Drop din dyre tv-pakke

Hvordan jeg sparede kr. 3.400+ om året 

Jesper Dahl Jeppesen
Pension og økonomi

--

Da datteren i december meddelte, at hun flyttede sammen med kæresten tog jeg en beslutning. Jeg ville gennemgå vores forbrug af tv, og se på hvordan det igennem det sidste års tid havde ændret sig. Der er ingen tvivl om at min teenagedatter er en af dem, som er skiftet fra “flow-tv”(branchens smarte udtryk for traditionelle tv-kanaler) til streaming fra Netflix og YouTube. Begge streamingtjenester er hun storforbruger af, og amerikansk Netflix fik vi allerede i maj 2011 — nutildags via en betalt DNS omdirigering.

Da jeg gennemgik vores eget tv-forbrug, slog det mig hvor lidt traditionel tv vi egentlig så: det begrænsede sig til DRs kanaler DR1 og DR2 (og senest lidt DR3), samt TV2 (primært regional-tv). TV3 og 3+ ser vi aldrig mere. Det var førhen meget set, fortrinsvis pga. “The Simpsons” som ungerne var/er vilde med. Men generelt synes jeg deres egne produktioner er katastrofalt ringe, hvor især “Luksusfælden” tager prisen for popsmarte tv-produktioner og dumsmarte bemærkninger.

Vores samlede flow-tv-tid har således ændret sig fra 2-3 timer dagligt, til under 1 time

Ved gennemgangen konstaterede jeg, at vores typiske tv-tid så således ud (når vi var hjemme og havde lyst til tv): enten en film eller serie på Apple TV (iTunes) eller på Netflix, eller en danskproduceret dokumentar eller serie på DRs kanaler. Nyheder får vi fra nettet, Twitter, Politikens e-avis, dr.dk mv. Vores samlede flow-tv-tid har således ændret sig fra 2-3 timer dagligt, til under 1 time. Resten benytter vi på at streame alskens serier, især har vi slugt samtlige “The Walking Dead” og “Breaking Bad” sæsoner på Apple TV’et — glimrende serier fra AMC. Prisbelønnede dokumentarer som “Jiro Dreams Of Sushi” og “Senna” har også beriget vore aftener.

Til sagen

Friheden, fleksibiliteten og det kæmpestore udvalg er enormt tilfredsstillende ved streaming fra såvel Netflix som andre lignende tjenester (har også prøvet Hulu og HBO). Men det der triggede mig til sidst var prisen. Jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor jeg skal betale YouSee så mange penge for så lidt godt tv. Vores lokale antenneforening — som gør et glimrende stykke arbejde, hatten af for det — forstår simpelthen ikke, hvor seerne bevæger sig hen: fra ufleksible, dyrt sammensatte pakker med ensidigt fokus på f.eks. sport(18 sportskanaler og 112 ialt i den store pakke!), til fleksible frit-valgs muligheder. Min traditionelle tv-løsning kostede 279,- om måneden plus obligatorisk YouSee boks, ialt 378 pr. måned. Og jeg havde endda ikke den store pakke! Streamingtjenesten Watzmenow.tv koster 90,- pr. måned. Som fungerer glimrende via min normale fiberforbindelse.

Det er en årlig besparelse på 3.456 kroner! Og vist grafisk, ser besparelsen jo endnu større ud. Her vore samlede, årlige udgifter til tv- og streamingtjenester før og nu:

Og svær var beslutningen ikke at tage. Jeg har — med WatzMeNow — stadigvæk alle DRs kanaler, TV2 samt nogle (gratis) svenske og tyske kanaler med. En løsning der ovenikøbet indeholder Catchup, dvs. muligheden for at starte forfra eller se en udsendelse op til 48 timer tilbage i tid.

PS. Vil du spare endnu mere? Så husk, at du stadig kan modtage alle DRs kanaler gratis med en antenne og det rette(DVB-T2) udstyr. Med andre ord; en UHF antenne og et kompatibelt tv — og du er kørende med DR TV. Helt gratis. Ja, altså bortset fra licensen, som du jo naturligvis også betalte før. Alternativt kan du se DR gratis på nettet på dr.dk/nu — dog undtaget film og visse udenlandske tv-serier.

--

--

Jesper Dahl Jeppesen
Pension og økonomi

Writing tips on personal finance & pensions. I give you financial freedom. On Twitter I’m @jesperdahl. Cell: +45 60 12 57 06 - http://pensionsguru.dk