Císař a slavík

Petr Olmer
Pintura fresca
Published in
2 min readNov 17, 2015

Děti dneska odpoledne pozdě vstávaly a bylo jasné, že před devátou je do postele nenaženeme. Já se vrátil z práce přiměřeně včas a doma chyběl chleba, takže jsem popadl za pačesy ideální příležitost spojit příjemné s užitečným a vyrazil jsem s dětmi nakoupit.

Když tu náhle mi zabzučel telefon. Poprosil jsem děti, ať jdou napřed (stejně jim to dlouho trvá, než slezou těch našich dvě na pátou schodů) a s mobilem v ruce řekl památnou větu, která předurčila naši konverzaci na následujících deset minut: „Já tady zatím odpovím kolegovi Císařovi.“

Když jsem sešel dolů za dětmi, Mauglí už vyzvídal: „Odpověděl? Císařovi?“ A dole u brány Dášeňka povídá: „Císař má oči! Jako já!“

„Císaře navštívit,“ navrhuje pak Dášeňka, když už si to štrádujeme po chodníku. „Na návštěvu, táto, doufám? Na chvíli jenom?“

Já jenom tak různě přikyvuju a krčím rameny. Sám jsem příznivcem neohlášených návštěv, ale proč se děti tak upnuly zrovna na Honzu?

„Císaře navštívit,“ bere to už Dášeňka jako hotovou věc a kuje železo dál. „Dášeňka ho pohladí, bude líbit!“

„Mauglí taky pohladí!“

„Nebyl aby smutný, Dášeňka zazpívá. Jako slavík!“

Císař a slavík je totiž pohádka, kterou děti viděly v loutkovém provedení před více než dvěma měsíci, a evidentně na ně udělala dojem.

„Děti, císař ale není doma,“ povídám já — sám nevím, jestli to vyslovuju s velkým nebo malým c — a nekecám, protože Honza opravdu doma není.

Dášeňka jenom pokrčí rameny, jako kdyby se jí stejně na návštěvu nechtělo: „Asi šel na procházku. Nebo nakoupit, jako my!“

„Navštívíme jindy, asi, no,“ navrhuje Mauglí a mračí se, jak u toho usilovně přemýšlí. A pak dodá to krásné slovo, které se dneska naučil: „Doufám!“

Císařův slavík. Photo credit: DeeJayTee23 / Foter.com / CC BY-ND

--

--