Alibaba başarısını sıradışı yöneticisine borçlu

PeopleBox
PeopleBox - Aday Takip Sistemi
3 min readOct 16, 2016

Dünyanın en çok satış yapan internet ticaret devi olan Alibaba.com, Çin’in ilk e-ticaret sitesi. Şirketin kurucusu olan Jack Ma, şu anda Çin’in en zengin insanı konumunda. Sitenin ismini koyarken, en başından küresel çapta bir şirket olacağını düşünerek, dünyanı her yerinden insana anlamlı gelecek bir isim seçmek istemiş. “Ali Baba ve Kırk Haramiler” masalındaki gibi, Alibaba da küçük tüketicilerin büyük şirketlere ulaşması için kapıyı açan olmayı düşünmüş. (Kaynaklar: 1, 2)

Yıllık cirosu 300 milyar doları aşan e-ticaret devinin kurucusu, bu iddialı hedefle yola çıkarken pek de zengin değilmiş, şirketi 80 kişiden bulduğu 60 bin dolar borçla kurmuş. Ortada olmayan bir sektörün ilklerinden olma cesaretine sahip bu cesur (ve artık dünya devi) girişimci hakkında birkaç ilginç noktanın altını çizen videoda söyledikleri, farkını ortaya koyar cinsten.

Alibaba’nın, diğer e-ticaret siteleri arasından sıyrılıp rakipsiz bir dünya devi olmasında kurucusu Jack Ma’nın renkli karakterinin ve farklı bakış açısına sahip olmasının büyük katkısı olsa gerek.

1- “En iyilerin” arasına girememiş

Harvard’a başvurdum, 10 kere reddedildim. KFC benim şehrime geldiğinde, 24 kişi başvurdu, 23 kişi kabul edildi. Kabul edilmeyen bendim.

2- Cinsiyet eşitliği üzerine

Alibaba’nın başarısının kaynağı, yüksek sayıda kadın çalışanımız olması. Şirketimizin %47’si kadın. 21.yüzyılda kazanmak istiyorsanız, diğer insanları güçlendirin. Senden iyi olurlarsa, sen de başarılı olursun. Kadınların, kendilerinden çok diğer insanları düşündüğünü fark ettim.

3- Ekonomi hakkında

Bugün Çin, dünyanın en büyük ikinci ekonomisi. Çin, ekonominin kalitesine de dikkat etmeli. İnsanın büyüme evreleri gibi, bazen büyüme yavaştır, ama aklını, kültürünü, değerlerini, inancını büyütürsün. Bence Çin, bu yolda ilerliyor.

4- Para hakkında

Bir milyar doların varsa, bu senin paran değildir. Toplumun sana verdiği güvendir.

5- Kendine güven üzerine

Alipay hakkında konuştuğum bir çok kişi “Bu senden duyduğum en aptalca fikir” dedi. Ben de “İnsanlar kullanacaksa, aptalca ya da zekice olması beni ilgilendirmiyor” dedim.Şimdi 800 milyon insan Alipay kullanıyor.

6- Tai-Chi hakkında

Tai-chi, dengenize nasıl sahip olduğunuz, nasıl çalıştığınızla ilgili. Yarışlar da böyle. Ben Ebay ile yarışırken insanlar “Sen Ebay’den nefret ediyorsun,” dediler. Hayır, Ebay iyi bir şirket, onlar geliyor, ben geri çekiliyorum… Tai-chi gibi, sen orada savaşıyorsan ben buraya gidiyorum. Sen yukarıdaysan, ben aşağı inerim. Benim dengem burada.

7- Dünyayı geliştirmek üzerine

Birkaç yıl önce dünyayı değiştirmek istiyordum, şimdi dünyayı değiştirmek için kendimizi değiştirmemiz gerektiğini düşünüyorum. Kendimizi değiştirmemiz daha önemli, ve daha kolay. Ek olarak, dünyayı iyileştirmek de istiyorum. Dünyayı iyileştirmek, iyi bir işle ilgili olabilir. Benim işim, ekibimi mutlu etmek. Çünkü onlar mutluysa, onlar da müşterilerimi mutlu ederler.

8- İş modelleri hakkında

5 yıl kadar önce Walmart’ın kıdemli yöneticilerinden biri gelmişti, “Belki 10 yıl içinde Walmart’tan daha büyük olabiliriz” dedim, “Hey, adamım, ne kadar umutlusun” dedi. Sen 10 bin yeni müşteri kazanmak istiyorsan dev bir depo yapman, bir sürü şeyle uğraşman lazım. Benim için 2 sadece sunucu (server).

--

--

PeopleBox
PeopleBox - Aday Takip Sistemi

İşe alım süreçlerinin bütünsel, entegre ve kolay yönetimini sağlayan yeni nesil İK yazılımı.