Yurtdışından alışveriş

Oytun Yüksel
2 min readOct 27, 2012

--

Yaklaşık 3 yıldır, yılda 2–3 defa yurtdışından(genellikle Çin’den) alışveriş yapan biri olarak tecrübelerimi paylaşmak istedim. Hatta telefonlar için 3–5 tanesi birden 2$’a kapınıza kadar gelen en kral ekran koruyucu jelatinlerin telefoncularda tanesi 15 ile 40 lira arasında satıldığını öğrenince kendimi buna mecbur hissettim diyebilirim. Amacım kimsenin işini öldürmek, baltalamak değil. Fakat bir ürünün %4000 kar ile satıldığı nerede görülmüş? Koruyucu arka kapaklarda aynı şekilde bu örneğe cuk oturuyor. Dolayısıyla bu yazıyı yazıyorum.

Öncelikle yurtdışından alışveriş yapabilmeniz için Paypal hesabına sahip olmanız gerektiğini söylemekte fayda var. Onun içinde kredi kartınızın olması gerekli. Eğer Paypal hesabına sahipseniz bilmeniz gereken 2. şey ise hangi siteleri kullanabileceğiniz. Ben Ebay (ABD — hemen hemen herşey) ve DealExtreme (Çin — elektronik,hobi vs) dışında bir site kullanmadım şu güne kadar. Ve bu iki sitedede sorun yaşamadım ( Bir ürünüm yaklaşık 5 haftadır gelmedi ama buna ilerleyen bölümlerde değineceğim, hala gelebilir). O yüzden bu ikisini önerebilirim. Ancak bunlar dışındada Türkiye’ye gönderim yapan bildiğim siteler: Focalprice (Çin — elektronik,oyuncak vs), Overstock (ABD — mobilya, elektronik vs), Amazon (ABD — Türkiye’ye sadece kitap bildiğim kadarıyla), Ebay UK (İngiltere — Avrupa olduğu için daha çabuk geliyor), Banggood (Çin — Ufak aparatlar için ama genelde model helikopter almak için kullanılıyor)

3. olarak değinmek istediğim nokta: kargo. Çin’den gelen ürünler (Ebay’de de var) genellikle free shipping (ücretsiz kargo) oluyor. Ancak çoğu takipsiz. Yani takip numarası verilmiyor, bu sebeple ürününüzün nerede olduğunu, ne zaman gelebileceğini takip edemiyorsunuz. Fakat, 1.5$ civarı bir kargo ücreti ödeyerek takipli göndermesinide isteyebilirsiniz satıcıdan içiniz rahat etmiyor ise. Şöyle birşey söyleyebilirim bu konuda, ben genelde 10$’a kadar olan alışverişlerimde free shipping ile alıyorum. Şuana kadar gelmeyen tek ürünüm oldu. Oda takipsiz olduğu için birşey diyemiyorum ancak heran gelebilir. Sadece benim alışverişlerime göre takipsiz kargonun ulaşma olasılığı %90'ın üzerinde :) ABD’den gelen ürünlerde ise gene takipsiz ve takipli olması sizin tercihiniz. Ancak takipli alışverişi seçerseniz aldığının ürününü kutusunun büyüklüğüne göre kargo ücreti 50$’a kadar çıkabiliyor. Ki bu saydıklarımın hepsi devlet postası. Yani bizdeki PTT. Hesabınızı ona göre yapın.

Son olarakta gümrük/vergi mevzusundan bahsedeyim. Son çıkan yasaya göre (Ağustos 2011 sanırım) 75€ altındaki ürünleriniz vergiden muaf. Tabi kaynağı hatırlamamakla beraber yılda 5 kez oluyor bu muafiyet diye biliyorum. Alışverişinizi ona göre abartmadan yapın :) . 75€ üstünde ise %20 civarında vergi alınıyor. Birçok ürünün %20 vergi dahil buradaki fiyatlardan daha uygun olduğunu söylemeye gerek yok sanıyorum. Ve oran veremesemde 75€ üstünde olmasına rağmen gümrükte ürününün gümrükte takılmadığını söyleyen birçok kullanıcıya rastladım. Ancak bunun bir garantisi yok tabiki, şansınıza kalmış birazda. Ek olarak şuradaki videoyu izlemekte fayda var.

Genel olarak söylemek istediklerim bunlar. Bizlere tanınan bu hakkı kötüye kullanmadan tasarruf etmeniz dileğiyle. Aklınıza takılan yer olur ise yorum aracılığı ile sorabilirsiniz ancak lütfen şu gün, şunu aldım ne zaman gelir tarzı sorular sormayın. İnanın bende bilmiyorum ama bildiğim kadarıyla en geç 30 iş günü sürebilir gelmesi. Daha fazla sürdü ise endişe edebilirsiniz, daha azına değil :)

--

--