3D tlač a paintball

Vladimír Frčo
pbportal
Published in
3 min readMay 3, 2019

3D tlačiarne asi netreba nejak zvlášt predstavovať. Ide o zariadenia, ktoré dokážu z napríklad z plastu alebo gumy vytvoriť objekty podľa grafického modelu. Tie drahšie tlačiarne dokážu tlačiť aj z kovu.

Ja som tento rok kúpil jednu z najlepších 3D tlačiarní pod 200 dolárov. Je to model Ender 3 od firmy Creality. Dokáže tlačiť z plastu alebo z gumy v pomerne dobrej kvalite. Už po prvých pokusoch môžem povedať, že som nesmierne spokojný.

Na tlačiareň som sa zložil spoločne s kolegami z práce. Prišlo mi to ako dobré riešenie, pretože takéto hračky často zapadajú prachom, ak pre ne nemáte stále využitie. Takto tlačiareň lepšie využijeme a náklady máme rozdelené medzi viacerých ľudí.

Primárne som ju potreboval na tlač škatuliek pre môj projekt paintballových terčov. Na trhu len veľmi ťažko zoženiete škatuľku na mieru, hlavne ak spájate niekoľko komponentov do jedného celku. A hlavne nie vždy vám bude nejaký prefabrikát vyhovovať na 100 percent. S tým sa samozrejme spája aj dizajnovanie. Nie je to také jednoduché, všetko sa treba naučiť. Ale keď už raz máte 3D model, ste jednou nohou v suchu. Zadať podobný projekt firme by vás stálo 5x viac ako cena tlačiarne.

Pri škatuľkách sa to samozrejme nekončí. Našiel som ďalšie využitie pre tlačiareň a opäť pre paintball.
Podarilo sa nám stratiť štople od prekážok. Prekážky sme kupovali v čase, keď sme ich ešte nemali kde uskladniť. Tiež sa nám ich nepodarilo previezť všetky a časť z nich ostala na inom ihrisku v Rakúsku. Ďalšie u nášho kamoša v Bratislave. Neviem ako sa nám to podarilo, ale vedierko so štopľami sme niekde zapotrošili.

Čo nasledovalo? Možno má niekto podobný problém ako my. Tak som sa pustil do hľadania na stránke thingiverse.com. A ako náhodou to už niekto namodeloval :) Máme šťastie. Model je na stiahnutie. Samozrejme zvažoval som aj kúpu nových, ale z tlačiarne je to neporovnateľne lacnejšie. A mám pocit, že sú aj o čosi lepšie.
Jediné mínus je čas tlače. Jeden kus tlačí približne 2 hodiny a 15 minút. Ale až tak mi to neponáhľa.

Internet je plný hotových modelov. Ak máte šťastie, tak nájdete čo potrebujete.

Sledujte môj instagram účet, budú sa na ňom objavovať zaujímavé veci z paintballu, 3D tlače ale aj iných oblastí.

--

--

Vladimír Frčo
pbportal

Mám rád pokoj, rozvážnosť, adrenalín, akciu a oxymoróny. Som security expert, bloger, paintballový hráč, tréner, … Žijem bežný život obyčajného človeka.