Danskens Dagbok

En students praktikliv hos et innovationsstudio

Johan Grunwald-Ottesen
Reodor
3 min readMar 4, 2019

--

Mit navn er Johan, jeg er 24 år og studerer entreprenørskab og design på Københavns Erhvervsakademi. Nu er jeg flyttet til Oslo for at være i praktik hos Reodor, og undervejs vil jeg dele lidt om min hverdag.

Teamet hos Reodor er en flok passionerede, hårdtarbejdende unge mennesker, som varmt og åbent tog imod mig på mine første dage. Når man kommer til en ny by og en ny arbejdsplads på samme tid, er det ekstra vigtigt at man føler sig velkommen.

De to første dage startede med teammøder, hvor jeg blev sat ind i de aktuelle opgaver. Der var både respekt for at det hele selvfølgelig var nyt for mig. Men også respekt for at jeg, med min uddannelse, har lært redskaber som kan komme virksomheden til gode. Vi skulle forberede et pitch for en ny service til en kunde, hvor mine evner inden for designtænkning og teamperfomance blev både udfordret og bekræftet. Jeg har følt mig motiveret og tryg ved at dele mine synspunkter og holdninger.

Det er et arbejdsmiljø hvor man både kan få af vide, at man tænker forkert, eller går i den gale retning, uden at man er bange for at forsøge igen.

Practice what you preach

En af de ting som Reodor arbejder med er designsprints for virksomheder. De virksomheder som deltager i designsprints får mulighed for at lære hvordan man kan få nye idéer igennem kreativ tænkning og samarbejde. Den måde at arbejde på afspejler grundlæggende den måde Reodor selv arbejder på; det er tilladt at fejle, fordi man på den måde altid kommer nærmere den rigtige løsning, og arbejdsgangen skal være dynamisk, udfordre og sætte spørgsmålstegn til den måde man normalt gør tingene på.

«..det er tilladt at fejle, fordi man på den måde altid kommer nærmere den rigtige løsning, og arbejdsgangen skal være dynamisk, udfordre og sætte spørgsmålstegn til den måde man normalt gør tingene på.»

Mange virksomheder er først begyndt at arbejde med innovationsbegrebet og kreativ tænkning inden for de seneste par år. Reodor er med til at sætte et skub i den tendens ved at lære andre, hvordan man kommer frem til bæredygtige løsninger på komplekse problemer.

Som nævnt arbejder Reodor internt på samme måde. Man kan spille på en tangent længe, og pludselig opdage, at den slet ikke passer ind i resten af direktionen. Efter alt at dømme kan man se, at de fleste virksomheder er begyndt at arbejde på samme måde, hvilket indikerer hvor effektivt det er.

I de næste par uger skal jeg arbejde med at udvikle Reodors første frokostseminar, som forhåbentlig bliver startskuddet på en ny tilbagevendende begivenhed. Jeg ser frem til både det og resten af mit ophold her, og til at dele mere af hverdagen og oplevelser på vejen.

Tak for nu,
Johan

Reodor er et innovasjonsstudio bestående av en gjeng med bakgrunn fra en kombinasjon av produkt- og forretningsutvikling. Vi skaper, bygger og akselerer produkter og tjenester, og fokuserer på å jobbe brukernært, sprintbasert og med ulike perspektiver på problem og løsning. Interessert i å høre mer? Ta kontakt, da vel!

--

--