Nieuwe smaken: Apple breidt zijn collectie uit.

Nikos Huijgen
Resoluut
Published in
5 min readSep 10, 2014

Gisterenavond heeft Apple weer allemaal mooie en spannende nieuwe dingen geïntroduceerd. Ook wij hebben natuurlijk de presentatie gezien en vertellen graag wat ons op viel en welke nieuwe spannende dingen we binnenkort kunnen verwachten.

Laten we bij het begin beginnen!

iPhone 6 WWDC post

Apple (source: http://store.apple.com/nl/buy-iphone/iphone6)

Apple likes it big

What’s new? Dat er een grotere iPhone aan zat te komen is iets wat ik wel had verwacht. Apple kan natuurlijk niet achterblijven bij zijn concurrenten als Android en Samsung. Kort door de bocht is de nieuwe iPhone vooral groter, dunner en heeft een nieuwe outfit. Maar laten we eerlijk zijn… Waarom moet een telefoon nou zo groot zijn? Een telefoon die je gewoon met een hand kan bedienen zonder kramp te krijgen in je vingers is toch iets waar iedereen blij van wordt? En dan komt Apple nu met een nog grotere iPhone…Natuurlijk zullen er mensen zijn die alleen al bij het idee van een grotere iPhone helemaal warm worden. Het is en blijft natuurlijk persoonlijk. Wat ik me dan afvraag: wat is nu de toegevoegde waarde van de iPad mini? Gaan de kleding fabrikanten nu ook broeken en jassen maken met grotere zakken? Was dat de reden dat er veel modejournalisten waren uitgenodigd voor het event? Ownee, die kwamen natuurlijk voor Apple’s eerste sieraad… Wat natuurlijk wel helemaal super is, is het minder kras gevoelige scherm. Daar krijg ik het warm van. Ook het nieuwe meer ronde ontwerp maakt me blij (eindelijk geen zere pink meer tijdens eindeloze gesprekken)

Tijdens het speuren op internet kwam ik eerder deze week een afbeelding tegen van een mogelijke iPhone 6. Apple zou dit natuurlijk niet toepassen en deze functies eerder in de iWatch stoppen. Ik wilde hem toch even met jullie delen omdat ik hem wel ontzettend gaaf vindt en zelf erg blij zou worden van deze functies. Vanaf de zijkant functies bedienen en kunnen zien of je berichten hebt: ideaal! Maarja, daar heeft Apple nu iets anders op bedacht ;)

xl_iPhone-6-Concept-624

T3.com (source: http://www.t3.com/news/)

iOS8, JA!

iOS8 is natuurlijk een tijdje terug al geïntroduceerd maar daarmee niet minder spannend. Het nieuwe healthkit, healthbook en homekit zijn platforms met ontzettend veel potentie. Op het gebied van e-health borrelt het flink en deze upgrade biedt ons als ontwerpers veel vrijheid en daarmee mogelijkheden om hier mee flink te gaan stoeien. Dankzij de komst van SDK biedt Apple ontwikkelaars meer vrijheid en ruim 4000 api’s die het mogelijk maken om flink los te gaan. Ook homekit maakt het voor gebruikers, ontwerpers en ontwikkelaars laagdrempelig om met home demotica aan de slag te gaan. Een terrein waar op dit moment ook veel gebeurd en de meningen over verdeeld zijn in verband met privacy. Persoonlijk ben ik van mening dat home domotica veel positiefs kan bijdragen aan ons dagelijks leven door meer in gemak te voorzien (ik ben dan ook erg blij dat nest binnenkort in Nederland te verkrijgen is). Ook ben ik van mening dat we (net als met alles) hier niet in door moeten slaan. We moeten oppassen dat we niet teveel uit handen gaan geven aan technologie en hier te veel afhankelijk van worden. Naar mijn inziens moeten we vooral profiteren van de mogelijkheden die nieuwe ontwikkelingen ons bieden maar we moeten hier niet afhankelijk van worden.

Oehlalala de Apple Watch…

Het eerste wat ik dacht toen de Apple Watch in beeld kwam was “Eindelijk! Ik ga meteen mijn Fitbit op Marktplaats zetten…”. Wat een toegevoegde waarde biedt de nieuwe Apple Watch. Een mooie wearable die de mogelijkheid biedt om verschillende functies van je iPhone te bedienen zoals het beantwoorden van gesprekken, aflezen van berichten en het bedienen van verschillende applicaties (en nog veel meer…). Vooral in combinatie met de nieuwe functies die iOS8 met zich mee brengt zoals ik al eerder noemde zie ik zeker potentie in de Apple Watch en de kansen die het ons als ontwerpers biedt op het gebied van gezondheid en sport, contact en een meer intuïtief en geïntegreerd gebruik van interactieve producten. Zoals jullie merken ben ik er erg enthousiast over.
Ik eerlijk moet toegeven dat ik niet genoeg overtuigd ben op dit moment om er zelf eentje aan te schaffen. Misschien ben ik wat dat betreft een echte Nederlander en nog wat sceptisch. Ik ben namelijk van mening dat we met alledaagse begrippen als keuze stress, sociale media verslaving, meerkeuze maatschappij, burn-out noem maar op voorzichtig moeten zijn met overstimulatie. Als Apple dan iets van meerwaarde wil bieden in de gezondheidszorg moeten ze vooral wegblijven van het stimuleren van nog meer afleiding en communicatie die ervoor kunnen zorgen dat we overbelast raken.

Screen-Shot-2014-09-09-at-5.05.31-PM

Techgizmoinfo (source: http://techgizmoinfo.co.uk/)

Let’s pay

Een ontzettend innovatief nieuw product is natuurlijk Apple Pay. Met de NFC chip die nu in de de Apple Watch en iPhone 6 zit gaat betalen natuurlijk een stuk eenvoudiger worden. Vooral op het gebied van online winkelen zal er veel gaan veranderen. Eindelijk niet meer een bankpas en of e-reader nodig hebben of een moeilijk wachtwoord van je Paypal account om iets te bestellen. Ook in een winkel iets kopen wordt makkelijker, sneller en veiliger met deze methode. Ik heb zelf eigenlijk nooit meer contant geld bij me maar alleen pasjes. Als we nu ook nog straks met Apple Pay naar de toilet kunnen bij de Hema hebben ze mij binnen.

Daarentegen ben ik ontzettend enthousiast over de sensoren in de nieuwe Apple Watch. Dit is dan ook waar de Apple Watch zich onderscheid van zijn concurrenten. Hoe gaaf zou het bijvoorbeeld zijn als we voor onze klanten een applicatie kunnen ontwikkelen die gebruik maakt van de Apple Watch sensoren en healtbook zoals het monitoren van stress en gedrag? Burn-out is bijvoorbeeld een groot probleem in Nederland (900.000 mensen per jaar) en een onderwerp waar de Apple Watch en Healthbook zomaar een concrete oplossing kan bieden door inzicht te bieden aan gebruikers, zorgverzekeraars, en behandelaars. Inzicht die nu niet geboden kan worden. Dan praat je over een concrete meerwaarde tussen technologie en mens.

--

--