Kreatíva nie je najpodstatnejšou zložkou reklamy ~ Marek Didák

Pretlak
Pretlak ~ INSAJT
Published in
4 min readMay 30, 2019

--

Zdroj: Hype

Dnes sme si na virtuálny pokec pozvali spoluzakladateľa a Creative Directora agentúry Hype — Mareka Didáka. Marek nám prezradí nielen dôvod, prečo vhupol do sveta reklamy, ale aj niečo o pozícii, ktorú momentálne potrebujú obsadiť.

Ahoj, Marek! Tak poďme na to — čo ty a reklama, kedy si k nej prvý raz pričuchol?

Ahoj. O reklamu som sa začal zaujímať asi v roku 2010. Vtedy som tomu ale nehovoril reklama. Proste som experimentoval so stránkami na Facebooku a zaujímalo ma, ako ľudia reagujú na rôzne typy príspevkov, na rôzne posolstvá. K takej tej “naozaj reklame” s uvedomovaním si, čo chcem dosiahnuť, som sa dostal až o nejaký rok neskôr.

Kde alebo kedy nastal ten zlomový bod, že si si povedal — chcem mať vlastnú agentúru!? Daj nejakú story k vášmu vzniku.

Tak tá myšlienka sa mi v hlave rodila dlhšie. Už som nejakú dobu freelancoval, takže som mal pár stálych klientov. Do toho som ale začal pracovať s jedným nádejným startupom a stále sa mi ozývali noví a noví klienti, čo som absolútne nedával. Preto som si povedal, že je čas posunúť to na vyššiu úroveň.

Uvedomoval som si, že mi chýbajú skúsenosti z agentúry, a preto som sa obzeral po šikovných ľuďoch z tohto prostredia. No a asi to bol osud, lebo raz na pracovnom obede mi kamarát hovorí, že jeho brat robí vo veľkej agentúre a chce sa osamostatniť. Tak som sa s ním spojil a v podstate naše prvé stretnutie bolo o tom, že ideme založiť agentúru.

Na slovenskom trhu je pomerne dosť všelijakých agentúr či štúdií. Niektorí riešia full-service, iní performance, ďalší len dizajn. Ako to je vo vašom prípade, ako by ste sa charakterizovali a čím je Hype výnimočný?

My robíme niečo ako kreatívny digitál, teda kombináciu kreatívy a výkonu. Výnimoční sme v predovšetkým v sledovaní a adaptácii nových trendov. Prakticky neustále mapujeme novinky zo sveta digitálu, ktoré aplikujeme do kampaní pre klientov tak, aby im to zarábalo.

Nemáš pocit, že dnes už v podstate každý, kto aspoň trochu rozumie marketingu a reklame, môže mať vlastnú agentúru? Samozrejme, je to trochu odľahčené, ale my v Pretlaku to tak vnímame, že marketér je už pomaly každý, kto aspoň raz spustil reklamu na Facebooku.

Samozrejme, to je krása voľného trhu. Navyše, vstup do tohto odvetvia je relatívne jednoduchý, nepotrebuješ mať miliónový kapitál. Tak či onak, trh sa prečistí sám. Ak to nebudeš robiť poriadne, neprežiješ.

Ak chce dnes značka niečím zaujať, musí mať ten správny hype, vibe, boom, wow efekt a podobne. Aj na Slovensku sme toho svedkami, že sa robia čoraz “uletenejšie” kúsky, ktoré sú v zahraničí už asi štandardom. Samozrejme, nesmú chýbať emócie. Ako to vnímaš ty, čo nesmie chýbať kvalitnej reklamnej kampani?

Výsledky. Nie je to len o tom, že wow, buzz, hype a podobne. Kvalitná kampaň vie, čo chce dosiahnuť a dosahuje to za pomoci mnohých nástrojov. Kreatíva a hra na emócie im síce napomáha, ale nie je tou jedinou podmienkou úspechu. No a tiež je dôležité, aby kampaň ladila s celou komunikáciou značky. Proste, nemôžeš sa tváriť, že si fresh&cool a spraviť kontroverznú kampaň, ak inak komunikuješ konzervatívne. Nikto ti to neuverí. Kampaň síce na chvíľu uspieť môže, ale z dlhodobého hľadiska je to pre značku kontraproduktívne.

Poďme teraz späť k Hype-u, tomu vášmu. Veľmi nás potešilo, keď sme uvideli u nás vašu ponuku. Hľadáte Account Managera. Priblíž nám, ako vyzerá “bežný” pracovný deň na tejto pozícii.

Bežný pracovný deň je založený na tom, že manažuješ komunikáciu pre zverených klientov. Komunikuješ s klientom a dozeráš na kreatívny tím, aby bolo všetko dodané včas a navyše v top kvalite. Z toho vyplýva, že tráviš veľa času na telefóne, mailoch a stretnutiach.

Za sebou máš backup šikovného tímu, ktorý sa stará o to, aby si nemusel riešiť prúsery, ale, naopak, sústredil sa na budovanie vzťahov a na to, aby boli klienti informovaní a aby cítili, že je o nich postarané. Skrátka, si manažér komunikácie a do istej miery aj projektový manažér, takže z toho vyplýva veľká zodpovednosť, ale aj rôznorodosť práce.

Šupni nám sem niečo pekné, vtipné dojemné — ideálne zo sveta reklamy, na čom si fičíš momentálne (video, print, klip,…)

Toto — lebo sme ho robili my 😂:

Ale inak si idem hlavne inovatívne kampane, ktoré využívajú trendy. Napríklad interaktívna kampaň od Netflixu, You vs Wild.

Tiež ma mega zasiahla instagramová kampaň Eva.stories o príbehoch 13-ročného dievčatka počas holokaustu. Jej sila je umocnená aj dnešným nastavením v spoločnosti, keď sú ľudia schopní poprieť, že sa také niečo vôbec dialo.

Daj na záver ešte odkaz pre začínajúcich marketérov a kreatívcov. Na čo by nemali zabúdať? (okrem pýtania si kráľovského platu :D)

Aby neposielali iba štruktúrované CVčka, aké ich učili robiť v škole. Aj tak v nich nič nemajú, ak iba začínajú. Aby sa radšej zamysleli nad tým, čo môžu reálne ponúknuť firme, do ktorej sa chcú dostať. Je fajn, ak to vedia podložiť aj uskutočnenými projektmi. A to sa nebavíme iba o projektoch pre platiacich klientov, s mnohými klientmi sa dá dohodnúť tak, že pre nich niečo pripravíš za referenciu. Tak som začínal aj ja. A navyše, počíta sa aj, ak pošlú portfólko vecí, ktoré realizovali v škole. Skrátka, nech sa snažia odlíšiť od masy.

Vďaka za rozhovor!

🙌 Otvorená pozícia agentúry Hype — Senior Account Manager 🙌

--

--

Pretlak
Pretlak ~ INSAJT

Portál s jobmi pre marketérov, dizajnérov, developerov a tak.