5 vragen voor: docent Marcel Caerteling van Gezondheidszorg & Welzijn (deeltijd)

Ervaringsdeskundige online onderwijs

SAM
sambyhan
3 min readApr 17, 2020

--

Marcel Caerteling op zijn thuiswerkplek

Veel opleidingen vogelen sinds een maand online onderwijs en onderwijs op afstand uit. Toch zijn er ook studies die al behoorlijk veel ervaring hebben op dit vlak. De deeltijdopleiding Gezondheidszorg & Welzijn is daar een goed voorbeeld van. Een gesprek met docent Marcel Caerteling.

Tekst: Olga Helmigh
Foto: Ralph Schmitz

Hoe komt het dat jullie gewend zijn aan het geven van online onderwijs?
“De deeltijdopleiding Gezondheidszorg & Welzijn is bedoeld voor mensen die al werkzaam zijn in die sectoren en docent of praktijkondersteuner willen worden. Denk aan kapsters, verpleegkundigen, doktersassistenten en apothekers die bij ons hun didactische kennis en kunde halen, zodat ze met die bevoegdheden op bijvoorbeeld roc’s praktijkervaringen kunnen delen.”

Hoe gaat dat precies in z’n werk?
“Het basisprincipe is blended learning: contactonderwijs in combinatie met online leren. Wij hebben normaliter één keer per week klassikaal les, wat nu natuurlijk is komen te vervallen door de coronamaatregelen. Online staat de lesplanning van week tot week, opgebouwd in modules. Deze zijn opgesteld door de modulecoördinatoren. Deze groep docenten bereidt een heel semester voor. Studenten kunnen als gevolg zelfstandig aan de slag. Uiteraard zijn er wel fysieke en digitale contactmomenten en is de studieloopbaanbegeleider nauw betrokken.”

“Ik geef drie keer per dag dezelfde les”

Is er door de coronamaatregelen veel veranderd bij jullie?
“Online onderwijs is één ding, maar ‘onderwijs op afstand’ iets anders. De klassikale lessen die we hadden, geven we nu via Microsoft Teams. Al snel ontdekte ik dat videobellen met één grote groep niet te doen is. Je hoort geruis, geritsel, en het ‘aflezen’ van gezichten is lastiger. Vandaar dat ik de groep heb opgedeeld in subgroepen: ik geef drie keer per dag dezelfde les. De studenten kunnen zich inschrijven op een bepaald tijdstip. Zo is er meer individuele aandacht en zij kunnen het tijdstip afstemmen met hun werk- en thuisschema.”

Hebben alle studenten die switch kunnen maken?
“Het zijn voor ons kleine aanpassingen en zodoende konden we heel snel schakelen. Onze studenten zijn gewend om gebruik te maken van online onderwijs. Je merkt wél dat veel studenten in de zorg werken, bijvoorbeeld in een ziekenhuis of verpleegtehuis, waar ze nu extra moeten bijspringen vanwege het coronavirus. Daardoor ligt voor een aantal van hen de studie nu stil. Daarnaast moesten wij, de docenten, natuurlijk ook van alles regelen en een nieuw ritme vinden. Je merkt dat iedereen inmiddels z’n draai heeft gevonden, ondanks de uitdagingen.”

“Het geven van lessen via Teams is wel nieuw voor me, maar daar word ik steeds vaardiger in”

Is jouw vak wezenlijk anders geworden?
“Op zich niet: al voordat ik vier jaar geleden op de HAN kwam werken, was ik bekend met online onderwijs. Platforms als Wikiwijs zijn bij uitstek geschikt voor kennisdeling en ik maak er dankbaar gebruik van, ook in mijn lessen. Zo mailde een studente me afgelopen week dat ze blij was met de module ‘Lesgeven met inzet van digitale didactiek’, waarin we het toepassen van Wikiwijs en andere verschillende digitale tools behandelen. Ze vertelde dat ze nu met trots haar zelfgemaakte wiki’s (soort digitale leerarrangementen–red.) kan laten zien aan haar collega’s en kan inzetten voor onderwijs op afstand aan haar leerlingen.”
“Het geven van lessen via Teams is wel nieuw voor me, maar daar word ik steeds vaardiger in. Het enige waar ik me zorgen om maak, is de toetsing. Maar dat geldt als uitdaging voor alle opleidingen nu, dus daar komt vast een oplossing voor.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen