RöporShot#2-Khadija MAMMADOVA

RöporShot
Oyun ve Uygulama Akademisi
5 min readMay 6, 2022
Khadija Mammadova’nın geliştirmiş olduğu “Green Office” uygulamasından görsel.

RöporShot’a başlamadan önce ilk sorunun cevabını biz vermeliyiz. Neden Khadija Mammadova?

İlk günden beri Slack’teki aktifliğiyle gözümüze çarpan Khadija, düzenlediği etkinlikler ve öğrenmeye olan merakı ile özellikle Flutter alanındaki bursiyerler arasından hikayesini merak ettiğimiz ve ikinci RöporShot’ımızı gerçekleştirmek istediğimiz kişi oldu. Sorularımızın cevaplarını aldığımız bu süreçte de çok eğlendiğimiz ikinci RöporShot’ımızı sizlerle paylaşıyoruz, iyi okumalar!

  • Bize kendinden bahseder misin?

Ben Khadija Mammadova. İsmimin Türkçesi Hatice olduğu için Türkiye’de Hatice ismini kullanmaya çalışıyorum. Aslen Azerbaycanlıyım. 2018 senesinde lisans eğitimimi almak için Türkiye’ye geldim. ‘Arapça Mütercim ve Tercümanlık’ bölümüne başladım ve şuan 3.sınıf öğrencisiyim. Aynı zamanda Akademi’de Flutter eğitimi alıyorum.

  • Google Oyun ve Uygulama Akademisi’ne katılma sürecini bize anlatır mısın?

Geçen sene yaz aylarında kodlamaya ilgim olduğunu fark ettim ve araştırmaya başladım. Youtube üzerinden kendimi geliştirmeye çalıştım ama daha iyi bir şekilde öğrenebilmek için bir yönlendirmeye/bootcampe ihtiyacım olduğunu fark ettim. Çünkü tamamen sözel bir alanda eğitim gördüm ve çevremde yazılım hakkında danışabileceğim birileri yoktu. Ancak istediğim gibi bir eğitim bulamadım. Bootcampe kayıt yaptırmak istedim ama derslerimin online olması sebebiyle Azerbaycan’da olduğumdan ve Türkiye’ye dönme ihtimalim olduğu için bu çok riskli olacaktı. Daha sonra okul başladığı için Türkiye’ye geldiğim zaman Teknofest’e katıldım ve orada Google standını gördüm. Bize akademiden bahsettiler ve tam da aradığım şey olduğunu fark ettim. Böylece akademiye başvurmaya karar verdim.

  • Akademi’de Flutter eğitimini seçme sebebin neydi?

Aslında oyun geliştirmeyi de seçebilirdim ama uygulama geliştirmenin önünün çok açık olduğunu fark ettim. Ben küçükken de girişimcilere çok özenirdim. Girişimci olmak istediğimi fark ettiğimde de kodlamada kendimi geliştirmem gerektiğini anladım. Bunun için bir uygulama geliştirmenin bana çok daha faydalı olabileceğini düşündüm. Acaba uygulamalar nasıl yazılıyor, biz nasıl kullanıyoruz diye düşünüyordum. Yazın kendimce Python öğrenmeye başladım ama orada öğrendiğim, yazdığım kodların çıktısını görsel olarak göremiyordum. Burada onu gördükten sonra kesinlikle bu alanı seçmem gerek dedim ve Flutter’ı seçtim.

  • Okuduğun bölüm, yaklaşık 4 yabancı dil biliyor oluşun ve programlamaya olan ilgin sence bir tesadüf mü? Programlama ve yabancı dil öğrenme arasında bir ilişki olduğunu düşünüyor musun?

Ben tesadüflere inanmıyorum daha çok tevafuklara inanıyorum. Çok isteyerek çeviri bölümünü seçtim ama kodlamaya da ilgim vardı. “Peki okuduğum onca sene boşuna mı gitmiş olacak?” diye sorarsanız. Cevabım tabii ki hayır olacak. Çünkü çeviri bölümü, diller ve tercümanlık… Hepsinin kodlama ile ilişkisi olduğunu düşünüyorum. En basitinden günlük kullandığımız ‘Google Translate’ gibi bir uygulama var. Bu uygulama dil ile yazılım arasındaki ilişkiye en iyi örnek. Ayrıca dil öğrenmeyi de çok severim. Dillerin de bir matematiği ve mantığı olduğunu düşünüyorum. Mesela Rusça ile Arapça’yı birbirine çok benzetirim. Ayrıca Arapça’da bazı şeyler var ki İngilizce ile çok uyuşur. Ama Arapça ile İngilizce aslında birbirinden çok farklı diller. Bu sebeple de her şeyin birbiriyle bağlantısı olduğunu düşünüyorum. Kodlamada da mantık ve matematiği görebiliyorum bazen. Diller için de aynı şekilde o yüzden birbiriyle bağlantısı olduğu kesin.

  • Öğrendiklerini paylaşmayı, başkalarına yardım etmeyi sevdiğini görüyoruz. Bu konuda hali hazırda yaptığın veya planladığın bir proje var mı?

Akademide bir çok etkinlik yaptık. Ama şu an bootcamp süreci başladığı için katılımın çok fazla olmayacağını düşündük. Bu yüzden bu etkinliklere ara verdik. Ancak talep gelmesi durumunda bir şeyler yapmayı, yardımcı olmayı isteriz. Yardımcı olmayı istememin sebebi kendimin yardıma ihtiyacım olduğumu görmemle başladı. Hem kendim için hem de arkadaşlarım için beraber öğrenebileceğimiz bir alan oluşturmak istedim. Şu anda bir proje yok aklımda. Ancak seneye yeni arkadaşlarımız geldiğinde onlara da yardımcı olmayı çok isterim. Şu anda böyle bir düşüncem var ama planladığım bir projem yok.

  • Peki bize gerçekleştirdiğiniz bu projelerden biraz bahsedebilir misin?

İlk başta Flutter’ı yeni öğrenmeye başladığım için zorlandığımı fark ettim. Bunu dile getirdiğimde bir arkadaşım yardımcı olabileceğini söyledi. Hatta sadece bana değil bir kaç arkadaşıma daha anlat dedim. Böylece başladık ve gittikçe daha fazla ilgi olduğunu fark ettik. Daha sonra Bulut üyelerinden biri olma şansını elde ettim. Teknoloji Bulutu’nda etkinlik düzenleme kısmını üstlenmek istedim. Bulut’taki diğer arkadaşım da yardımcı oldu. Flutter, Unity, Game Art için kaynaklar derledik. Listeler oluşturduk. UX tasarım, algoritma gibi konularda ekstra derslere ihtiyaç olduğunu fark ettik ve bu konular için dersler oluşturduk. Ancak bunların hepsini yine bursiyer arkadaşlarımızdan yapmalarını istedik. Tam ders gibi değil de beraber öğrenebileceğimiz, sorularımızı sorabileceğimiz ve danışabileceğimiz bir ortam oluşturmaya çalıştık. Bu birkaç ay sürdü. Ama ideathon ve bootcamp yaklaştığı için dersler bitmiş oldu. Ama tabii ki talep gelirse yine bir şeyler yapmaya çalışırız, yardımcı olmak isteriz.

  • Akademiyi tamamladıktan sonra öğrendiklerini nasıl değerlendirmeyi düşünüyorsun?

Benim akademiye katılırken ki hedefim kendime katabileceğim en fazla şeyi katmaktı. Şu anda bunu yaptığımı fark ettim. Hatta kendime katkısı olmasının yanı sıra kendimde fark etmediğim şeyleri keşfettim. Burada bilmediğim bazı özelliklerimin olduğunu görmüş oldum. Ayrıca akademi sonrasında da kendimi kodlama kısmında geliştirmek istiyorum. Kendi uygulamam üzerinde çalışmak, mümkünse çeviri alanıyla birleştirmek ve bu alanda devam etmek istiyorum. Tabii bu kesin bir karar değil çünkü bu alanda çok yeniyim. Ama bu alanda çok fazla fırsat olduğunu görüyorum, kendimi kısıtlamak da istemiyorum. Bunun için hayal kurmaya başladım da diyebilirim.

  • Hangi uygulamanın arayüzünü daha kullanışlı buluyorsun?

Kullanış açısından bakarsak ben Whatsapp, Instagram ve Youtube uygulamalarını çok kullanışlı buluyorum. Slack de bunların arasına dahil edilebilir ama bazı eksikleri olduğunu da fark ettik. Başlangıçta arkadaşlarımızla konuşuyorduk. Şu özelliği olsa ne güzel olurdu diye. Ama yine de kullanışlı mı? Evet. Ayrıca hem fayda hem de kullanış açısından çok sevdiğim bir uygulama olan Dualingo’yu söyleyebilirim.

Khadija Mammadova’nın geliştirmiş olduğu uygulamadan görsel.
  • Bu son sorumuzdu. O halde hazırsan RöporShot sorularına geçiyorum.
  • UI mı UX mi?

UX.

  • Ios mu Android mi ?

Android.

  • Flutter mı Figma mı?

Flutter.

  • Sıfırdan uygulama yapmak mı yoksa var olan uygulamayı geliştirmek mi?

Sıfırdan bir uygulama yapmak.

  • Eğitim mi pratik mi?

Pratik.

  • Serbest çalışmak mı bir yere bağlı çalışmak mı?

Serbest çalışmak.

  • Bootcamp denildiğinde aklına gelen ilk şey ne?

Çok fazla çalışmak, yeni bilgiler edinmek, bilmediğin şeyleri öğrenmeye çalışmak ve uygulamak.

  • Sorularımıza verdiğin cevaplar için teşekkür ederiz. Sana bir de bonus sorumuz var. Bir seçim hakkın olsaydı hangi uygulamayı yapmış olmak isterdin?

Bu çok geniş bir soru. Fayda açısından olabilir, benim sevmem açısından olabilir hatta gelir açısından bile olabilir. Şu an hepsini beraber düşünüyorum. Ben insanlara fayda sağlayacak bir uygulama yapmak isterdim. Bunun için de birçok problemi ortadan kaldıran bir uygulama düşünmeye çalışıyorum şu an. Dil öğrenmeyi sevdiğim için Duolingo uygulamasını da seviyorum. Bence ücretsiz bir sürümünün de olması çok faydalı. Dil öğrenmek isteyen herkes öğrenip pratik yapabilir. Bu açıdan ben Duolingo’yu seçeceğim.

Bu RöporShot için Khadija Mammadova’ya ve Oyun ve Uygulama Akademisi’ne teşekkür ederiz. Bir sonraki RöporShot’ta görüşmek üzere!

Instagram: khadija.mammadova

GitHub: https://github.com/KhadijaMammadova

Medium: https://medium.com/@khadijas_corner

--

--

RöporShot
Oyun ve Uygulama Akademisi

İstanbul Üniversitesi Matematik Bölümü’nden iki oyunsever arkadaş Elif Nur Küçük ve Neslişah Öztürk.