Sodomsäpplet av Bengt Martin

Renata Bastos
renatasbookshelf
Published in
2 min readJul 23, 2020

By Renata Bastos

Instagram: @renatasbookshelf

Sodomsäpplet är en bok av Bengt Martin som debuterade år 1968 och handlar om Joakim, en ung man som var homosexuell på en tid när folk tänkte att det var en sjukdom.

Picture by Renata Bastos @renatasbookshelf

Boken sonderar med känslighet vägen av en kille som kände sig ensam och annorlunda. Han visste inte varför han kände sig så. Joa kände också sig vilsen men fann sig själv med hjälp av sin pojkvän Nick.

Berättelsen visar en person som bara vill vara sig själv och hur smärtsamt det är att gömma sig för att anpassa sig till ett fördomsfullt samhälle. Joakim är en karaktär som väcker medkänsla och som jag, som läsare, aldrig kommer att glömma.

Den här boken var den fjärde som jag läste på svenska när jag började studera språket i början av 2019. Jag läste den på en lättläst version som har 175 sidor och där språket är okomplicerad.

Det finns två följande böcker, ”Nejlikmusslan” och ”Finnas till”, och jag tänker läsa dem på originalversion.

Till slut skulle jag vilja säga hur viktigt det är för oss som studerar svenska att läsa. Vi kan lära oss nya ord, känna igen grammatikreglerna som vi studerade under lektionen. Dessutom är läsning något som kan göra oss lyckligare.

PS: Det är viktigt att veta att det finns olika nivåer av lättlästa böcker, så du kan börja på den nivå som du känner att är bekvämast för dig.

Använd inte denna text utan tillstånd./Please do not use this text without authorization.

--

--