameratechnieken als klank, montage, regie, etc. Het lijkt er sterk op dat de toekomst in de audiovisuele wereld er een is waarin je zoveel mogelijk moet weten van zoveel mogelijk functies, en daarom vond ik Narafi de perfecte keuze.

Wat inspireert je? (Instagramaccounts, YouTube channels, kunstenaars, …)

Een goed gemaakte film of TV-serie inspireert mij altijd om aan iets te beginnen werken. Daarnaast word ik dagelijks geïnspireerd door mensen die een positieve impact willen maken op de wereld zoals onze eigen Piet Wittevrongel uit onze docu. Ook mensen als Alexandria Ocasio-Cortez of Anuna De Wever prikkelen mij. Tenslotte zijn er nog heel veel kunstenaars, schrijvers en muzikanten die me inspireren zoals onze Vlaamse Kommil Foo, of bepaalde metalgroepen waar ik fan van ben, zoals Arch Enemy.

Samengevat kan ik me dus wel dagelijks geïnspireerd houden door van alles. Het enige nadeel is dat mijn hoofd daardoor vaak als een internetpagina is waar er 18 tabbladen tegelijk open staan: heel druk.

Wat is de droomjob die je graag wil doen en waarom lijkt je dat zo’n toffe job?

Er zijn best veel dingen die ik echt graag doe, maar het liefst van al zou ik films maken die een blijvende impact hebben op mensen door hen iets bij te leren en/of te laten voelen. Elk verschil dat ik zou kunnen maken om de wereld een betere plaats te maken zou enorm veel voor mij betekenen. Dat is misschien een groot doel, maar het valt me op hoe weinig we soms nog naar anderen in een discussie of debat luisteren. Een inkijk bieden in wat bepaalde mensen meemaken en wat die mensen hun drijfveren zijn, lijkt me daarom iets dat echt een verschil kan maken.

Als je gaat werken binnenkort, waar kijk je dan naar uit?

In team creatief werk verrichten en tot een eindproduct komen waar je als groep kan achter staan. Ik denk dat als je zoiets kan bereiken je met veel plezier elke dag opnieuw gaat werken.

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens.

Narafi gaf me de tools om op zo goed als elke positie in de audiovisuele wereld ingezet te kunnen worden. Ikzelf voeg daar mijn doorzettingsvermogen en enthousiasme aan toe, waardoor ik ook leergierig ben en hoop een job te vinden die me elke dag uitdaagt om beter te doen.

Vertel eens wat meer over jullie eindwerk en hoe het tot stand kwam.

Quinten en ik kenden elkaar al een dik jaar voor we besloten om samen ons eindwerk te maken. In september contacteerde hij mij over een potentieel docu-onderwerp dat hij boeiend vond, en vroeg of ik interesse had om dit samen met hem verder te onderzoeken. De specialiteit van Quinten is alles wat met beeld te maken heeft, terwijl mijn specialiteit audio is. De match was dus snel duidelijk en we besloten om na te gaan of we verder konden met het onderwerp, namelijk: Piet Wittevrongel uit Blankenberge.
Piet is een 74-jarige activist die jarenlang (en nu nog steeds trouwens) acties heeft ondernomen rond dingen zoals wapenhandel, Leopold II-standbeelden, de klimaatopwarming, de vluchtelingencrisis, enzovoort. Humanitaire onderwerpen dus. We merkten al snel dat er nog veel meer te ontdekken viel over hem. Geen haar op ons hoofd dacht er aan om dit onderwerp los te laten. We filmden met hem tot we door de coronacrisis geen draaidagen meer konden organiseren. Gelukkig waren we al in september begonnen, waardoor we onze film toch konden afmaken en een eindproduct presenteren.

Het eindwerk van Seppe & Quinten: “Blanksy”

Quinten

Wat studeer(de) je en waarom heb je voor die richting gekozen?

In het middelbaar studeerde ik binnenhuisarchitectuur. Die richting heb ik altijd zalig gevonden. Maar ik had een vriend die filmschool deed en ik dacht: als ik dat ooit wil doen, doe ik het nu! Ik heb me direct ingeschreven bij Luca School of Arts campus Narafi Brussel. Ik moest wel serieus pendelen, ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug. Maar voor iets dat je graag doet, is dat zo voorbij. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze om film te gaan studeren. Al vrij snel geraakte ik geïnteresseerd in non-fictie verhalen. Ik leg ook echt graag contacten met de mensen waarover ik iets ga vertellen.

Wat inspireert je? (Instagramaccounts, YouTube channels, kunstenaars, …)

Mensen die passie hebben inspireren mij het meest. Waar passie zit, zitten de verhalen. Het visuele werkt voor mij het beste, dat kan ook architectuur zijn die een inspiratie-trigger wordt om een bepaald shot op die manier te doen. Maatschappelijk relevante docu’s zijn voor mij een must-see. Ik houd de sociale media van DOP’s in de gaten en artikels over nieuwe trends en films. Vimeo is ook een heel sterke inspiratiebron in de zin dat het een community is van allemaal creatives die hun werk delen.

Maar het meest productieve blijft het brainstormen met mede-creators, samen iets willen maken en elk onze eigen input bieden. Want films maak je uiteindelijk nooit alleen.

Wat is de droomjob die je graag wil doen en waarom lijkt je dat zo’n toffe job?

De droomjob is om binnen deze sector werken. Dat kan multicam zijn, maar ook werken met licht en/of documentaire. Bij multicam is de functie LSM voor mij heel interessant omdat ik zelf ook sport en ik de sportwereld ook op de voet volg. Bij docu zijn het de verhalen en maatschappelijke relevantie ervan die me inspireren. Ik wil mensen zaken laten zien die hun perceptie op onderwerpen positief kan beïnvloeden.

Als je gaat werken binnenkort, waar kijk je dan naar uit?

Het samenwerken met de collega’s. Het creëren van iets geweldigs waar iedereen zijn uiterste best voor doet. Naar de plek waar je kan delen wat je allemaal gemeenschappelijk hebt: die passie! En koffie… Anders kunnen we niet beginnen natuurlijk.

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens.

Door mijn studie-ervaring ben ik perfect bekwaam in audio, video, montage, regie en multicam. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar non-fictie documentaire en multicam. Ik heb een vrij ondernemend karakter, dat heb ik bewezen bij zowel mijn eigen eindwerk als bij multicam captaties met school in samenwerking met externe bedrijven zoals NEP, Videohouse, Db video en Fly-Away. Ook ben ik goed in het uitlichten van scenes en geeft werken in teamverband me enorm véél voldoening. Ik ben leergierig en zal altijd een zo groot mogelijke bijdrage proberen te leveren aan een team.

--

--