Mobil Programlama Nedir? Hybrid, Native & Cross-Platform

Sena Çelik
Oyun ve Uygulama Akademisi
2 min readApr 1, 2022

Bu yazımda mobil programlama nedir sorusu ve mobil uygulama geliştirme seçenekleri üzerinde kısa bir yazı paylaşacağım.

Mobil programlama nedir?

Mobil cihazlara yönelik uygulama geliştirme sürecinde verilen genel bir isimdir. Mobil programlama da iki işletim sistemi mevcuttur. Bunlar:

  • Android
  • iOS

platformlardır.

Android 23 Eylül 2007 tarihinde Google destekleyen bir işletim sistemi; iOS ise 9 Ocak 2007 tarihinde Apple tarafından desteklenen bir işletim sistemidir.

Android işletim sistemi Java ya da Kotlin dilleri ile native olarak uygulama gelitirebilirken; iOS için Obj-C ya da Swift dilleri ile geliştirilebilir.

Mobil uygulama geliştirme seçenekleri nelerdir?

  • Hybrid: Uygulamayı web sitesi yapar gibi geliştirilir. Tarayıcı motoru üzerinden derlenen uygulama geliştirme yöntemidir. Web bazlı olan bu teknoloji ile Apacha Cordova, Ionic gibi frameworkleri kullanarak HTML/ CSS / JavaScript ile mobil uygulama geliştirilebilir.
  • Native: İşletim sistemi tarafından direkt derlenebilen uygulama geliştirme yöntemidir. Kendilerine has diller kullanarak geliştirilir. Android için, Android Studio, Eclipse, Intellij Idea IDE’leri kullanılarak Java veya Kotlin dilleriyle; iOS için XCode ve AppCode IDE’lerini kullanarak Obj-C veya Swift dilleriyle mobil uygulama geliştirilebilir.
  • Cross-platform: Android ve iOS uygulamayı tek kodla geliştirip, işletim sistemi ile arada köprü ya da SDK aracalığıyla derlenir. Bunlara React-Native, Flutter ve Xamarin örnek verilebilir.

--

--