Kurtarıcı

QTurkey
QTurkey
Published in
4 min readJan 30, 2020

Spiker son dakika haberini sunmaktaydı:

“Evet, bu sene 7. ‘si düzenlenen Quantum Zirvesi Tabby’ de gerçekleşiyor. Bu toplantı kritik bir önem taşıyor. Çünkü su kaynakları yüzünden son günlerde gerilimin çok yüksek olduğu iki ülke başbakanı da bugün burada olacak. Kulislerde konuşulan, bu iki ülke başbakanının bu zirveye katılmayacağıydı fakat demin de belirttiğimiz üzere, söylentilere göre Mira başbakanı bu konuda ısrarcı davranmış ve bütün ülke temsilcilerini katılım göstermeleri yönünde ikna etmiş. Bunlar tabii ki kesin bilgiler değil. Zirve bir saat içerisinde başlayacak, biz de ayrıntıları almak için, arkadaşlarımıza bağlanacağız.”

Feza, alelacele hazırlanırken kahvesinin soğuduğunu farketti. İdareli kullanması gereken, evde kalan son suyu da kahveye harcamıştı. Kahveyi bir termosa boşaltıp çantasına attı. Evden çıkmadan, bütün elektronik eşyaları fişten çekti. Son 3 yıldır yaşanan sürekli trafo patlamaları evdeki eşyaları defalarca kez bozmuştu. Toplantının başlamasına 30 dakika vardı. Zirveden çıkacak kararlar, yani ödenekler, çalışmalarının gidişatına yön verecekti. Okula vardığında geç kaldığını farkedip hızlıca, hep birlikte toplantıdan çıkan kararların izleneceği odaya doğru ilerledi. Ortama bekleyişten çok, bir kaos hakimdi ortamda. Neler olduğunu öğrenmek için Marie ‘nin yanına gitti. İletişim için kullanılan uygulamalara erişimin sağlanamadığını öğrendi. Bunun zaman zaman yaşandığını belirtip telaş edecek bir durum bulunmadığını söyleyecekti ki, internet bankacılığı hesaplarının da donduğunu öğrendi. Bütün banka müşterileri telaşa kapılmış ve hatlardan kaynaklanan yoğunluk, ülke genelindeki haberleşmeyi felç etmişti. Bu sırada televizyon kanalları toplantıyla ilgili haberlere ara verip, bu son dakika gerçekleşen şüphelendikleri hacker saldırısını gündemlerine almıştı. Hükümetin çalışmalarına başlamayı planladığı söylenen QKD implemantasyonuna geçmemiş bütün sistemler çökmüştü. Toplantıya tekrar bağlanan kanallar Mira başbakanı tüm ülkeler adına önemli açıklamalar da bulunacağını belirterek konuşmasına başladı.

“Ülkeler genelinde yaşanan hacker saldırısının farkındayız ve bilincindeyiz. Uzun yıllardır kendi ülkemizde çalışmalarını başlattığımız Quantum Lab ülkemiz çapında büyük başarılara imza atmış olup başta Quantum şifreleme ile ilgili olmak üzere birçok alanda yenilikçi uygulamaları hayata geçirmiştir. Çevre krizinin yarattığı ve zaten beklenen son zamanlarda sıkça konuşulan olumsuz durumlar dünyamızı kötü yönde etkilemekte ve eğer önlemler alınmazsa bizi felakete uğratacaktır. Bu sorunun çözümü savaşlarda değil, ortak çalışmalardan geçiyor. İletişimde ve bankacılıkta yaşadığınız bu sorunun tam da Quantum zirvesinin yapıldığı ana gelmesi tabiki tesadüf değil. Bugün Quantum Lab bütün dünya üllkelerinin hükümetlerine ve halkına bir kırmızı alarm verdi. 10 sn içerisinde sistemleriniz eski haline dönecek. Ve birazdan her ülke yetkilisi ilgili açıklamaları sizlerle paylaşacaktır.”

Odadan çıt çıkmıyordu. Yaşananların izahının böyle olacağını kimse tahmin bile edemezdi. Sonradan yapılan açıklamalar ise Feza ve diğerlerinin toplantıdan beklediklerinin çok üstündeydi.

Ertesi gün Feza ve ekibi ülkeyi temsilen “Quantum Güneş Çemberi” projelerini sunmak üzere Qunatum Lab ’a gitmek için yola çıktılar. Konferansa, birçok alandan isimler çok farklı projeler ile katılmıştı. Bunlardan en dikkat çekeni ise Q-Helmet başlığı ile açıklanan, içerisinde quantum sensörlerini barındıran bir başlıktı. Beyinden çıkan magnetik rezonansları, kafatası içerisine girmeden başlıkta bulunan mıknatıs ölçerler sayesinde, uzaktan ölçüm gerçekleştirerek ölçen ve olası rahatsızlıkların tespitini çok önceden yapmayı amaçlayan bu proje salondaki herkesi çok etkiledi. Bununla ilgili daha önce çalışmalar yapılıyordu fakat şimdi Quantum Lab teknolojisi ile eksik parçalar tamamlanmıştı. Feza sunuma başlamadan önce gerek kendi ülkesinde gerekse dünya çapında vuku bulan enerji kaynaklı kesintilerden bahsetti.

- Dünyayı belirli noktalarından kapladığımız kağıttan bile ince bir kalkan olduğunu hayal edelim. Quantum enerjisi ile polarize olmuş gazlardan oluşmuş bu zırh güneşten dünyamız için gerekli enerjiyi alacak ve şimdilerde doğayı katlederek üretmeye çalıştığımız bütün enerji kaynaklarını devre dışı bırakacak. Güneş pilleri halihazırda kullanımımızda, fakat bilindiği üzere materyal olarak kullandığımız silikon yeteri kadar güneş ışığını absorbe etmede nicem noktalarının(quantum dots) yanında oldukça yetersiz. Şimdi sizlere sunacağım tasarım ve burada quantum bilgisayarları ile yapılmasını heyecanla beklediğim hesaplamalar sayesinde, güneşten yüksek oranda verim alarak, dünya için gerekli bütün enerjiyi tedarik edeceğiz.

Konferans dünyada büyük yankı uyandırmış ve bütün gündemi değiştirmişti. Savaş, kıtlık, açlık, çaresiz hastalıklar gibi konuların hepsi quantum çerçevesinde değerlendirilmekteydi. Hacker saldırısı gibi görünen eylem, şimdi dünyanın kaderini değiştirecek adımları attırmıştı.

Kaynakça:
-https://www.technologyreview.com/s/612964/what-is-quantum-communications/
-
https://www.scmp.com/news/china/society/article/2110563/china-building-worlds-biggest-quantum-research-facility
-
https://www.youtube.com/watch?v=x02ZKWkexeo
-
https://www.altenergymag.com/article/2018/05/quantum-dot-solar-cells-are-coming/28547

Yazar hakkında:

Ben Şehnaz 27 yaşındayım. Diyarbakır’da doğdum. 2016 yılında İTÜ Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği bölümünden mezun oldum. Üniversitede gömülü sistemler üzerine çalıştım. Mezun olduktan sonra yazılım alanında çalışmaya başladım. Bilim ve teknoloji alanındaki yenilikleri takip ediyor ve yürütülen çalışmaların insanlık ve dünyamızın geleceği için ümit verici olduğunu düşünüyorum.

Bu hikaye L4Y ve QTurkey olarak ortak düzenlediğimiz “2040 Yılında Kuantum Teknolojiler Hayatımızı Nasıl Etkileyecek?” yarışmasında üçüncülük ödülü kazanmıştır.

Yarışmamız hakkında daha detaylı bilgi almak için sitemizi ziyaret edebilirsiniz.

--

--

QTurkey
QTurkey
Editor for

QTurkey is a communication and collaboration network for quantum technologies related activities in Turkey. — https://www.qturkey.org/