Staré nápady a medializácia paintballu

Vladimír Frčo
pbportal
Published in
4 min readFeb 6, 2022

Už dlhšiu dobu rozmýšľam nad tým, ako spropagovať paintball, zatraktívniť ho a priniesť masám. Nosím to v hlave, viem ako to spraviť, ale chýba mi na to čas a energia.

Už minulý rok som chcel zainvestovať a nakúpiť kamery na live prenosy Slovenskej paintballovej ligy. Skúsenosti so streamovaním mám a viem, čo to obnáša. Odkukal som aj, ako to robia v USA na vysokoškolskej basketballovej lige a po technickej stránke to je zrealizovateľné.
Druhá stránka veci je komentár k prenosom. Chce to človeka, na ktorého sa dá pozerať, vie čo rozpráva a je zaujímavý pre diváka. Strašne rád by som to robil s Kofolou alebo Red Bullom v ruke a celý deň komentoval zápasy. Ale za dva roky fungovania ihriska som sa posunul od funkcie hráča a organizátora, len k organizátorovi a hráčovi. Na komentátora žiaľ čas ešte nemám.
Prvý rok bol fakt vyčerpávajúci a prinútil ma optimalizovať a delegovať niektoré povinnosti na iných, alebo úplne vynechať niektoré činnosti. Inak ako natiahnuť peniaze do paintballu cez médiá nejde. Ak by ste vedeli ako to spraviť inak, dajte mi vedieť.

Podobný problém financovania športu v minulosti riešil tenis aj hokej. V oboch prípadoch bol problém zaujať diváka a správne prezentovať šport. V oboch prípadoch atraktívnosť znižovala malá veľkosť puku alebo loptičky. Diváci ich jednoducho pri prenosoch nevideli. Preto prišli spomalené zábery a priblíženia. V hokeji dokonca prifarbovali puk pri strelách. Technológia sa u diváka neujala a po dvoch rokoch s ňou skončili. Ak by vás zaujímalo viac, pár info nájdete na wikipédii.

Kolorizovanie puku v hokeji

Tiež ste si určite všimli aké sú tenisové a niektoré hokejové štadióny strmé. Všetko je prispôsobené k tomu, aby ste boli čo najbližšie k hráčom.

Ako to spraviť v paintballe?

Mohli by ste namietať, že čo tu riešim za nezmysly. Veď na paintball ani teraz nechodia diváci. Ale niekde treba začať.
V USA tomu venujú už značnú pozornosť a aj predposledná sezóna Millennium series mala skvelé prenosy. Všetci narazili na začarovaný kruh financovania. Millennko to nezvládlo pokryť reklamou a NXL naháňa divákov cez platenú službu.
Vyzerá to tak, že platená služba Go Sport na NXL zatiaľ nekončí a vďaka nej si môžeme pozrieť online prenosy. Niektoré z nich sú dokonca zadarmo.
Je veľmi ťažké monetizovať paintball po diváckej stránke.
V Európe nie ja tak známy a nemá širokú členskú základňu. Napriek tomu ide o veľmi divácky atraktívny šport. Oproti futbalu sa za 90 minút na ihrisku odohrá 32 krát viac “gólových” situácií. A herných situácií nespočetne viac. Ide o veľmi dynamický šport.
Jediné čo mu chýba je vizuálne priblíženie hráčov divákovi.

Ak stojím na paintballovom zápase za sieťou, mám to pred sebou ako na dlani. Ale už ťažsie vidím na druhú stanu ihriska. Chcelo by to tribúnu, alebo live prenos s réžiou, ktorá prepne kameru.

Podcasty

Druhá myšlienka, ktorá ma už dlho prenasleduje, sú podcasty.
Povedal by som, že tento formát je ešte menej náročný ako živé prenosy.
Tiež viem ako ich robiť, ale opäť narážam na nedostatok času.

Viem si predstaviť, že aj záujem o ne by bol väčší ako o živé prenosy. Rozhovory na rôzne paintballové témy sú magnet pre väčšinu ľudí. Ľudia si radšej niečo pozrú alebo vypočujú, ako prečítajú. Tiež témy, ktoré by sa dali rozoberať v podcastoch sú nekonečné. Životy hráčov, upútavky na budúce paintballové akcie, tréningové procesy, paintballové vybavenie, painballové ihriská, až po témy bežného života.
Ak by som podcasty aj nerobil ja, veľmi rád by som prišiel ako hosť k niekomu a pokecal.
Inak aj sa celkom čudujem, že to už nezačal niekto z mladšej generácie robiť. Posty a stories na instagrame vedia dávať, tak už len sa odhodlať na serióznejší formát. Rád s tým komukoľvek pomôžem.

Ako to pohnúť ďalej?

Na začiatok by to chcelo šikovného človeka, ktorého baví točiť videá a streamovať. Nemusí to byť neviem ako profesionálne, hlavne nech to je spontánne a divácky zaujímavé.
Rozhovory s hráčmi, vstupy z ligy, návštevy tréningov, život paintballistov — to všetko je zaujímavý obsah, ktorý treba dostať pred diváka.
Človek, ktorý by do toho pustil, má zaručenú sledovanosť. Na Slovensku nemá žiadnu konkurenciu a v podstate by bol prvý. Byť prvý je tiež určitá prestíž.
A hlavne by ho to malo baviť.
Potrebuje na to jeden mobil a mikrofón.

A ak tu medzi nami nikto taký nie je, tak niekoho šikovného pritiahnime k paintballu.

Socialne siete

Dnes už má cez 90% ľudí účet na niektorej zo sociálnych sietí. Nie len maladí ľudi ale aj ich rodičia alebo starí rodičia majú FB účet alebo instagram. Staršia generácia dokonca nemá problém čokoľvek na internete komentovať a šíriť svoju pravdu :) Socialne siete sa stali silným nástrojom propagácie, či už v dobrom alebo zlom zmysle.

Z pohľadu propagácie paintballu ide o veľmi jednoduché aplikácie, cez ktoré sa dá vytvárať a zdieľať obsah. O čom to tu vlastne píšem? To je snáď každému jasne!?

Povedal by som, že ani nie. Väčšina paintballistov si ani neuvedomuje, akú službu môžu paintballu spraviť, keď zavesia na internety fotku z tréningu alebo big game. Kým staršia generácia veselo komentuje a hatuje fotky mladých dievčat,ktoré sa len chcú ukázať svetu, paintballisti čušia. Nie nepíšem to v zlom. Len chcem poukázať na to, aké je jednoduché propagovať paintball na internete. Stačí byť trocha prirodzený.

Na záver

Verím, že väčší počet hráčov paintballu priláka aj talenty z oblasti médií. Nakoniec ak vás paintball baví a baví vás aj točenie videí alebo fotenie, tak je to WIN WIN situácia. A ak niekoho s talentom a chuťou vytvárať obsah poznáte, pritiahnite ho k paintballu.

--

--

Vladimír Frčo
pbportal

Mám rád pokoj, rozvážnosť, adrenalín, akciu a oxymoróny. Som security expert, bloger, paintballový hráč, tréner, … Žijem bežný život obyčajného človeka.