De koning en de gek (column)

Martijn van Koolwijk
sambyhan
Published in
2 min readOct 1, 2018

‘Wie is gek?’ vraagt Martijn zich af in zijn nieuwe column. En terecht.

Foto: Jorg Karg

Het moet een jaar of twee geleden zijn. Ik stond met een meneer bij een tankstation. De meneer was opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis in de buurt en was aldaar erg druk met brieven sturen en telefoontjes plegen naar diverse banken. Meneer was een koning en in zijn schrijven beval hij de banken te stoppen met het uitkeren van bonussen. Zijn wat verwilderde uiterlijk zorgde ervoor dat de overige klanten van de pomp hem voor lieten gaan. Hij knikte vriendelijk naar de mensen, rekende af en wendde zich tot mij.
“Kijk Martijn, zo zie je, ik heb overal onderdanen.”
De mensen die hem eerder wat angstig voor lieten gaan, moesten nu voornamelijk hard lachen om die gekke man.

Waarom ik dit vertel? Ik moest aan deze koning denken toen ik afgelopen week een interview met ene Bas las. Bas zat meer dan twaalf uur in de rij om als een van de eersten de nieuwe iPhone te kunnen kopen. Bas: “Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de rij en toen heb ik gezien hoeveel aandacht de nummer één in de rij kreeg. Applaus, confetti en danseressen… Ik dacht: dat wil ik ook.”
Op het moment dat Bas de telefoon eindelijk in zijn handen heeft, zegt hij: “Onbeschrijfelijk, de beste dag van mijn leven!” Maar hij moet er snel vandoor, want: “Het is vandaag tevens de eerste verjaardag van mijn zoontje. Ik had wel iets uit te leggen toen ik zei dat ik er niet bij zou zijn op het moment dat hij ‘s ochtends wakker werd.”

Waarom vinden wij massaal de koning, een man met een geestesziekte, gek?
Waarom lachen we hem uit, terwijl Bas, een volwassen man die…

1. Er bewust voor kiest zijn 1 jaar oude telefoon te vervangen voor een nieuw exemplaar van +/- 1200 euro
2. Daarvoor een nacht in een rij gaat staan
3. Niet bij zijn vrouw is op het moment dat hun kind jarig is en
4. De telefoon gewoon via internet had kunnen bestellen en dezelfde dag thuis had kunnen laten bezorgen

…een heldenonthaal met applaus, confetti en danseressen krijgt?

Lees dit nog eens een tweede keer en vraag je af: is de koning gek of zijn wij het massaal geworden?

Martijn schrijft om de week een column voor SAM. Lees hier zijn vorige aflevering

--

--

Martijn van Koolwijk
sambyhan

Afgestudeerd aan de HAN werkt schrijver Martijn in de geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft onder meer geschreven voor Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen.