“Att en så liten grej kan påverka hela ens framtid så mycket”

Emma Löf Hagström
Prickad.
Published in
3 min readMar 9, 2018

När Osejno var 18 testade han att röka gräs med sina kompisar — ett beslut som kom att jaga honom i flera år framöver. Polisen tog honom, han fick en prick och var tvungen att hoppa av skolan. Samtidigt saknades stödet från samhället, och han föll djupare in ett destruktivt leverne. I dag lever han ett bra liv med heltidsjobb, lägenhet och sambo — men vägen dit har inte varit helt spikrak.

Det är i början av mars men vintern har precis kommit till Stockholm. Ute vid Storkällans kapell i Älta ligger lugnet och tystnaden som ett täcke över det snötäckta landskapet. Så rivstartar någon en bil i periferin och efter några sekunder kommer en BMW sladdandes. Osejno kliver ur förarsätet och hälsar med en kram.

Storkällans kapell. Foto: Emma Löf Hagström.

– Jag jobbar hundra meter härifrån, men jag ville bara visa upp bilen, skrattar han.

Han är nyligen fyllda 22 år och har precis blivit fått en befordran inom Svenska kyrkan, där han jobbat i flera år. Från början var planen att bli låssmed och han påbörjade en yrkesutbildning, men en händelse när han var 18 fick allt att förändras.

– Jag och några polare rökte på och jag blev haffad av polisen. Efter det kunde jag inte ens gå klart skolan eftersom att man inte får ha en prick i belastningsregistret när man jobbar som just låssmed.

. Foto: Emma Löf Hagström.

Eftersom att han var nyligen fyllda 18 så behövde Osejnos föräldrar inte få reda på vad som hänt, vilket de inte heller fick, trots att han bodde hemma. Efter händelsen stannade han hemma varje dag för att vänta på brevet från polisen, så att inte föräldrarna skulle hinna se det. Brevet kom, han fick sin prick och böter — men sedan hände inget mer. Ingen uppföljning och ingen hjälp. Eftersom han inte kunde gå klart utbildningen förblev han hemma. Och skolgång byttes ut mot häng med kompisar och ännu mer droger.

– Eftersom att jag helt plötsligt inte hade något att göra på dagarna så blev det så att man drev omkring och hittade på ännu mer bus, det fanns inte så mycket annat att göra.

Förlusten av en nära vän blev vändpunkten för Osejno. Foto: Emma Löf Hagström

– Jag var en ganska stökig unge, jag önskar att jag hade fått stimulans eller någonting. Något som hade kunnat dra mig ifrån de här negativa sakerna jag gjorde på den tiden. Men ja, gjort är gjort.

Förlusten av en nära vän blev slutligen vändpunkten. Han sökte jobb och försökte sluta med allt det destruktiva.

Gjort är visserligen gjort och Osejnos förflutna har onekligen fått konsekvenser för hans liv och framtid, men allt är inte bäcksvart mörker för det. Idag är han fast anställd. Han har precis fått ett förstahandskontrakt till en lägenhet i Hässelby Strand. Dit ska han flytta med sin flickvän och de är mitt uppe i Ikea-shoppandet.

– Vi får se om vi klarar Ikeatestet. Jag bryr mig inte så mycket hur vi inreder, bara det är någorlunda snyggt.

Lyssna på en längre intervju med Osejno ovan.

--

--