על העדר בחירה אישית | רוטרדם בת-ים הפודקסט

רוטרדם בת-ים הפודקסט
Rotterdam-BatYam
Published in
3 min readMay 18, 2020

לפני כמה זמן, גיליתי מחקר שמדבר על כך ש-45% מהזמן שבו אנחנו ערים, אנחנו מבצעים פעולות מתוך הרגל.

המחקר הדהים אותי כי למעשה, אני לא בשליטה על מחצית מהיום שלי. אני עובדת על אוטומט ולא מחליטה על איך שהיום שלי מתנהל. למרות שלכאורה, אני הבוס של עצמי.

חשבתי על זה לעומק. האם זה באמת יכול להיות? והתשובה לצערי היא כן.

הרגלים הם אילה שמכתיבים את הדרך בה מחצית מהיום שלי יראה.

התחלתי לחקור לעומק את כל נושא ההרגלים. איך משנים אותם, איך מחזירים את השליטה בחזרה לידיים שלי, ובעיקר - עד כמה מעיק התהליך הזה הולך להיות.

תוך כדי המחקר גיליתי משהו מפתיע. אתם מכירים את כל האתגרים האילה שמשכנעים אתכם לעשות משהו 21 יום כדי לבנות הרגל? אני בהחלט לקחתי חלק ביותר מכמה כאילה הרגלים.

דיפאק צ’ופרה אלוף בזה, ואני מאוד נהנית מהמדיטציות שלו. אבל, עכשיו כשאני חושבת על זה, אחרי שסיימתי את שלושת השבועות, לא באמת המשכתי עם המדיטציות של צ’ופרה.

אז, מתברר שהמספר 21 הוא רנדומלי לחלוטין. אין מחקר אחד שמגבה אותו. תחשבו על משהו שעשיתם 21 יום ובאמת התמדתם? אולי פיתחתם הרגל חדש, בלי קשר, והצלחתם לשמור עליו - במקרה כזה, כל הכבוד!

בספר נוסף, המחקר דיבר על 18 חודשים. אם אנחנו מתמידים במשהו במשך שנה וחצי, סביר להניח שאנחנו הולכים לסגל לעצמנו הרגל חדש. אבל אם תחשבו על זה, מדובר כאן בקצת רמאות. הרי, איך נגיע לשנה וחצי אם לשמור על הרגל חדש זה אחד הדברים הכי קשים לעשות?

הצלחתם לשמור על דיאטה (לא בקטע של להרזות אלא במשמעות של אכילה בסגנון מסוים) או אולי בחרתם ללמוד משהו חדש (כמו שפה חדשה), או אולי הלכתם לחדר כושר?

להתמיד במשהו שנה וחצי מצריך דיי הרבה. או יותר נכון - לסגל הרגל חדש מצריך בדיוק 5 דברים:

1. קודם כל צריכה להיות סיבה טובה. אם ראינו סרט נורא בנטפליקס שהראה לנו מה אנחנו עושים לבעלי חיים והחלטנו להפוך לצמחוניים - זאת סיבה חזקה. אם הבנו שאנחנו מבלים חצי מהזמן שלנו על אוטומט ואנחנו רוצים לקחת שליטה על הזמן שלנו, זאת סיבה מספיק טובה.

2. טריגר. למה להתחיל עכשיו? אולי נמאס לנו מהדרך שבה אנחנו מתנהלים והשינוי חייב לבוא עכשיו! אולי קראנו ספר או שמענו הרצאה שהניעו אותנו לפעולה. אולי חבר טוב פתאום סיפר לנו משהו ונפל לנו האסימון. הבנו משהו שלא הבנו לפני כן.

3. חייב להיות הרגל קטן יותר שמהווה חלק מההרגל הגדול. משהו שיקח לי בסביבות 60 שניות לעשות והוא לא מותנה בשום דבר. אולי אני רוצה להיות בכושר אז אני יכולה פתאום לעשות מתיחות של דקה בכל שעה כדי שהישיבה מול המחשב לא תהיה כל כך רצחנית לגב שלי.

4.אימון.

5. תוכנית.

אם חמשת התנאים מתקיימים, נוכל להגיע לשנה וחצי. אם נגיע לשנה וחצי, יש סיכוי שיהיה לנו הרגל חדש.

בואו נסתכל רגע על הרגל שאני מנסה לפתח כבר קרוב לשנה. אני מנסה להיות יותר מודעת לעצמי. לראות מתי רגש מתחיל ולא לטבוע בו. להרפות, להירגע ולקחת דברים בצורה יותר קלילה. כדי לעשות את זה, בסוף שנה שעברה התחלתי לעשות מיינדפולנס כל יום.

המטרה היתה ברורה. שלום בית ואיזון.

הטריגר - נהייתי עצמאית. עזבתי עבודה ששילמה לי מלא כסף ונתנה לי המון חופשות בתשלום ובתמורה מיררה לי את החיים כי היא לא נתנה ליצירתיות שלי לבוא לידי ביטוי.

מיקרו הרגל. לקחת נשימה עמוקה. לשים לב לאיך שאני מרגישה. להרגיש את הרגע. להניח את הטלפון בצד ולחוות את מה שאני עושה באותו הרגע.

תירגלתי את ההרגל החדש שלי כל יום לפני השינה. 10 דקות כל יום. למעלה מ-310 ימים רצופים.

והתוכנית שלי מאוד ברורה. מתי ואיך אני משלבת את ההרגל החדש שלי בתוך היומיום.

לפחות 10 דקות מהיום לקחתי לעצמי. עכשיו נשאר לראות מה עושים עם שאר הזמן שבו אני מתפקדת על אוטומט.

ויק, רוטרדם

--

--

רוטרדם בת-ים הפודקסט
Rotterdam-BatYam

ברוכים הבאים לעמוד הבלוג של רוטרדם בת-ים. פודקסט בעברית שמחבר בין הולנד וישראל. ויק ברוטרדם ורות׳קה בבת-ים. כל הפרקים זמינים באפליקציה של אפל וספוטיפיי