Maak werk van je leven

Blijf ik werken om te leven, of maak ik werk van mijn leven?

INC
Organisatie ontwikkeling

--

Inc. geeft je 52 weken een blik achter de schermen waar we werken aan organisatie- en conceptontwikkeling. Deze week stelt Bjørn zichzelf de vraag: Blijf ik werken om te leven, of maak ik werk van mijn leven?

Wij vragen geen 9 tot 5 mentaliteit’ is een zin die ik dikwijls zie staan in een vacature tekst. Wat is er mis met de 9 tot 5 mentaliteit? Je kunt ook zeggen dat mensen met een 9 tot 5 mentaliteit goed georganiseerd zijn en binnen de gestelde tijd hun werk afmaken. Iemand zei eens; overwerk is een kwestie van slecht plannen. Daardoor blijft er onvoldoende tijd over voor persoonlijke zaken die men ‘het leven’ noemt. Maar wat als je werk je leven is?

Het zit in ons mensen om werk te zien als een middel om onze verplichtingen na te komen. Maar wat als je werk zou zien als een middel om je dromen en ambities waar te maken, en geld de beloning is?
Vanuit dat perspectief heb je waarschijnlijk nooit genoeg tijd en is het leven veel te kort.

Ander perspectief

Tijd is dus relatief en het gaat erom hoe je er mee omgaat. Als je nu eens stelt dat de tijd die je gegeven is zo goed mogelijk moet worden ingericht omdat je anders tijd tekort komt, dan komt de term ‘9 tot 5' in een heel ander daglicht te staan en begin je het kolder te vinden dat je op je 67e moet stoppen met je levenswerk.

Gemiddeld is onze levensverwachting 81 jaar. Wat ga je met die laatste 14 jaar doen? Genieten van je kleinkinderen? Met de camper de wereld rond? Reizen door Nepal? Waarom zou je daar tot je 67e mee wachten? De kans is er dat je deze leeftijd niet eens haalt. Is het niet veel verstandiger om hier vandaag al mee te beginnen? Ricardo Semler bedacht hiervoor het ‘Een-beetje-pensioen-programma’.

Ricardo Semler

Een-beetje-pensioen-programma

Het idee achter het ‘Een-beetje-pensioen-programma’ is de drie belangrijke aspecten in het leven van de mens: gezondheid, geld en tijd. In het begin van je carrière ben je gezond, heb je wat geld, maar geen tijd. Wanneer je met pensioen gaat heb je tijd, wat geld, maar niet altijd de gezondheid om te doen wat je wilt.

Met dit programma kunnen medewerkers één dag in de week pensioen kopen voor 10% van hun salaris. Na hun pensionering kan Semco het tegenovergestelde doen en ze terugkopen voor één dag per week. Er zijn namelijk heel veel mensen die na hun pensioengerechtigde leeftijd nog steeds willen werken en Semco kan nog steeds een beroep doen op de ervaring en kennis van zijn ex-medewerkers. Dit maakt dat mensen niet hun hele leven moeten wachten op hun geluk maar dat ze dat vandaag de dag al ervaren.

Dromen en ambities najagen

Werk ik om te leven? Leef ik om te werken? Of is mijn werk m’n leven en mijn leven m’n werk? Dat laatste geniet mijn voorkeur. Daarom staan wij bij Inc. elke dag op om mensen en organisaties te helpen doen wat ze graag willen en goed kunnen. Dat voelt niet als werk maar als het waarmaken van je ambities en dromen en daar is geen tijd aan toe te kennen! Dus stel jezelf de vraag: Blijf ik werken om te leven, of maak ik werk van mijn leven?

Wil je meer weten over je persoonlijke ambities of die van jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en deel ze met ons.
We helpen graag met het realiseren hiervan. Maak waar wie bent.

De cirkel is rond

Week 40

52 weken Inclusief

--

--