“Volgens mij weet niemand dat de kunstexpositie bestaat.”

Liza Faken
Redactie J1D
Published in
3 min readApr 14, 2021

Door Liza Faken

De middelbare school Veluws College Walterbosch houdt elk jaar een kunstexpositie in een galerie. De eindexamenleerlingen met het vak kunst mogen hun eindproject daar tentoonstellen. Dit jaar zou het in de gigant (een cultureel centrum in Apeldoorn) zijn, maar door de aangescherpte Corona-maatregelen ging dat niet door. Vorig jaar ging het wel door. Ik sprak van beide jaren een leerling.

De galerie

Floor Streep zit in haar eindexamenjaar en volgt het vak kunst. Ze vertelde hoe de tentoonstelling er dit jaar uitziet. “Het plan was om de tentoonstelling in de Gigant te houden, maar door de nieuwe Coronamaatregelen moest de Gigant helaas dicht. De klas baalde daar enorm van. Als oplossing maakte mijn docent een website waar op we onze kunstwerken konden laten zien. Elk kunstwerk staat met een bijschrift op de site.”

Op 14 februari 2020 was de expositie van vorig jaar. Dit was nog voor de eerste Corona-besmetting geconstateerd was in Nederland. Jaïra Vermeule deed dat jaar eindexamen en heeft haar kunstwerk tentoongesteld. “De expositie was in de oude netten fabriek in Apeldoorn en was heel groot en divers. Je mocht alles gebruiken wat er aanwezig was. Dit stimuleerde je creativiteit. Sommige klasgenoten hingen hun kunstwerken op en sommige zette het juist midden in de ruimte neer. Er zat totaal geen logica achter, maar dat maakte het zo leuk.”

De opening

Dit jaar had de online-expositie geen opening. De leerlingen kregen de link naar de website en stuurde deze vervolgens door naar vrienden en familie. Floor: “Volgens mij weet bijna niemand dat de expositie online staat. Als we het in een echte ruimte konden doen, was er meer aandacht voor geweest. Ik vind dit wel jammer.”

Poster van de expositie 2020

Vorig jaar was er een grote opening. Er werden hapjes en drankjes uitgedeeld en de schoolband zorgde voor de muziek. De leerlingen hadden familie en vrienden uitgenodigd om naar de grote onthulling van alle kunstprojecten te komen. Jaïra: “Het leuke aan die expositie vond ik dat er onbekende mensen naar mijn kunstwerk keken. Het voelde niet als een schoolopdracht. Ook vond ik het heel leuk dat we het samen met de klas deden. De kunstwerken maakte samen 1 geheel.”

Het kunstwerk

Het thema van dit jaar was ‘mind your gab’. Floor gebruikte een canvasdoek voor haar kunstwerk. Ze heeft daar twee gezichten op geborduurd die in elkaar over lopen. De gezichten zijn dezelfde persoon. Het ene gezicht is de oudere versie van de persoon en de ander de jongere. Floor zei dat je het op twee manieren kan zien: de oudere kijkt terug naar het verleden of de jongere kijkt naar de toekomst. “Ik ben wel bang dat mijn kunstwerk online niet goed over komt, de draden zijn moeilijk te zien op de foto.”

Kunstwerk van Floor Streep

Vorig jaar was het thema ‘de andere kant’. Jaïra vertelde: “Ik hou heel erg van conceptuele kunst en ik denk dat alles kunst kan zijn als je er maar een goed verhaal achter hebt.” Dit zie je ook terug in Jaïra’s kunstwerk. Ze maakte haar kunstwerk pas tijdens de opening van de expositie. Ze schreef met duck tape letters op de grond: dit is ook kunst. “Mijn kunstwerk zou niet online kunnen. Het hele moment dat ik het maakte hoorde bij het kunstwerk.”

De eindexamenklas van dit jaar heeft gelukkig wel andere voordelen. Ze mogen gewoon eindexamens doen en ze kregen zelfs de keuze of ze dit in mei, juni of verspreid over beide maanden wilde doen. Ook is de school bezig met het organiseren van een Corona-proof gala.

Vorig jaar hebben ze wel een expositie gehad maar geen eindexamens, gala en grote diploma-uitreiking. Het zou mooi zijn als de klas van volgend jaar het allemaal krijgt!

--

--