Yönetim bilişim sistemleri nedir? Mezunları ne iş yapar?

Ceren Narlıdere
Pamukkale YBS
Published in
5 min readSep 10, 2020

Merhabalar ben Ceren, yönetim bilişim sistemleri öğrencisi olarak bu bölümün pek bilinmediğinden, son zamanlarda adının çokça duyulmasından ama yine de insanların bu bölümün içeriği hakkında bilgi sahibi olmamasından dolayı size açıklama ve bilgi verme ihtiyacı duydum. Umarım keyifle okursunuz.

Yönetim Bilişim Sistemleri ( MIS) Nedir?

İnsan, teknoloji, sistem teorisi ve bilgi yönetimi alanlarını bir araya getiren akademik bir alandır. Yöneticilerin karar vermesini kolaylaştırmak için, karışık halde verilmiş bilgilerin toparlanarak, bütün halinde sunmak, Yönetim Bilişim Sistemleri’nin en önemli görevlerinden biridir.Bilgi günümüz toplumlarında stratejik bir kaynak haline gelmiştir.Bu açıdan düşündüğümüzde bilginin yönetilmesi gerekmektedir.Bu amaç doğrultusunda yönetim bilişim sistemleri; bilginin sürekli üretilmesi, yenilenmesi ve yayılmasında gerçekleştirdiği çalışmalarıyla bize iki dünyanın birleşimini sunuyor adeta. Bu birleşen iki unsur: İşletme ve Bilgisayar Mühendisliği. Bilgisayar sistemleriyle elde edilen bilgileri, işletmenin içindeki işlere, yönetim fonksiyonlarına, iş süreçlerine, işletme problemlerine aktarıyor. Yönetim Bilişim Sistemleri bu noktada teknolojiyi bir araç değil bir sonuç olarak kullanıyor.

Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Tarihçesi:

Yönetim bilişim sistemleri ilk kez 1960'lı yılların ortalarında muhasebe, satın alma, stok, üretim, satış konularında dönemsel raporlar hazırlamak amacı ile kullanılmıştır. Türkiye’ de YBS bölümü ilk Boğaziçi Üniversitesinde açılmış ve daha sonra birçok devlet ve özel üniversiteye yayılmış ve temellendirilmiştir.

Yönetim Bilişim Sistemlerinin Geleceği:

Dünyadaki gelişmiş ekonomiler endüstri-temelli olmaktan uzaklaşarak bilgi-temelli ekonomilere dönüşmektedir. Hizmet ve Bilişim sektörleri büyük bir hızla gelişmektedir. Şu anda yalnız ABD’de 200'ün üzerinde üniversitede Bilişim Sistemleri Bölümü mevcuttur. Bu göstergeler de bu alanın önümüzdeki yıllarda Türkiye’de büyük hızla gelişeceğine işaret etmektedir. Türkiye’de de yakın zamanda Hazine ve Maliye Bakanlığı bilişim ve yazılıma teşvik amaçlı “1 Milyon İstihdam” projesini kullanıma sunmuştur. Bu sistem de birçok eğitim bulunmaktadır.(https://www.google.com/search?q=1+milyon+istihdam)

Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Hakkında:

Öncelikle bu bölüm eşit ağırlık (tm) öğrencileri içindir. 4 yıllıktır. Bu bölümü bilmeyen insanlar en çok da 2 yıllık olup olmadığını sorarlar. Yönetim Bilişim Sistemleri bölümünün eğitiminde ağırlıklı olarak bilişim sistemleri ve teknolojileri, bilgisayar ağları, yazılım ve donanım veri tabanları gibi bilgisayar ve bilişim ile ilgili dersler ile yönetim, muhasebe, ekonomi, finans, pazarlama gibi temel işletme konularındaki derslerden oluşmaktadır. Dersler genel olarak tüm üniversitelerde aynıdır sadece bazı üniversite de ikinci sınıfta gösterilen ders diğer üniversitede üçüncü sınıfta gösterilebilir. Bir de seçmeli dersler vardır onları da hangi alana yöneleceğinizi seçtikten sonra ona göre bir değerlendirme yapmanızı öneririm. Bu nedenle de bu bölümü bilgisayara, yazılıma ilgisi olanlar seçmelidir ki sonradan pişman olmasınlar.

Bu Bölüme Kaydoldunuz Kendimi Nasıl Geliştirebilirim Diyosanız:

  1. Öncellikle bu bölüm için yabancı dil olmazsa olmaz özellikle de ingilizce yazılım eğitimlerini alırken, bu bölümle alakalı herhangi bir makale, yazı okurken bile başvurabileceğiniz platfromlar ingilizce olacak. Tabi ki sadece ingilizce de yetmeyebilir. İkinci, üçüncü dilleri de öğrenmenizi tavsiye ederim.
  2. Sosyal olun birçok topluluğa katılın (ben varım ve kendimi geliştirmek için çabalıyorum!! diyin.) Birçok eğitime katılıp sertifika almaya bakın.Bu sayede hem daha üretken hem daha sosyal olursunuz.
  3. Üniversitenizin staj imkanından yaralanın, bazı üniversiteler stajı zorunlu kılsa da bazıları isteğe bağlı şekilde düzenlerler. Ama siz kesinlikle staj yapın. Kendinize iş tecrübesi katmış, sosyalleşmiş, tecrübe kazanmış olursunuz.
  4. Sosyal medya gibi network ağlarınızı güçlendirin ve aktif olun bu ağları CV nize bile ekleyebilirsiniz. linkedin, medium vs.

Yönetim Bilişim Sistemlerinde İş alanları Nelerdir? Mezun olunca ne olunur?

  • Yönetim Bilişim Sistemleri çalışma alanlarının ne kadar geniş bir yelpazeye sahip olduğunu bilmeniz ve bu alanlardan hangisi üzerine kariyer planları yapacağınıza önceden karar vermeniz gerekir ki daha profesyonel olabilin.Bunu da derslerde ilginiz hangilerine daha fazlaysa, hangi alanda ki derslere karşı yeteneğiniz varsa veya aldığınız derslerden hangilerini rahatlıkla kavrayabiliyor ve üzerlerine siz de bir şeyler ekleyebiliyorsanız o alandaki meslek dallarına yönelebilirsiniz. Bu bölümde genelde özel sektör ve girişimciliğe hitap eden bir bölümdür o yüzden devlette iş imkanı azdır.

Yönetim Alanındaki Meslek Dalları:

. İnsan Kaynakları Uzmanı / Yöneticisi,
• İş Geliştirme Uzmanı / Yöneticisi,
• Proje Yöneticisi,
• Satış Pazarlama Uzmanı / Yöneticisi,
• İş Analisti,
• ERP Uzmanı / Yöneticisi,
• İş Zekâsı Uzmanı / Yöneticisi,
• Akademisyen vb. gibi unvanlarda görev yaparlar.

Bilişim Alanındaki Meslek Dalları:

* Yönetim Bilişim Sistemleri Uzmanı,
• Programcı,
• Veri Tabanı Uzmanı,
• Sistem Analisti ve Tasarımcısı,
• Veri Tabanı Analisti,
SEO Uzmanı,
• Network Uzmanı,
• Ağ Sistemleri Yöneticiliği,
• Veri Bilimci (Veri Analisti)
• IT Uzman vb. gibi unvanlarda görev yaparlar.

Yönetim Bilişim Sistemleri Mezunlarının Maaşları Ne Kadardır?

Bu sorunun kesinlikle net bir cevabı veya net bir rakamı yoktur.Hepimiz çevremizde az çok görmüşüzdür; yazılımcı olup asgari ücretle çalışanların olduğu gibi, yazılımcı olup çok iyi yerlerde ve çok iyi rakamlarla maaş alanlar vardır. Bunun nedeni ise kişinin kendisini geliştirme durumuna bağlıdır.Kişi eğitim hayatı boyunca ne kadar kendini geliştirir ve ne kadar kendine yatırım yaparsa çalışacağı yerde o kadar değerli olur ve haliyle maaşı da bir o kadar yüksek olur.İlk mezun olunduğu zaman 3000 gibi bir rakamlarda olmasına rağmen bu gittikçe artar ve 6000–7000 gibi rakamları bulur ve bu da tabi ki de kişinin kendini ne kadar geliştirdiğine bağlıdır.

--

--