Naar Bali? Naar Lovina!

Reis Rond De Wereld
Reis Rond De Wereld
6 min readFeb 12, 2017

--

Na 7 dagen Ubud wou ik ook eens de andere kant van het eiland zien. Een hele snelle beslissing op een zondagavond bracht me naar Lovina. Niet te vinden in de Lonely Planet (pocket), wel in Marco Polo. Spoiler alert: ik snap een beetje waarom deze plek niet in de Lonely Planet te vinden was.

Ik ging naar Lovina vooral om te rusten, en dat is gelukt. Na een busrit van (ik gok even) een uurtje of 3 door de extreem kronkelende banen en langs prachtige rijstvelden, kwam ik op een 4-tal kilometer buiten het centrum aan. Gratis (in de prijs inbegrepen) maaltijd en op naar het hotel. Mezelf achterop een brommertje gesmeten van een “toevallige” voorbijganger (is wel handig als je enkel met handbagage rondtrekt), en daarna the usual: inchecken, oriënteren en zoeken waar je lekker kan eten.

In Lovina zelf is niet superveel te doen, dus bekijk het vooral als een uitvalsbasis om deze kant van het eiland te ontdekken. Of met de kinderen rustig van de zon te genieten. Ik zou het vooral aanraden als familiespot. De mensen hier zijn wel ontzettend lief, maar wel véél armer dan wat ik in Ubud zag. Ik heb geen last gehad van die vervelende “taxi, taxi”, maar meestal sloeg ik gewoon een babbeltje met de mensen op straat en kwam er een zachte herinnering dat zij ook wel dingen konden regelen. Zo mag het voor mij altijd wel. Gezellig babbelen en misschien halen ze er business uit, maar misschien ook niet. Zo was ik eigenlijk 7 dagen lang elke dag wel een uurtje aan het babbelen met een Balinees met een Nederlands accent, kettingverkoper aan het strand en ontzettend trots op zijn kinderen. Zo’n lieve vent.

Dus, wat kan je allemaal doen in Lovina?

Dolfijnspotten. Waar Lovina bekend is door geworden. In de vroege ochtend kan je een bootje huren en van zodra de ‘kapitein’ dolfijnen spot, vaart hij er holderdebolder naartoe. Samen met een 20-tal andere boten. Angstaanjagend voor de dolfijnen, maar je hebt ze wel gezien. Ze zouden het beter kunnen organiseren, minder stresserend voor de dieren, maar het werkt, dus ik vrees dat het niet gaat veranderen.

Snorkelen, of je PADI behalen. Je vindt hier zeker en vast wel een PADI school waar je een goede snorkeluitrusting kan vinden om in de buurt wat te snorkelen, maar je kan evengoed een trip boeken naar een dichtbijgelegen eiland om voor de eerste keer (of 1000e keer) ontdekkingen in het water te doen. De trips gaan meestal naar Menjangan, maar misschien kan je ook eens vragen om het Tulamben shipwreck te bezoeken.

Yoga. Jammer genoeg was de dame van Lotus Sherab tijdens mijn vakantie ook net weg (naar haar thuisland Nederland), dus ik heb het niet kunnen uittesten. Maar wil je aan yoga doen met zicht op het strand, ik wou daar dus naartoe gaan.

Massage. Ja hoor, ook hier kan je de iets goedkopere en de nét iets duurdere massages krijgen. Ik heb een namiddag doorgebracht bij Agung’s massage & salon. De dames spreken niet echt Engels, maar kennen wel hun (massage)vak. Ik heb de full package genomen, voor 595000 IDR (ongeveer 45 dollar) kreeg ik een hairtreatment, full body massage, facial, scrub en een bloemenbad. De volgorde kon beter (door de facial was mijn hairtreatment voor niets geweest), dus ik zou aanraden om gewoon de full body massage te nemen. Indien je niet graag de stevige massages hebt, probeer dat dan wel met handen en voeten uit te leggen :) Oh, en geen luxe verwachten, het is local. Je kan de plek vinden door aan de verkeerslichten landinwaarts te gaan en na ongeveer 3 minuutjes ligt het aan je rechterkant.

Eten. Heel erg hoogstaand eten vind je hier niet, toch niet in het centrum. Maar je kan hier wel prachtige zonsondergangen zien met echt Balinees eten. Of een ok-pizza. Wil je écht lekker eten? Ga dan naar Budda Bakery & Resto. Een patissier die nog heeft gewerkt in hotel Damai (zowat het meest luxueuze hotel in de buurt) die nét een restaurant is begonnen. HEERLIJK. Zo’n lunch kom ik niet snel tegen in België. De prijzen zijn nét iets hoger dan de Balinese standaard, maar nog steeds ok naar Westerse normen. Zeker als je een meer dan luxueuze lunch krijgt met een prachtig uitzicht op de bergen. Hou plek voor die chocoladetaart. Heaven on earth. Hier heb ik zonder overdrijven 3 uur lang gewoon gezeten, geschreven en gebabbeld met de chef. Budda Bakery vind je wat meer in het binnenland: ga aan de enige verkeerslichten in de buurt richting Agungs massage, wandel een heel stuk verder tot je aan de linkerkant een bord ziet met Budda Bakery op. Blijven volgen. Het is wat zoeken en het lijkt wat afgelegen de eerste keer, maar het is de moeite.

Slapen. Ik sliep in hotel Rambutan voor iets minder dan 20 dollar per nacht. Ze waren de boel aan het klaarmaken voor het hoogseizoen, maar ik had wel een zwembad voor mezelf, en de families zaten aan het grotere zwembad. Vraag wel een kamer in de buurt van het grote zwembad, anders kan je wel eens wakker worden van de brommers of auto’s langs de weg. Ontbijt was ok (behalve het brood, yuk) en je in de straat kan je gezellige restaurants vinden. Ook die prachtige zonsondergang aan het strand is op 5 minuutjes van het hotel. Wil je iets luxueuzer, ga eens kijken bij Damai. Wishlist material.

Rondrijden. Zoek jezelf een taxichauffeur en trek wat rond in de buurt. Ik ben een ganse dag met Leo op stap gegaan en ik heb me niet verveeld. Superfijne kerel (ja, ik val in herhaling) en niet vies om de waarheid te vertellen of wat af te dingen in de winkels. Zoek je een chauffeur in de buurt van Lovina/Singaraja. Stuur me maar een mailtje en ik geef je zijn gegevens.

In de buurt?

  • Hot Springs in Banjar. Voor 5000 IDR (een halve dollar), kan je in een warm bad met zwavelwater rondzwemmen. Lockers en omkleedruimtes zijn aanwezig. Ik had het geluk om helemaal alleen in de hot springs te mogen springen, al kwamen na 5 minuutjes de locals er wel bij. Het is er een beetje saai, maar ik ben geen badmens. Ga wel ’s ochtends, dan is het nog relatief proper en is er minder volk. Zeiden diezelfde locals :)
  • Buddhist Monestry. Je moet niets te betalen, maar je mag wel. Dit was een van de meest rare ervaringen in mijn piepleven. Prachtige omgeving, uitzicht op de bergen, tussen de bomen kan je misschien de zee spotten en de verschillende meditatie-plekken deden iets met mij. Ik was gewaarschuwd door mijn chauffeur, maar ik ben beginnen janken. Ik was gelukkig en deed niets anders dan genieten. Raar he. Gelukkig was het ook hier ontzettend kalm. Net toen ik vertrok, kwamen er 4 Fransen en 2 Nederlanders aan.
  • Lake Tablingan. De eerste keer wanneer ik hier voorbijreed was er mist, maar de 2e keer heb ik het geluk gehad om dit meer in zijn volledige glorie te aanschouwen. Combineer dit met andere dingen (koffie slurpen, waterval, aardbeien, rijstvelden…), want meer dan dat meer en een mooi uitzicht is hier volgens mij niet.
  • Strawberry fields. Spreekt voor zich, aardbeien plukken of gewoon kopen. Of pizza met aardbeien eten voor nét iets te veel geld.
  • Sekumpul Waterfalls. Werd mij aangeraden door -again- die local. Ik mocht de Gitgit waterval niet doen, deze was beter. Maar ik ben dus niet geweest. Shame on me.

Ik ben te weten gekomen dat ze ook langs deze kant van het eiland een luchthaven willen bouwen, dus het is mogelijk dat binnen een jaar of 5 Lovina dé hotspot wordt, en je dus niet meer gezellig kan babbelen met de locals, maar vooral Aussies kan spotten. Wie weet … De locals kijken er in ieder geval wel naar uit.

--

--

Reis Rond De Wereld
Reis Rond De Wereld
0 Followers

Hij houdt van crazy stuff. Zij van luxe en design. Perfect koppel om de wereld te ontdekken!