Kees van Ginkel: “Ik was 26 jaar bij die motorrace betrokken”

Corné de Vos
Redactie J1D
Published in
3 min readApr 8, 2021
Kees op zijn Norton Commando

Menig motorliefhebber kent het: De Historische Motorrace Barneveld. Jarenlang was dit evenement niet weg te denken, maar na jaren van plezier is er toch een einde aan gekomen. Dit tot grote spijt van de man die er 26 jaar bij betrokken was: Kees van Ginkel.

Ik kom op een zonnige zaterdagmiddag bij een garagebox in Barneveld. Buiten staat een oude, rode Moto Guzzi zijspan. Midden in de garagebox staat een Norton Commando en ergens verstopt onder een kleed een Triumph Trident, die eruitziet alsof hij net uit de fabriek komt rollen. De garagebox is van Kees van Ginkel.

“Ik ben van jongs af aan altijd met bromfietsen bezig geweest en daarna met motors. Ik had eerder mijn motorrijbewijs dan mijn luxewagenrijbewijs.” En dat kun je zien. De garagebox is versierd met stickers, foto’s en routebordjes van allerlei motorevenementen. Voor Kees is het niet alleen een hobby, maar echt een passie.

En toen was het over
Als ik mijn allereerste vraag stel over de Historische Motorrace kijkt Kees een beetje weemoedig. “Ik zag net die krant” zegt hij, terwijl hij wijst naar een krant die op het koffietafeltje ligt “dat was in 2016, toen was het de 26e keer. Ik ben daar eigenlijk 26 jaar bij betrokken geweest.” Even blijft het stil. Het raakt hem echt, want Kees praat graag en veel.

Er is ook niet echt één oorzaak te noemen waardoor het evenement stopte. “Het was een hoop geregel en verzekeringstechnisch erg moeilijk” zegt Kees. Ook de samenwerking met de gemeente zorgde voor problemen en dat vindt hij jammer: “Dan denk je ‘je doet wat voor Barneveld: Het is landelijk bekend en zet Barneveld een beetje op de kaart.’ Ik zou als gemeente proberen het erin te houden.” Helaas was niks minder waar. In plaats van meewerken, werkte de gemeente vaak tegen. “Kijk, ik ga de gemeente niet afkraken, maar de samenwerking ging niet van harte.”

Hij merkte het al bij kleine dingetjes. Op een dag werd Kees gebeld door iemand van de gemeente over een reclamebord van de Historische Motorrace. “Daar stond een bord, al wel 20 jaar. Nooit wat van gehoord. Word ik op een dag opgebeld: ‘Die borden mogen daar niet staan’. Het zou ‘ontsiering van de buurt’ zijn.” Dit soort dingen maken het organiseren van dit evenement een stuk minder leuk. Het is dus ook niet gek dat Kees is opgehouden met de organisatie.

Het vervolg
Om zo’n groot evenement helemaal verloren te laten gaan zou jammer zijn. Kees is ook bezig geweest met een overname. Helaas zonder succes: “We hebben het er met iemand over gehad, maar toen hij hoorde wat het inhield, werd de interesse gauw minder.” Uiteindelijk is de stekker er helemaal uitgetrokken en lijkt een terugkeer ook niet te gebeuren. “Om nu weer zoiets op poten te zetten.. Dat gaat gewoon niet lukken.”

Gelukkig betekent het einde van de motorrace niet het einde van de passie van Kees. Hij is nog altijd druk met motorrijden en andere evenementen. Deze zomer hoopt hij weer wat mooie tochten in het buitenland maken: “Ik hoop dat ik in september de Piston Rally kan rijden.”

--

--