Cum a fost in 2015!?#SanzieneLaCorbi

PureRomania
Pure Romania
Published in
5 min readJun 29, 2015

--

Inceputuri

Eram in aprilie, povesteam cu fondatoarea La Blouse Roumaine despre traditii, despre Romania, despre autentic si despre cat de frumos ar fi daca ai putea sa traiesti experiente autentice in satele traditionale din Romania. Atunci ne-am hotarat sa facem o poveste, o poveste care sa puna in lumina satul traditional, ia, sarbatoarea de Sanziene si ritualurile traditionale. Urmam sa intram in categoria organizatorilor care de Ziua Iei au atras oamenii inapoi, spre satul traditional.

La Blouse Roumaine

Organizarea

In luna mai am definitivat conceptul si am inceput promovarea. Ne-am inspirat din experienta organizata in Septembrie 2014 — nunta cuplului korean stabilit in New York. Am ales acelasi loc — satul traditional Corbi, de pe Valea Doamnei si aceeasi pensiune pierduta in padurea de brazi undeva la cativa km mai sus de satul Corbi.

Pure Romania, Cabana din poveste

Evenimentul Pure Romania #SanzieneLaCorbi

Unde, cand, cine?

Am sarbatorit Ziua Iei si Sanzienele un pic inainte. Pentru ca am mizat pe venirea oamenilor din Bucuresti am organizat evenimentul in primul weekend inainte de 24 iunie.

Pure Romania, Corbi, Arges

Curtea de Arges

Ne-am strans 22 din Bucuresti. Printre noi si 3 prichindei care nu imbracau pentru prima data costumul traditional. Am inceput povestea cu o vizita in Curtea de Arges, prima capitala a Tarii Romanesti. Am vizitat Curtea Domneasca, Biserica Domneasca si Manastirea Curtea de Arges.

Biserica Domneasca, Curtea de Arges

Corbi, ritualul florilor, masa traditionala

Ne-am continuat drumul spre Corbi. O ploaie apriga ne-a insotit din Domnesti pana la cabana. Am ajuns la destinatie si am adus vremea buna. Ploaia de vara s-a consumat rapid si peste lacul cabanei a rasarit soarele. Am servit un pranz traditional bogat. Branza, sunca, vinetele, fasolea batuta, icrele si legumele s-au servit la aperitiv. Am mancat aboi ciorba de burta si placinte gatite dupa retete din Arges.

Bucurandu-ne de vremea buna am iesit in poienitele din zona pentru a culege flori. Traditia spune ca florile culese inainte de Sanziene au puteri magice. Insa, acestea pot fi folosite pentru ceaiuri sau pentru leac numai daca sunt culese inainte de 25 iunie.

Pure Romania, Sanziene

Imbracarea iei, Manastirea Corbii de Piatra, Casa Mamei Uta

Am imbracat fara exceptie straiele traditionale si am vizitat apoi Manastirea Corbii de Piatra si casa albastra a mamei Uta. A fost emotionanta aceasta parte a vizitei la Corbi. In primul rand, imbracarea costumului traditional iti aduce un sentiment de liniste, de armonie cu tot ceea ce te inconjoara. Apoi, multe dintre costumele pe care le-am avut erau vechi, erau costume cu care bunicii s-au casatorit, cu care ei sau copiii lor au trait momentele importante din viata — absolvirea liceului, a facultatii etc.

A fost frumos mai ales pentru ca am construit un moment de armonie, de comuniune a prezentului cu trecutul. Oamenii care erau in sat ne admirau in acel context de poveste — tineri imbracati in straie traditionale la Manastirea Corbii din Piatra.

Photo: Stefan Radu, Manastirea Corbii de Piatra

Seara de poveste

Ne-am reintors spre seara la cabana pentru a intampina oaspetii, aproximativ 20 de oameni din sat ni s-au alaturat si au sarbatorit impreuna cu noi Ziua Iei si Sanzienele. Toti purtand ale lor costume traditionale au dansat si au cantat in spiritul evenimentului. Am fost uimiti de maestria cu care jucau hore, sarbe si multe alte dansuri, dintre care unele specifice zonei. Ne-au impresionat si cu talentul pentru cantece. O formatie de muzica, tanara, a interpretat la instrumente vechi (amintim aici fluierul si naiul), dar si noi o serie de melodii traditionale.

Ne-am bucurat de bucate traditionale gatite la tuci, la foc de lemne: sarmale gatite la tuci, pastrav la gratar, carne de porc, deserturi peparate dupa retete argesene. Aproape ne-a prins dimineata cantand si dansand.

“Aceasta oportunitate de a reimbraca ia, de a dansa si a canta, de a consuma bauturi si bucate traditionale, a adus o fericire sincera atat pe fetele imbujorate ale tinerilor teleportati parca intr-un capitol din viata bunicilor lor, cat si pe fetele senine ale satenilor incununati de aceasta intoarcere in timp.” Diana Nicula, participant

Am fost 40 de oameni, unii din Bucuresti, altii din Corbi, tineri sau mai in varsta, cu viziuni diferite asupa vietii dar cu un respect sincer fata de autenticul romanesc. Asta ne-a ajutat sa construim un moment memorabil in viata noastra.

Photo: Stefan Radu

Ce urmeaza?

Ne dorim sa ne reintoarcem in Corbi sa amplificam aceasta magie a autenticului romanesc si sa o preluam pentru a o aduce si in zonele urbane.

“Noi, la Pure Romania credem in ideea de a crea momente capabile sa inspire, speram ca am reusit si prin evenimentul Sanziene La Corbi”. Alexandru, Organizator

Evident, urmeaza si #SanzieneLaCorbi2016

Photo: Stefan Radu

Organizator: Pure Romania

Fotografie: Stefan Radu

EN: http://www.pure-romania.com/sanziene-la-corbi-2015/

#SanzieneLaCorbi — o poveste autentica in Romania, in fiecare an!

Photo: Stefan Radu

--

--

PureRomania
Pure Romania

Pure Romania - It’s the timelessness of it which is so remarkable, almost out of some of those stories one used to read as a child. It’s quite remarkable.