Hvad jeg lærte til Marvelous Mosell koncert i mølleparken

Oscar Scott Carl
REVERSE magazine
Published in
4 min readSep 7, 2018

Marvelous Mosell er en kultfigur i det danske hiphopmiljø. Med skarpe dansetrin og levende rap-fortællinger har den tidligere rengøringsmand charmeret sig ind i de danske hiphop-hjerter. Siden han udgav sine første sange på Soundcloud i 2012, har hans trofaste fanskare iklædt sig 80'er tøj og rappet med på rim om alt fra hemmelige aerobic-mesterskaber på Venice Beach til “Sindssyge Bertram”. Men hvad er det præcis, der gør, at den karismatiske rapper har fået 80'er vibes og spraglet tøj tilbage i i de danske dagligstuer? Jeg tog ned til mølleparken i Aarhus for at finde ud hvad det er, den kære Marvelous Mosell gør så godt.

Indrømmet: Det er ikke første gang jeg er til en Marvelous Mosell koncert. Jeg har rent faktisk været til et par stykker. Hvor jeg til tidligere koncerter har fokuseret mest på at holde min promille oppe, og lade som om jeg kunne versene i samtlige af hans sange, er jeg her denne gang for at rette mit fokus lidt væk fra scenen og fokusere på de mennesker, som lever og ånder for hans musik, og hele det magiske univers der hersker omkring karakteren Marvelous Mosell.

Folk er fans med kæmpe stort fedt F
Marvelous Mosell har eddermame skabt sig en inkarneret fanskare. Publikum er ikke bare troppet op for at høre endnu en af de mange arrangerede koncerter i festugen. Nej, de er her for at rappe med på hans sange, efterligne hans dansetrin, klæde sig ligesom ham, ja, bare være ligesom ham.

Daniel og sønnen Conrad har været til syv Marvellous Mosell koncerter i år, og de har ikke tænkt sig at stoppe lige foreløbigt. Jeg spurgte dem, hvad det er der gør Marvelous Mosell til noget helt specielt.
“Marvelous Mosell er ægte rap. Han tager mig direkte tilbage til 80'erne med original scratch og fede dansetrin. Derudover er han original i disse hiphop tider. Han har ingen bandeord i hans sange og så er hans historier bare nemme at relatere til. Sidst men ikke mindst appellerer Marvelous jo sindssygt bredt. Conrad elsker hans musik lige så meget som jeg gør. “

Daniel og sønnen Conrad.
Til Marvelous Mosell koncerter klæder man sig som man vil.

Folk elsker at danse uden at tænke over hvordan de ser ud
Marvelous Mosell insisterer i løbet af koncerten flere gange på, at publikum skal danse vildt og ukontrollerbart uden at skænke en tanke, hvordan de ser ud. Dén har man hørt før; en kendt musiker beder publikum om at “dance like you don’t care”. Men det er som om, at det stikker lidt dybere, og at det er lidt mere troværdigt når Marvelous Mosell siger det. Måske fordi han gør det selv. Danser fuldstændig ukontrollerbart hele koncerten igennem. Folk lytter rent faktisk. Og de elsker det. At danse uden at tænke over, hvordan man ser ud. Aaahhh, hvor er det rart.

Marvelous Mosell kan gå på vandet
På trods af, at dagens koncert ikke varer mere end 40 minutter, og man med rette kunne have håbet på, at Marvellous havde været en smule mere gavmild med tiden, er der ikke det mindste brok at spore hos publikum, da han takker af. En mindre kendt DJ tager hurtigt over og på trods af, at han med det samme gør sit for at smadre den gode stemning ved at slynge “Dont Cha” med Pussycat Dolls i højtalerne, er folk ikke til at stoppe. Den ukontrollerbare dans som Marvelous satte igang for efterhånden en del håndfuld minutter siden vil ingen ende tage. Der er brede smil at spore hos de mange fans. Jeg møder den unge Elvin til en kort snak om, hvad det er Marvelous Mosell kan. Hans svar, indkapsler vel egentlig meget godt, hvad det er Marvelous Mosell er så god til, og hvorfor han rammer så bredt. “Han er bare mega sej, skriver gode tekster og så danser han sindssygt godt.”

Elvin

Jeg bøjer mig i støvet. Marvellous Mosell kan noget helt specielt. Om man kan lide hans musik eller ej er en smagssag, men samle folk. Dét kan han! En Marvelous Mosell koncert er farvede skjorter, nyopfundne dansetrin og kærlighed i luften. Alle de der ting, som vi alle så godt kan lide.

--

--