Pixel Art

Nikos Huijgen
Resoluut
Published in
3 min readJul 10, 2015

Misschien komt het omdat ik er mee ben opgegroeid, mijn liefde voor oude computer games. Uren zat ik als klein jongetje achter de 286 MS-DOS computer (Met 640 kb RAM, 6MHZ en 20 mb opslag) die mijn vader voor 5000 gulden had gekocht. Meestal samen met een vriendje die kwam spelen.

Een van de eerste games die ik speelde was Leisure Suit Larry. Via een oudere broer van een vriendje kreeg ik een kopie, verdeeld over twee floppy disks. Het spel was uniek. Door middel van het typen van engelse zinnen kon je Larry, de hoofdpersoon, dingen laten doen. Zoals “open door” Of “talk to girl” of “taxi”. Het was niet helmaal bedoeld voor zeven jarige jongetjes (het doel was om vrouwen te verleiden) maar dit kon de pret niet drukken natuurijk. We probeerden dan allerlei combinaties uit tot er wat gebeurde. Trial and error.

Met een canvas van 320 x 200 px en 16 kleuren om te gebruiken waren de graphics behoorlijk geabstraheerd. En dit was goed. Net zoals bij een impressionistisch schilderij van Van Gogh heeft de aanschouwer de ruimte om zijn eigen fantasie te gebruiken. Alleen had Van Gogh een keuze, en werden de game ontwikkelaars beperkt door de technische mogelijkheden.

gogh

De sterrennacht — Vincent van Gogh bron: wikipediaNa Leisure Suit Larry volgden er natuurlijk nog meer games. Hieronder een aantal klassiekers die ik allemaal met veel plezier gespeeld heb.

2

Leisure Suit Larry — Sierra 1987

7

Maniac Mansion — Lucasfilm Games 1987

4

Monkey Island — Lucasfilm Games 1990

5

Simon the Sorcerer — Adventure Soft 1993Afgelopen vakantie besloot ik me ook eens te verdiepen in de kunst van pixel art maken. Gewoon omdat het kan. Ik werk dagelijks met pixels maar zet ze zelden een voor een neer. Ik gebruikte de app Pixaki voor op de iPad. En terwijl mijn vriendin lekker in haar boek zat te lezen, mijn dochter spartelde in een badje, was ik bezig met het pushen van pixels. Denkend aan de klassieke games die deels mijn liefde voor het digitale gevormd hebben en denkend aan mijn huidige levensfase…

pixel

Op vakantie

eten

Feed the baby

pretend

Dilemma’s

pool

Keep the baby cool

sword

Na wat vragen over het zwaard in de inventory…

ah

De skills die je als vader moet beheersen…

--

--