Complottheorieën: (hoe) krijgen we de geest weer in de fles?

SAM Studentenpanel

SAM
sambyhan
4 min readJan 25, 2021

--

Foto: Kayla Velasquez (op Unsplash.com)

Op internet worden de complotvuurtjes door boze reaguurders, slinkse algoritmes en Russische trollenfabrieken steeds hoger opgestookt. En het blijft niet beperkt tot online: Qanon-aanhangers die Capitol Hill bestormen, 5G-tegenstanders die zendmasten in brand steken, viruswaanzinnigen die coronaregels aan hun laars lappen. Hoe krijgen we de geest weer in de fles? Of is het daar al te laat voor?

Louisa Tumiwa, eerstejaars Master Social Work:

“Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder artikelen en nieuwsberichten wil volgen op social media. Mensen raken continu verstrikt in welles-nietesdiscussies en laten elkaar daarbij niet meer in hun waarde. Natuurlijk krijg ik hoe dan ook mee wat er zich op die platforms afspeelt, maar ik probeer me hier niet door te laten leiden. Het is gevaarlijk om mensen te veroordelen, veel liever ga ik met hen in gesprek. Asociaal gedrag keur ik nooit goed, wat iemands beweegreden ervoor ook is. En onder asociaal gedrag versta ik vernieling, geweld en het demoniseren van mensen met een andere mening.”

Lisa Hewett, tweedejaars Lerarenopleiding Engels:

“Hier komen we niet meer vanaf. De ene complottheorie is nog niet ontkracht of er duiken alweer nieuwe op. Dat is van alle tijden. Zelf geef ik er meestal nog maar weinig aandacht aan. Komen ze toch op mijn pad, dan probeer ik ze meestal te negeren. Maar als mensen bijvoorbeeld helemaal losgaan over traceerchips in coronavaccinaties, dan bekogel ik ze met alle artikelen die er maar te vinden zijn om hun ongelijk aan te tonen.”

“Een heel andere manier van denken? Best, als het maar niet uitloopt op asociaal gedrag”

Ayla Naebers, vierdejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening

“Internetgekkies, dat is echt iets van nu. Voor sommigen fungeert internet als uitlaatklep. In mijn ogen heeft iedereen er recht op een mening te hebben en die te delen (binnen bepaalde grenzen). Toegegeven, soms moet ik wel lachen om de discussies die ontstaan onder een Facebookbericht. Maar bij kwetsende, ondoordachte opmerkingen denk ik af en toe: dat kan toch niet de bedoeling zijn. Verder maak ik me best zorgen om het feit dat heel veel mensen klakkeloos meegaan in de soms verzonnen waarheden op internet.”

Bram Lammers, eerstejaars Pedagogiek:

“Die complotdenkers en complottheorieën vind ik maar niks. Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die hierin meegaan. Een heel andere manier van denken mag van mij best. Maar hoe het dan vaak geuit wordt, dat vind ik gewoon asociaal. Zendmasten in brand steken? Capitol Hill bestormen? Hoe haal je het in je hoofd!? Laten we allemaal weer even ‘normaal’ gaan doen en ons lekker bezighouden met de mensen om ons heen. Dat is de beste manier om al deze gekkigheid achter ons te laten. Maar de geest weer in de fles krijgen? Dat gaat ons niet lukken, daar is het al veel te laat voor.”

Luuk Otter, derdejaars Automotive:

“De laatste tijd zie je het steeds vaker: nieuws over mensen die het oneens zijn met coronaregels. Niet zo gek ook. Iedereen zit binnen en er is weinig anders om over te praten. Mensen verliezen hun geduld en worden steeds vatbaarder voor manipulatie vanuit sociale media. En laten die nou net erg eenvoudig toegankelijk zijn in deze tijd. Sta je op het randje en bekijk je het nieuws, dan zie je meteen hoeveel aandacht je kunt trekken als je daarin meegaat. In mijn ogen is dit survival of the fittest in actie: deze mensen maken zichzelf ziek of ze worden aangehouden voor vandalisme.”

Studeer jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Studentenpanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen