איך מנהלים עסק כעצמאי | רוטרדם בת-ים הפודקסט

רוטרדם בת-ים הפודקסט
Rotterdam-BatYam
Published in
3 min readMay 19, 2020

תדמיינו לרגע שאתם רוצים לפתוח דוכן לימונדה. אתם מאוד אוהבים לשתות לימונדה וזה נראה לכם עסק מעולה שאנשים יאהבו.

בהתחלה, דיי ברור מה אתם צריכים לעשות. תלכו לחנות כדי לקנות לימונים. אתם סוחטים אותם, מטביעים את המיץ בסוכר ומוסיפים מים.

אתם מוציאים שולחן מתקפל מהמחסן, מביאים כיסא, קנקן יפה וכוסות חד פעמיים. אתם מקשטים את הדוכן ועושים שלט מהמם שמודיע על הלימונדה האורגנית שאתם מוכרים - במחיר מעולה!

כשהכל מוכן ומסודר, אתם פונים למישהו שעובר ברחוב ומציעים לו לימונדה. החיוך שלכם וההתרגשות מהסיטואציה, מושכים אנשים לדוכן שלכם.

פשוט וברור. העסק כולל רק אתכם והכל תחת שליטה. אתם אילה שסוחטים את הלימונים, אתם אילה שמוזגים עם חיוך. אם משהו לא עובד, האחריות היא עליכם. אם אין לכם מצב רוח לפתוח את הדוכן, לא תהיה לימונדה באותו יום.

בוקר אחד, אתם מתעוררים לעולם בו ביונסה שיחררה את האלבום שלה ופתאום כולם עפים על לימונדה! הדוכן מוצף ואתם בקושי עומדים בביקוש. כדי לפתור את הבעיה, אתם מבקשים מהשכנים שלכם דנה ואביחאי לבוא לעזור לכם לעבוד בדוכן.

דנה ואביחאי מקבלים משכורת מעולה ובתמורה הם עובדים בדוכן בשעות העומס. פתאום יש לכם אפשרות לפתוח את הדוכן לשעות ארוכות יותר, כי אפשר לעבוד במשמרות.

העסק משגשג! 3 אנשים סוחטים לימונים, מושכים לקוחות חדשים, מוזגים ומוכרים. הייצור גדל והעסק מצליח.

פתאום מתפנה לכם יותר זמן, ואתם יכולים לחפש אנשים ברחוב שיש להם עץ לימונים ואין להם מה לעשות עם כל הלימונים שיש להם. אולי אתם מוצאים סוכר במבצע אם קונים בכמות גדולה, ופתאום ייצור הלימונדה עולה לכם פחות בעוד שהמחיר עדיין נשאר כפי שהיה.

עם כל היתרונות, אתם רואים גם כמה חסרונות. דנה שמה יותר מדי סוכר בלימונדה ואביחאי לא כזה ידידותי בשעות הבוקר. אתם מאבדים חלק מהשליטה על העסק. הלימונדה והשירות לא עומדים בסטנדרט שהצבתם.

אבל זה עדיין שווה את זה. בלי דנה ואביחאי פחות אנשים יוכלו להנות מלימונדה ביום חם. ואחרי הכל, ויטמין סי הרבה יותר בריא מקולה.

פתאום מה שחשוב זאת לא הלימונדה המושלמת, אלא עבודת צוות. אתם מצליחים לעבוד ממש טוב ביחד ולעתים בערב יוצאים לבלות ביחד ומכירים אחד את השני טוב יותר. הצלחת הצוות היא מה שחשוב.

נגיד דנה ואביחאי, יכולים למכור 15 כוסות לימונדה בשעה. דנה מוכרת 15 ואביחאי מוכר 15 כוסות בשעה. בגלל שהעסק הוא שלכם ואתם מאוד אוהבים לימונדה, אתם יכולים למכור 20 כוסות בשעה. נגיד וביום דנה ואביחאי מוכרים 60 כוסות בעוד שאתם מוכרים 80 כוסות.

ייתכן ותחשבו שבגלל שאתם כל כך טובים במכירת לימונדה, בכל זאת הלימונדה שלכם מהווה 40% מהמכירות כולן, עדיף שתשקיעו את הזמן שלכם בלמכור לימונדה. אבל מה אם תנצלו את הזמן שבו היתם מכינים לימונדה לעשות משהו אחר?

נגיד ובמקום לעשות לימונדה, תכשירו את דנה ואביחאי למכור יותר כוסות לימונדה. נגיד ולאמן אותם לעשות לימונדה יותר טעימה ולמכור יותר כוסות יקח לכם 30 שעות. והשקעה זו בעובדים שלכם תגרום להם למכור 16 כוסות בשעה במקום 15. שינוי כביכול לא אסטרונומי.

ב-30 שעות שהשקעתם בלהכשיר, הפסדתם מכירה של 600 כוסות לימונדה. זה מרגיש הפסד גדול בשביל שינוי לא כזה גדול במכירה של דנה ואביחאי. 16 כוסות במקום 15, כלומר תוספת של 8 כוסות ביום. לא הבדל גדול אבל בפחות משלושה חודשים הם יעשו את ה-600 כוסות שלא עשיתם בזמן ההכשרה שלהם. אם הם ישארו לעבוד שנה שלמה, השקעה שלכם של 30 שעות תהפוך לתוספת של אלפיים כוסות בשנה.

ומה אם תשקיעו את ה-30 שעות בלחפש עובד חדש שיהיה תותח אמיתי במכירת לימונדה? העובד החדש ימכור 30 כוסות בשעה כי מכירות זה הצד החזק שלו - יותר חזק אפילו מכריזמה שלכם בכל הקשור ללימונדה.

בשנה, התוצר של הדוכן יגדל למעל 21,000 כוסות לימונדה. וכל זה מהשקעה שלכם של 30 שעות.

אם הייתם משקיעים את כל הזמן בלהכין לימונדה, היתם מפסידים עובדים שמביאים יותר כסף לעסק ובטוח שלא היתם מוצאים עובד תותח שהיה מוכר יותר לימונדה מכולם.

במקום לנהל צוות, לחשוב על עתיד הדוכן ולחשוב על דרכים יצירתיות להכניס יותר כסף, היתם עובדים כעובד זוטר. לא בדיוק מעורר השראה לשאר העובדים.

Julie Zhuo, The Making of a Manager.

ויק, רוטרדם

--

--

רוטרדם בת-ים הפודקסט
Rotterdam-BatYam

ברוכים הבאים לעמוד הבלוג של רוטרדם בת-ים. פודקסט בעברית שמחבר בין הולנד וישראל. ויק ברוטרדם ורות׳קה בבת-ים. כל הפרקים זמינים באפליקציה של אפל וספוטיפיי