Meneer Vink (79) stemt dit jaar per post

Jessyca van Engelenburg
Redactie J1D
Published in
2 min readMar 19, 2021

Veenendaal

Dit jaar vinden de verkiezingen anders plaats dan normaal. Door de huidige coronaomstandigheden wordt er extra goed gekeken naar veiligheid. Zo zijn mondkapjes op de stembureaus verplicht en is het aantal dagen waarop gestemd kan worden verspreid over 15, 16 & 17 maart. Voor de mensen uit de risicogroepen is er op 15 en 16 maart extra ruimte en tijd vrijgemaakt. Daarnaast is er voor 70-plussers ook de mogelijkheid om per post te stemmen. Fred Vink uit Veenendaal maakt gebruik van dit aanbod.

In eerste instantie wilde meneer Vink op 15 of 16 maart stemmen: „dan ben ik er even uit.” Toch besloot hij uiteindelijk via de post te gaan stemmen: hij wil geen risico lopen. „Er zijn nog vrij veel besmettingen, dat houd ik wel bij hoor.” De 70-plusser houdt zich dan ook goed aan de maatregelen en blijft veilig thuis. Erg vindt hij dat niet: hij is altijd een huismus geweest.

Dat de regering het op deze manier heeft geregeld, vindt hij „erg fijn.” Volgens hem hadden ze het niet beter kunnen doen. „Al die mensen die in verzet komen tegen de maatregelen begrijp ik totaal niet.” Ook het stemmen dit jaar is goed geregeld, vindt hij. „Alles was klaarblijkelijk uitgelegd, ik wist meteen wat ik moest doen.”

70-plussers krijgen eerst een stempas door de bus en vervolgens een envelop met documenten met daarbij een duidelijke uitleg. Daarnaast zijn er online ook verschillende uitlegfilmpjes te zien en staat er een uitgebreide toelichting op de gemeentesite.

Documenten briefstemmen

--

--