Motivace a směrování jednotlivců v Pábení? Ve hře jsou osobní karty

Roman Hřebecký
Pábení
Published in
5 min readJan 20, 2017

Chceme, aby nám v Pábení bylo dobře. Nedávno jsem psal o zpětných vazbách a retrospektivách, které pročišťují ovzduší, dneska bych rád mluvil o o tom, jak začínáme pracovat s motivací jednotlivců a s uvědoměním si rolí v týmu.

Pro kontext je třeba říct, že tak, jak se v Pábení snažíme pracovat se sebou samými, vychází z přesvědčení, že lidé nejsou stroje, které mají dělat výkon. Postupně si zvědomujeme, že mnohem důležitější je reálná hodnota, kterou dodávají.

Aby lidi chápali svou hodnotu a taky cestu, po které jdou, aby byli lepší, a spokojenější, musejí si všechno umět pojmenovat. Musejí umět říct, jaká mají očekávání od sebe a od týmu. A měli by zkoušet přemýšlet nad tím, co dokážou ovlivnit sami a v čem potřebují pomoc ostatních.

Ne, že bychom se těchto témat v Pábení různým způsobem dlouhodobě nedotýkali. Systematicky jsme to ale zatím neuchopili. Až do naší chaty před 14 dny. A jak jinak, šli jsme na to workshopově.

Metodika, kterou jsme použili, kombinuje

  • to, jak v Pábení přistupujeme k pojmenování brandových hodnot firem,
  • to, jak pracujeme uvnitř firem s jejími zaměstnanci, když vymýšlíme náborové inzeráty,
  • ze základních principů dávání a přijímání zpětné vazby.

Na začátku jsem všem rozdal flipchartové papíry a poprosil, aby je rozdělili na čtvrtiny. Pak jsem tým postupně provázel třemi sety otázek. Každý set měli zaznamenávat do jednoho kvadrantu tak, aby před sebou měli nakonec plakát Já a Pábení.

1. set témat se zaměřil na minulost/současnost v Pábení

Zadání: Vzpomeň si, cos očekával od Pábení, když jsi do něj nastupoval, a na základě čeho jsi měl taková očekávání? Soustřeď se hlavně na otázky:

  • Co bude Pábení ve skutečnosti dělat?
  • Jaká bude moje role v něm?
  • Na jakých budu pracovat projektech?
  • Jakým způsobem na nich budu pracovat?
  • Jací jsou, budou mí kolegové?

Napiš, jak se tvá očekávání v průběhu plnila/neplnila? Pracuj s formulací: Myslel jsem, že budu… a je to tak/není to tak, protože…

Všichni pak měli prostor na prezentaci toho, co napsali. A ostatní jim mohli pokládat otázky. Důležité přitom bylo, aby to nebyly otázky záškodnické. Aby šlo opravdu o to druhého pochopit, aktivně mu naslouchat.

Intermezzo 1

Skrytou motivací mě jako člověka, který je v Pábení zodpovědný za značku i směr, kterým jde, bylo pomalu poodkrývat, jak náš brand lidé v týmu vnímají, jestli jsme všichni na stejné lodi. Jestli o sobě samých umíme mluvit.

Proč jsem se na to zaměřoval? V minulém textu jsem naznačoval, že vývoj Pábení je rychlý. Tlačený je jednak oborem, kterému se věnujeme, jednak přirozenou touhou objevovat nové možnosti a překračovat hranice. Aby se nezastavil, potřebujeme, aby za ním lidé, kteří Pábení tvoří, jen nevláli. Aby ho chápali. Sami ho posouvali. Aby jen neplnili úkoly v to-do, ale aktivně o nich přemýšleli a sami si je vytvářeli.

Jednoduše si uvědomujeme, že je vývoj Pábení ovlivňován nejen nějakou vizí značky, ale i vizemi každého jednoho z nás.

A s tím se pojí ještě jedna věc. Lidé, kteří do Pábení přicházejí, si své místo částečně sami vytvářejí. Čím dál jasněji si uvědomujeme, že najít člověka, který precizně zapadne do našich job descriptions, je buď nemožné, nebo když už se to povede, jsou job descriptions napsány špatně, nebo už prostě neplatí.

Vyrovnáváme se s tím tak, že pracujeme na projektech, které umíme odbavit podle skutečných kompetencí, ne podle toho, co bychom jako copywriteři, UXáci nebo výzkumníci umět měli.

2. set témat se zaměřil na současnost v Pábení

Zadání: Napiš náborový inzerát na svou pozici v Pábení. Ne na to, jak by měla ideálně vypadat, ale na to, kdybychom do Pábení hledali opravdu přesně tebe. S tvou agendou, s tvým přístupem, vlivem.

Struktura inzerátu:

  • Pábení jako značka: jeho hodnoty, přístup, projekty a klienti.
  • Pábení jako značka: jeho slabiny a nejistoty v něm.
  • Popis obsahu práce: Co musím dělat, za co jsem zodpovědný, co pro to musím umět, jaká musím být povaha a co se pro to musím učit
  • Co za to od Pábení dostávám?
  • Co musím mít/dělat/umět překonat, abych se do Pábení chtěl vracet. Co je tam pro mě těžké.

Jako v předchozím případě měli všichni prostor na prezentaci toho, co napsali. Ostatní je mohli doplňovat, pokud cítili, že v popisu obsahu práce něco chybí. Ideálně bez ironie, protože ironie zabíjí týmovou práci.

Intermezzo 2

Není to metoda pro slabé povahy. Otevřeli jsme témata samoty v týmu. Neujasnění kompetencí. Trablů s nasloucháním. Toho, že tuze málo chodíme na pivo... A otevřeli jsme to upřímně a nahlas. V průběhu jsem si říkal, že je té upřímnosti až moc. Hodinu, den, týden na to, si ale uvědomuju, jak moc užitečné to bylo a vážím si i toho, jak jsme to ustáli.

3. set témat se zaměřil na budoucnost lidí v Pábení

Zadání: Podívej se na to, cos zatím napsal, a odpověz na otázky, případně doplň věty:

  • Co se musí stát, abych byl za rok v Pábení spokojenější?
  • Přál bych se posunout v…
  • Přál bych si, aby mi/nám Pábení…

A teď se podívej na to, cos napsal a odpověz na otázky:

  • Co pro ten posun můžu udělat sám?
  • V čem mi bude muset pomoci Pábení?
  • Co mi může hodit klacky pod nohy?

I tady pak všichni nahlas shrnuli, co si napsali. A ostatní se mohli doptávat, zjišťovat víc.

Intermezzo 3

Workshop jsem vymýšlel i vedl já. Hlavou se mi proto zákonitě honí pár otázek. Co by se stalo, kdyby tam byl neutrální facilitátor? Ovlivnilo by to týmovou dynamiku a míru upřímnosti? A i když jsem si workshopem sám prošel, abych ho otestoval (výsledkem je mimo jiné, že jsem si uvědomil, že už nemám právo si říkat copywriter, že mi ta změna neublíží a že Pábení pomůže), říkám si, jak bych asi odpovídal mezi ostatními. Příště určitě zvážím nějakou externí posilu.

Co s tím budeme dělat dál?

Čistého času to celé v desetičlenném týmu trvalo 5 hodin. Vážím si každé minuty. A podle zpětné vazby nejsem sám. To, co si lidi napsali, další dny zdigitalizovali. K materiálům se budeme vracet při pravidelných sezeních jeden na jednoho i v týmu. Budeme sledovat, kam se posouváme, jak se vyvíjíme. Navážeme na to talent management. Budeme řešit work life balance. Přeju nám v tom vytrvalost a budu dávat dobrý pozor, aby se nám z toho přístupu nestala rutina.

--

--

Roman Hřebecký
Pábení

V jižních Čechách hledám cesty k udržitelnosti. Pomocí designu služeb a strategického a participativního plánování. roman@hrebecky.cz | 777880690