Může být stát firmám užitečný?

Vládním letadlem do Etiopie. Surrealistický zážitek. (Autorka Barbora Kadlicová, EGAP)

Donedávna pro mě byl stát symbolem spíše výběru daní a s tím spojeným stresem. Existuje ale nejméně jeden “kousek státu”, který stojí pro podnikatele za povšimnutí, zejména pro ty, co se poohlížejí po zahraniční expanzi.

Od školení do vládního letadla za 6 měsíců

Při přestavbě firmy chci být pečlivý a podívat se pod každý kámen. I pod kameny, kde jsem nikdy nehledal. A při této geologické anabázi se mi do emailové schránky dostal mail s předmětem “Nebojte se exportovat s CzechTradem!”. Proč jsem ho rovnou nesmazal, ale prolétl očima a přihlásil se na nabízený seminář, to opravdu netuším.

Po cestě vyzvedáváme ministra zahraničí Tomáše Petříčka v Římě.

O šest měsíců později si třesu rukou s ministrem zahraničí ve vládním letadle do Etiopie, znám se s ekonomickými diplomaty z poloviny světa a například naše problémy s expanzí do Chorvatska najednou mají řešení.

Jak se dostat do vládního letadla v pěti snadných krocích

Cesta do Etiopie vládním letadlem byla podnikatelská mise při příležitosti cesty ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka. Zúčastnil jsem se zejména proto, že jsem chtěl otočit další pomyslný kámen a najít, co je pod ním. Chtěl jsem zjistit, zda je to k něčemu, nebo je to jen další položka na bucket-listu.

Ve zkratce: Je to k něčemu.

Den před odletem setkání na ministerstvu zahraničí — náměstek ministra Tlapa a další se setkávají s podnikatelskou delegací

Jak jsem se tedy do vládního letadla do Etiopie dostal já? 1) Na semináři ke službám CzechTrade jsem projevil zájem expandovat. 2) CzechTrade mě poté pozval na každoroční setkání s jejich zástupci po světě a s ekonomickými diplomaty z českých ambasád. 3) Byla to akce Svazu průmyslu. 4) Svaz průmyslu organizoval tuto zahraniční cestu do Etiopie — její podnikatelskou část. 5) Email, kterým mě tam zvali, jsem potvrzoval nevěřícně a nadšeně.

3v1, aneb bylo to k něčemu?

Ano.

A dokonce to mělo tři báječné roviny. Samotný obchod v Etiopii je rovina první, politická část delegace z ministerstva zahraničí je rovina druhá a podnikatelští spolucestující jsou rovinou třetí.

Etiopská část tedy jako první — ačkoliv si to nemalujte. Cestovka to pro mě opravdu nebyla. Tuto část světa mám velmi rád a navštívil jsem zde mnoho zemí, během podnikatelské mise to tu ale rozhodně moc nepoznáte — zažil jsem v Etiopii pouze hotelový pokoj, tři konferenční místnosti a zadní sedadlo autobusu.

Jednání se šéfem Etiopského meteorologického ústavu a se zástupci WMO pro subsaharskou Afriku.

Obchodně to však bylo zajímavé. Skvělí lidé z místní ambasády, zejména český ekonomický atašé Martin Lubojacký za mě oběhali místní potenciální zákazníky a partnery a zorganizovali schůzky. Takže jsem měl — téměř bez práce — vrcholné jednání s etiopským meteorologickým ústavem a se subsaharskými zástupci WMO (Světové meteorologické organizace).

Výš už to místně nejde. Mají zájem o naše radary i software.

Na business fóru se zástupci místních podnikatelů.

Politik=báječný člověk? Jistě Tvoje excelence!

S ministrem zahraničí ochutnáváme Tej — etiopské medové víno.

Druhou rovinou bylo seznámení se se zástupci českého ministerstva zahraničí. Panem ministrem Tomášem Petříčkem počínaje, nepolitickými odborníky konče. Pana ministra dlouhodobě sleduju a jeho zahraniční politika, názory a práce jsou mi velmi sympatické. O to sympatičtější bylo osobní setkání a dlouhé opakované večerní disputace nad sklenkou vína. Když geopolitické problémy řešíte s kamarády v hospodě, je to super. Když je řešíte přímo s ministrem zahraničí, je to až surrealistické.

Speciální odstavec chci věnovat zaměstnancům ministerstva. Martin Bašta má na ministerstvu na starosti ekonomické diplomaty na ambasádách a cítím z něj opravdový zájem pomoci. Skvělé debaty nejen o subsaharské Africe jsem vedl s paní Nicol Adamcovou, ředitelkou odboru států subsaharské Afriky MZV. Po tomto výletu jsem si jistý, že česká diplomacie je v dobrých rukou. Je skvělé, jak úžasní lidé zde pracují. Jejich funkce by jim mohla dávat pocit nadřazenosti. Jsou však přátelští, otevření a rádi si o své práci povídají.

Zejména hledají, jak mohou pomoci. A dokážou pomoci hodně. Je škoda, že o tom dle mého názoru mnoho firem neví.

Lords of war reloaded

V letadle jsem pochopitelně nebyl jediný podnikatel. Bylo nás zde osm a nejobjevnější pro mě byli zástupci ze zbrojního průmyslu, kterých byla téměř třetina. Tedy přesně tři členové. Tři zástupci toho evil průmyslu. Zbrojaři letící do Afriky prodávat zbraně. Jaké negativní klišé.

Byli to však lidé sofistikovaní, příjemní a jak řekl nejmenovaný zástupce ministerstva: “Míru se ještě nikdy nedosáhlo mírovými prostředky.”

Celá podnikatelská mise plus Martin Lubojacký z místní ambasády a pan Martin Bašta z ministerstva zahraničí.

A díky nim možná konečně najdeme další nosnou větev našeho radarového podnikání: vojenskou verzi našeho meteorologického radaru.

Vypadá to jako match-made-in-heaven. My umíme radar vyrobit. Oni ho umí licencovat pro armádní použití a také, možná, prodat.

It’s (not) all about money

Moralizovat mi není vlastní, ale přisadím si. Možná ne vždy musíme honit každou kačku a v každý moment myslet na okamžitý zisk. Ono letět vládním letadlem na oficiální misi vlastně svým způsobem také reprezentuje Českou republiku.

Reprezentuje její podnikatelskou a podnikavou část, která si dobrou reprezentaci opravdu zaslouží. Pojďme tu naši proto o kousek zlepšit. Inovovat.

Praktické rady — kdo, proč, za kolik

České ambasády — na každé české ambasádě je člověk zodpovědný za “pomoc byznysu”. Pokud chcete někam expandovat, napište si s nimi. Dají vám obecný přehled o podnikání v zemi a případně pomohou s B2G vztahy, tedy vztahy s místní vládou. Zde jsou přímé kontakty. Je to zdarma!

CzechTrade — státní organizace pro B2B. Ta vám téměř kdekoliv na světě pomůže se vstupem na trh a za velmi přijatelné peníze vše připraví na stříbrném podnose. Research trhu, uspořádání schůzek… Chystáme se vyzkoušet jejich pomoc v Chorvatsku a v Brazílii. Kontakty zde.

Další organizace, které mohou pomoci, ale ještě jsem nevyzkoušel, jsou: CzechInvest (pro rozvoj domácích firem, zejména prý Start-upů), EGAP (pojišťovna pro exportéry) a třeba TAČR, kam si můžete dojít pro dotaci na naboostování svého byznysu či podpoření spolupráce s univerzitou. To teď zkusíme s Leteckým ústavem VUT Brno.

Závěr

Co říci závěrem? Snad jen to, že je škoda, že firmy našeho typu — start-upy a začínající firmy — těchto možností prý nevyužívají. Zvali by nás i sami, ale nemáme asociaci. Nemají tak s kým komunikovat.

Založíme ji?

--

--