Spillertypen Brann har manglet lenge— og som de sårt trenger.

Gjert Moldestad
Sportsklubben Brann
6 min readDec 24, 2015
Seyi Olofinjana

Sist Brann var god i fotball hadde de en solid midtbanespiller. Men det begynner å bli lenge siden.

Overgangsvinduet nærmer seg. Brann har akkurat rykket opp. Det er ingen tvil om at klubben må forsterke og at de bør gjøre det så kjapt som mulig. Men hvor skal de forsterke? Jeg mener Brann må se seg litt tilbake på hvilken spillertyper som har vært uunnværlig for klubben.

Brann har i mine øyne vært for dårlig besatt på midtbanen i altfor mange sesonger nå. Ansvaret har i stedet blitt lagt på unge skuldre. Skal Brann overleve i Tippeligaen trenger de forsterkninger sentralt, og skal de klare å få suksess igjen, trengs det en general på midten. Den første spilleren de kjøper bør være en slik spiller. La meg illustrere hvor viktig en midtbanen er:

Jeg kan nevne noen midtbanespillere for deg, og så vil jeg at du skal prøve å forestille deg hvordan Brann ville gjort det den uten denne spilleren. Jeg rangerer de i tilfeldig rekkefølge, og jeg har helt sikkert glemt noen. Jeg tør å påstå at alle spillerne som jeg nevner her, ville fått fast plass i dagens Brannstall. Savner du noen, eller er uenig. Legg dem til i kommentarfeltet under.

Rodolph Austin

Jamaicaneren kom til Brann i 2008. Han spilte nesten 100 kamper for Brann og scoret 15 mål. Austin har 84 kamper for Jamaica og er også kaptein på landslaget. Det er en grunn til at han ble en helt i Leeds og var alt for god for Brann når han ble fristilt i sommer og heller valgte Brøndby. Brann vant aldri medaljer med Austin, men tenk deg Brann uten ham disse årene.

Diego Guastavino

2011 var sist Brann fikk til noe i norsk fotball. Da kom vi til cupfinalen. Guastavino, Austin og Torp herjet sammen på midtbanen. Diego lå langt framme i Skarsfjords spillesystem og gav viktige pasninger og scoret mye selv. På sine 68 kamper for Brann har han scoret 20 mål og bidratt til minst like mange. Tenk deg Brann uten Guastavino i perioden 2009 til 2012.

Eirik Bakke

Bakke hadde helt klart storhetstiden sin før han kom til Brann. Men han var likevel en viktig brikke i stallen som tok seriegull, og i årene etterpå. Bakke kom til Brann i 2006 og gav seg etter sesongen i 2010. I den perioden spilte han 103 kamper. Tenk deg Brann uten Eirik Bakke.

Raymond Kvisvik

Kvisvik er en av mine favorittspillere. Når mange snakker om Kniksen vil jeg si at mannen med samme forbokstav har vært nesten like viktig. Kanskje var han ikke en like eminent spiller, men han var uten tvil en eminent person. Kvisvik skapte glede, entusiasme og magi. I tillegg til at han var en dyktig spiller. Lekre pasninger, viktige stikkere, evnen til å holde på ballen å se etter mulighetene var på et internasjonalt nivå. Kvisvik bidro også til en enormt god moral i klubben. Kvisvik ble hentet til Brann to ganger. Begge gangene var han alene forskjellen på fiasko og suksess. Kvisvik har spilt 183 kamper for Brann og scoret 56 mål. For en midtbanespiller!

Tenk deg Brann uten Kvisvik.

Svante Samuelsson

”Se på Svante, han ofrer alt for Brann. Svante, Svante Svante Samuelsson” Den sangen for tjente nr 17 uten tvil. Generalen fra Sverige som ropte på sidelinjen til Branns lege: ”sy meg i hop for i helvete” når han blødde fra hodet og ikke fikk komme innpå av dommeren” Svantes rolle i Brann og på midtbanen var så viktig at kun spillere som Austin, Olofinjana, og Scharner har klart å erstatte han når han dro. Svante taklet så det suste! Svante en er av mine tre favorittspillere.

Tenk deg Brann uten Svante Samuelsson.

Seyi George Olofinjana

Hvordan Brann klarte å finne Seyi er egent — lig helt utrolig. Enten har noen hatt flaks, el — ler så må vi ringe den personen og få noen tips. Olofinjana er muligens en av de beste spillerne som noen gang har spilt i Tippeligaen. For en midtbanegeneral!

Seyi hadde overblikk, lederegenskaper, pasningssikkerhet, ballkontroll, defensiv styrke og offensiv styrke. Han gav de lekreste lissepasningene jeg noen gang har sett, og han taklet slik kun Scharner kunne. Nigerianeren med 44 landskamper for en av Afrikas beste fotballnasjoner, spilte 39 kamper for Brann. Han har etter dette spilt 135 kamper for Wolwerhampton, 34 for Hull og 39 for Cardiff. Det sier ganske mye! Når Olofinjana signerte for Start ble jeg lei meg. Den mannen kunne bidratt i Brann selv fra benken. Tenk deg Brann uten Olofinjana!

Paul Scharner

Før Scharner kom til Brann spilte han 84 kamper for Austria Wien og ca 30 kamper for Zalzburg. Hvordan noen fikk fotballguden fra Østerrike til Brann, er kanskje et større under enn det å få Olofinjana hit. Igjen; noen bør ringe den som fikset det og få litt hjelp. Scharner er min favorittspiller av alle som har spilt i Brann. Scharner fikk 52 kamper for Brann. Jeg digget alle 52! Det var ingen som taklet slik som Scharner, og når han ble flyttet ned i forsvar var han nesten bedre. Scharner tok cupgull og medalje når han var i Brann. Men Brann ble for liten og Scharner ble for god, Wigan var heldig. Tenk deg Brann uten Paul Scharner.

Martin Andresen

Sist men ikke minst. Kanskje best. Brann og Rosenborg ville ha de to samme spillerne. Begge hadde Alexander Ødegaard på toppen av listen og Andresen som nummer to. Ødegaard valgte Rosenborg, Martin Andresen valgte Brann. Det skal Brann være sjeleglad for. Uten Martin Andresen hadde ikke Brann tatt gull. Mannen som gjorde seg upopulær når han satt med VIF drakten på seg på en pressekonferanse i 2008 har likevel vært så viktig for Brann og Bergen, at vi bare må plassere det på kontoen for toskeskap. Brann har hatt noen solide midtbanespillere, men den ultimate generalen i Branns nyere historie er Martin Andresen. Jeg husker godt når Helge Haugen klippet ned den ikke så godt likte Vidar Riseth rett foran dommeren. Alle tenkte at nå kommer det røde kortet. Martin Andresen fikk det med seg og tenkte nok det samme. Martin spurtet bort til Vidar Riseth og skjelte han så heftig ut for å ha filmet (noe alle visste han ikke gjorde) rett foran dommeren. Dommeren grep til fløyten, blåste, og viste hendene i retning favør Brann. Frispark til Helge Haugen. General Andresen hadde en enorm vinnermentalitet og enorme lederegenskaper, de brukte han til å hjelpe Mons Ivar Mjelde med å ta gullet. I tillegg var han en solid midtbanespiller som kunne score, drible, takle og å spre rundt seg med pasninger.

Andresen spilte 78 kamper på sine tre sesonger i Bergen. Tenk deg Brann uten Martin Andresen!

I tillegg kan vi nevne flere viktige midtbanespillere for Brann i nyere tid. Tenk deg Brann uten disse:

  • Carl Erik Torp
  • Jan Gunnar Solli
  • Petter Vaagan Moen
  • Charlie Miller
  • Joachim Walltin
  • Helge Haugen
  • Ardian Gashi

Jeg savner dem alle, og alle sammen hadde fått fast plass i Branns første-ellever. Går vi frem noen år tror jeg ikke noen av dagens spillere ville kommet på listen, det sier ganske mye!

Så mitt store ønske til de som jobber med overganger og spillerlogistikk i Idrettsveien, er at de skaffer en midtbanegeneral til jul!

Saken er opprinnelig publisert i desemberutgaven av den 12. mann

Gjert Moldestad

--

--

Gjert Moldestad
Sportsklubben Brann

- Redaktør den 12. mann - Tillitsvalgt - Fotball for alle -Twitrer også om menneskerettigheter #tacklehomophobia #humanrights