Wat vinden onze helden van de Apple Watch?

Nikos Huijgen
Resoluut
Published in
7 min readSep 12, 2014
apple-watch-stijl-5

iCulture (source: http://www.iculture.nl/dossiers/apple-watch/)

Afgelopen dinsdag is de nieuwe uitbreiding van het Apple assortiment geïntroduceerd. We hebben dinsdag al met jullie gedeeld wat we van de gehele presentatie en nieuwe producten vonden. We willen toch nog even stilstaan bij de Apple Watch. Wat is onze visie op de Apple Watch?

“Ik heb een Pebble watch. Op feestjes vraagt iemand mij regelmatig wat voor horloge ik heb. Enthousiast leg ik dan uit dat het een smartwach is. Dat ik er op kan zien wie mij belt en dat ik smsjes en e-mailtjes kan lezen. Oja, en als je hardloopt kan je Runkeeper er nog op aansluiten en dan zie je op je horloge hoeveel kilometer je gelopen hebt. “O leuk…” Ik hoor de teleurstelling. Snel vertel ik dat ik er ook mijn muziek mee kan controleren. “Oh, en je kan verschillende watchfaces installeren, kijk, Super Mario!” Mijn enthousiasme slaat niet over. Al snel gaat het gesprek over wat anders. En dan heb ik nog verzwegen dat ik niet hardloop, dat ik de notificaties heb uitgezet omdat het best wel irritant is als je horloge gaat trillen bij elk berichtje en telefoontje dat je krijgt en dat ik ‘m nu eigenlijk alleen nog maar gebruik om te zien hoe laat het is…

En dan is er de Apple Watch. Hoe sceptisch ik ook was over het concept “smartwatch”, net als de eerste iPod tussen de andere mp3 spelers in 2002, de eerste iPhone tussen de andere smartphones in 2007 en de eerste iPad tussen de andere tablets in 2010, is Apple er in mijn ogen weer in geslaagd om een product te maken dat het digitale landschap zal veranderen. Met de Apple Watch hebben ze wederom een opkomende markt weten te herdefiniëren. Door Apple wordt de smartwatch iets voor de grote massa.

De opkomst van de smartwatch zal ons dwingen om nog simpelere en snellere interfaces te ontwikkelen zodat je smartphone vaker in je zak blijft. Ook zullen er nieuwe communicatievormen ontstaan. Misschien dat morse-code weer nieuw leven wordt in geblazen denkend aan de “Taptic engine”? Apps als ‘Yo’ zullen ook perfect gaan werken op een smartwatch.

En natuurlijk krijgen we op de volgende Apple keynote een nog plattere Apple Watch, met camera, met meer sensoren etc. etc. etc. Dat is all part of the game.

Enige is wel dat als ik over een paar jaar weer op een feestje ben niemand meer zal vragen wat voor horloge ik heb. De uniekheid van een horloge geldt niet meer. Waar een horloge eerst een sieraad was, een uiting van je identiteit, wordt het nu een communicatiemiddel. Apple heeft dinsdag het horloge gekilled. “Leuk zo’n Rolex van 20.000 euro, maar eh, kan je er me Yo-en?”
- Oscar Kuipers | Art Director

apple-watch-stijl-2

iCulture (source: http://www.iculture.nl/dossiers/apple-watch/)

“Ik ben blij verrast met de komst van de Apple Watch, want tot nu toe waren de alternatieven niet inspirerend. Terecht wordt de Watch niet behandeld als een verkleinde iPhone, maar als een extensie daarvan. Vandaar een eigen interface en de slimme ‘digital crown’. Je ziet duidelijk dat Apple eer wil doen aan de bestaande horlogemakers-traditie: welbekende horlogebanden, de crown en de rol van astronomie. Er zijn nog wel wat onzekerheden: de batterijduur (lijkt nu een dag te zijn), de dikte van de Watch (een horloge dient slank te zijn) en de zelfstandigheid (moet ik tijdens het joggen ook m’n iPhone meenemen?). Al met al vind ik het een zeer interessant product en kunnen wij als designers met deze mogelijkheden nog meer dromen waarmaken”
- Elmar Haneveld | Visueel Designer

“We hebben er lang op gewacht en eindelijk, daar is ‘ie dan! De Watch van Apple. Een heel nieuwe productcategorie van Apple. De hele (tech)wereld was nieuwsgierig hoe grensverleggend deze smartwatch zou worden. Mijn eerste indruk; Mwah, qua design lijkt de watch veel op de aller eerste iPhone qua rondingen en glimmers. Dat vind ik dus niet heel vernieuwend. Het design van de Motorola Moto 360 vind ik strakker. Qua functionaliteiten loopt deze smartwatch ook nog niet echt voorop. Maar goed, de eerste versie. Aan de andere kant, de vele iOS ontwikkelaars zullen ons weer gaan verbazen met slimme apps en nieuwe mogelijkheden. Ik denk dan ook dat dit er voor zal zorgen dat ook dit weer een succes gaat worden. En dat ik deze straks graag wil hebben”
- Edwin Nollen | Visueel Designer

“Dat er een smartwatch aan zat te komen was wel duidelijk. En dat Apple hier sensoren in zou stoppen ook (gezien de introductie van Health en Homekit). Ik denk dat Apple door deze combinatie absoluut weer een innovatief product te pakken heeft. Voor mij ligt vooral de meerwaarde in het meer (mogelijk) intuïtieve gebruik in combinatie met iOS8. Ik ben stiekem toch een beetje teleurgesteld over het ontwerp van de watch. Ik had gehoopt op een herdefinitie van het begrip horloge. In plaats daarvan hebben ze vooral ingespeeld op de huidige trends wat het een meer overall maatschappelijk geaccepteerd product maakt, slim. Wat mij betreft dan ook aanleiding om concrete zorg innovaties te gaan ontwerpen.”
- Laura Jongmans | Strategist

“De Apple Watch. Iets wat al maanden, zo niet jaren, genoemd word als the next big thing. Sceptisch als altijd heb ik daar altijd mijn vraagtekens bij gezet. Wat moeten we nou met een schermpje in je horloge. Natuurlijk zag ik ook wel voordelen. Zeker op het gebied van e-health en korte communicatie stromen zoals Whatsapp, iMessage en Facebook. Maar nog een volledig device, en dan om je pols. Yeah right. Nog meer informatie die je tot je moet nemen. Ik wist het zo net nog niet. Daarnaast ben ik altijd (en nog steeds) van mening geweest dat the real next big thing zich op het gebied van TV bevindt.

Maar goed. De Apple Watch dus. Na wat sceptisch geweest te zijn ben ook ik behoorlijk om. Veel functionaliteiten kenden we wel van andere producenten. Maar toch lijkt Apple wel de enige te zijn die dit soort dingen echt de markt in kan drukken. Hoe dat kan blijft een bijzonder fenomeen. Een mix van bijzonder goeie marketing, het ultiem begrijpen van de eindgebruiker en het ontwerp perfectioneren tot in de puntjes is denk ik het antwoord op dat vraagstuk. Ik ben in ieder geval behoorlijk onder de indruk. En dat kwam eigenlijk door iets heel simpels. Menselijke emotie. Een kleine tekening of je eigen hartslag die je naar een bekende kan sturen. Wow! Ga ik het ooit gebruiken? Vast niet. Maar alleen Apple kan van zoiets kleins zo een groot gevoel opwekken.

Dan nog even wat concreter. Ik zie inmiddels legio van mogelijkheden. Maar allen zijn ze nog wel wat beperkt, veel op de korte communicatie. Even snel iets communiceren naar de eindgebruiker. Snel en kort dus. Maar misschien is dat juist wel de kracht van de Apple Watch. Het is zo simpel dat het wel een succes moet worden.

Oh en dan nog iets. Apple Pay. Volgens mij is dat stiekem pas echt een doorbraak… Maarja, dat is geen device dus dat bekt niet lekker”
- Remy Lammers | Design Director

“Eindelijk waren de woorden ’one more thing’ weer te horen bij de presentatie afgelopen dinsdag. Het voelt een beetje als een opluchting, omdat afgelopen presentaties Apple producten eigenlijk alleen maar bigger, better, faster and stronger werden. Het heeft even op zich laten wachten, maar het nieuwe product is eindelijk daar: de Apple Watch. Grappig om te zien dat, net als bij de release van de iPad, er weer sceptisch gereageerd wordt op het nieuwe product. Het leek een soort déjà vu. Ik merk ook aan mezelf dat ik niet heel enthousiast was toen het horloge voor het eerst zag. Precies mijn reactie als bij de release van de iPad. Ik zag niet meteen de toegevoegde waarde waarom ik nou juist dit ding nodig zou moeten hebben. Een tijdje later hadden we er allemaal ééntje bij Resoluut (yay!), en die gebruik ik nu bijna elke dag.

Er valt wat voor te zeggen dat de door Apple zelf geschapen hoge verwachtingen nog niet helemaal waar worden gemaakt. Een smartwatch is eigenlijk niets nieuws, net als het tracken van beweging en activiteiten. Apple kennende zullen alle functies, het nieuwe iOS en de interactie met andere Apple producten tot in de puntjes verzorgd zijn. Dit zal ongetwijfeld allemaal fantastisch werken. Als je ziet wat de presentatie van de Apple Watch los maakt, terwijl er door concurrenten al lang soortgelijke producten op de markt zijn gebracht, geloof ik wel in een revolutie.

Ik denk dat ons beeld over wearable devices en de gegevens die we hieruit (en meerdere trackers in onze omgeving!) halen, gaat veranderen. Ook geloof ik dat er een enorme slag zit aan te komen in de gezondheidszorg en sport, en dat de grenzen tussen off- en online betalingen gaan vervagen met Apple Pay. Jammer dat we in Nederland op het laatste nog even moeten wachten.

Dan nog even het ontwerp. Ik snap de keuze voor een vierkant scherm, maar toch had ik de Apple Watch graag rond gezien. Ik zie het horloge nog steeds erg als een onderdeel van je kleding. Een klassieke en minimalistisch vorm hebben hierin sterk mijn voorkeur. Ik zou om deze reden eerder kiezen voor de moto360 van Motorola. Van wat ik op foto’s heb gezien, voelt de Apple Watch erg chunky en is het in vorm mij nog wat te geeky. Ik zie mijzelf er op dit moment nog niet echt mee rondlopen. Toch wil ik em.”
- Leon van den Berg — Designer/Animator

Check ook onze Apple Watch mock-up freebies! en wat onze Strategist Laura vond van de algehele keynote van Apple afgelopen week.

--

--