Karantinada Beyin Bulantısı: Panik Atak

şafakvakti
safakural
Published in
3 min readMay 11, 2020

Adını sıkça duyduğumuz, hepimizin biraz da olsa aşina olduğu panik atağa biraz daha yakından bakalım. Panik atak nedir, belirtileri neler, panik atak geçiren insanlara nasıl yaklaşmalıyız, yeterince bilinçli miyiz?

Panik atak nedir?

Biranda ortaya çıkan ve insanı korkunç bir paniğin içine çeken psikolojik bir rahatsızlık . Kişiyi aniden içine çekerek giderek artan stres, panik aşırı gergin olma durumuna sokuyor. On dakika içerisinde en şiddetli seviyesine gelmiş oluyor. Geçmesi olaya ve kişiye bağlı olsa da yaklaşık 30 dakika ila 1 saat içinde kendiliğinden geçiyor.

Panik Atak belirtileri nelerdir?

Yukarıdaki görsele ek olarak mide bulantısı, baş dönmesi, tansiyon düşmesi, bayılma, üşüme ve titreme gibi belirtiler de eklenebilir fakat en yaygın olarak bu 4 belirti görülüyor. Tüm belirtilere Türkiye Psikiyatri Derneği’ nin resmi sitesinden ulaşabilirsiniz.

Panik atağı olan bireylere nasıl davranılmalı?

Hemen hemen her psikolojik rahatsızlıkta olduğu gibi panik atakta da hasta bireylere karşı oldukça sabırlı ve anlayışlı davranılmalı. Özellikle kriz anında söyleyeceğimiz her söz ve yapacağımız her davranış çok önemlidir. ‘’Bir şeyin yok, kendin kuruyorsun, abartıyorsun.’’ gibi sözlerden kesinlikle kaçınılmalı.
Paniğin, kişinin kontrolünün dışında olduğu bilinip, kendisi anlamaya çalışılmalı. Rahatsız bireyler eleştirilmemeli ya da rahatsızlığı ile dalga geçilmemeli. Onları üzecek, korkutacak ya da sinirlendirecek olumsuz söz ve davranışlardan da kaçınılmalı. Mümkün oldukça negatif olayların dışında kalmalarını sağlamak en sağlıklısı olacaktır. Ayrıca kişi ile konuşup yardım almasını sağlamak çok önemlidir.

Panik atak rahatsızlığı ile mücadele eden Başak E. ile bu konuda röportaj yaptım.

İlk panik atağını ne zaman geçirdin?
İlk panik atağımı üniversite birinci sınıfta derse girdiğim ilk gün geçirmiştim.

Atağını tetikleyen unsurlar neler?
Anlık bir şeylere heyecanlandığımda bu panik atağımı etkiliyor. Özellikle bir anda sinirlendiğimde ya da çok üzüldüğümde ardından panik atak dalgası geliyor. Bazense tamamen durduk yere fakat bu çok sık olmuyor.

Panik atak sırasında neler yaşıyorsun?
Panik atak sırasında nefes alıp verişim hızlanıyor ve zorlaşıyor da. Kalbim çok hızlı atıyor ve başım dönüyor. Bazen ateş basması da oluyor. Fakat beni en çok etkileyen kalp atış hızım. Çünkü hemen evham yapıyorum, kafamda direkt kalp krizine yoruyorum. Böyle olunca hayliyle panik atağım daha da şiddetleniyor.

Kendine ya da çevrene ne gibi etkileri oluyor?
Kendime en buyuk etkisi bir daha yasar miyim korkusu. Bu korku bazen beni çoğu şeyden alıkoyabiliyor. Çevrem ise haliyle benim durumuma endişe ediyor ve hemen sakinleştirmeye çalışıyor . Fakat kriz anında sakinleştirilmeye çalışmak beni daha kötü etkiliyor.

Kendini iyi hissetmek için ne yapıyorsun?
Panik durumunda baslarda hiç bir şey yapamıyordum fakat internet araştırmalarım ve izlediğim videolar sonucunda, panik atak durumundayken nefes kontrolü yapmayı öğrendim. Tamamen nefesime odaklanıp derin ve yavaş bir şekilde nefes alıp vermeye çalışıyorum. Kafamdan kotu düşünceleri ve korkuları da atmaya çalışıyorum.. Bu panik atak durumumu kontrol altına almama buyuk yardımcı oluyor.

Çevrendekilerin sana olan davranışları seni nasıl etkiliyor?
Aslında tüm olan bitenin sebebi çevremin tutumu oluyor. Aşırı tepkiler aldığımda ya da olumsuz şeyler duyduğumda hastalığım tetikleniyor. Ayrıca atak sırasında ‘’bana bir şey yok ya’’ gibi cümleler kurulması sinirimi çok bozuyor. Daha çok rahat bırakılmayı, kendime ait bir alanı seviyorum kendimi güvendeymiş gibi hissediyorum.

Uzman yardımı aldın mı?
Hayır, almadım. Fakat durumum ileri boyutlara giderse almayı düşünüyorum.

Tanıdık Simalar Köşesi

Her hafta olduğu gibi bu hafta da yakından tanıdığımız belki de hayran olan ve bahsettiğimiz rahatsızlıklarla mücadele eden ya da etmiş ünlülerimizden bahsediyoruz.

Bu hafta köşemizde gençlik döneminde bir ikon haline gelmiş, güzelliği ile hepimizi büyüleyen İngiliz süper model Kate Moss bulunuyor.

Kate Moss

Çocukluğundan beri panik atak ile mücadele ettiğini söyleyen Kate Moss bu rahatsızlığı yüzünden modellik kariyerinde de birçok zorluk ile karşı karşıya kalmış. Özellikle cesur pozlar vermesi gerektiğinde panik atağının tetiklendiğini söylüyor. Kendisi hala panik atak ile mücadele ediyor.

--

--