De Ondernemer: GehoorSaam

“Het gedrag van honden heeft me altijd gefascineerd”

SAM
sambyhan
3 min readFeb 12, 2020

--

Ze is géén hondenfluisteraar maar kan het gedrag van honden wel bovengemiddeld goed lezen. Oud-HAN-student Inge Tuinman werkt als klantadviseur bij een bank en is daarnaast zelfstandig kynologisch gedragstherapeut. “Ik kan niet meer ‘gewoon’ naar een hond kijken.”

Tekst: Raïssa Soeter
Foto’s: Ralph Schmitz

Het roer om
Inge Tuinman studeerde vier jaar Personeel en Arbeid aan de HAN en werkte vervolgens jaren bij een bank als coach telefonisch hypotheekadviseur. Ze gooide een aantal jaren geleden het roer om toen er een grote reorganisatie aanbrak. “Ik kwam in aanmerking voor een outplacement traject en dacht, dít is het moment om mijn droom waar te maken.” Die droom, dat werd ‘GehoorSaam’. Onder deze bedrijfsnaam helpt Inge sinds 2017 mensen met het opvoeden van hun hond.

Gedragsproblemen
“Ik heb een geaccrediteerde opleiding Kynologische Gedragstherapie gevolgd en geef nu privé- en groepslessen en lezingen bij dierenartsen. Denk aan ‘honden en vuurwerk’, ‘de ontwikkeling van pups’ en ‘omgaan met honden op leeftijd’.” Er is vooral veel vraag naar één op één begeleiding aan huis. Veel voorkomende problemen waar hondeneigenaren last van hebben: getrek bij het lopen aan de lijn, niet alleen thuis kunnen zijn, agressie naar andere honden en mensen, lusteloos gedrag en eindeloos geblaf.

Intake
“Het probleem staat nooit op zich dus tijdens de intake probeer ik zo veel mogelijk informatie op te halen om een goed beeld te krijgen van onder meer de achtergrond, de fysieke toestand van de hond, voeding en beweging, en wat er al gedaan is om het probleem te verhelpen.” Volgens Inge hebben mensen altijd het beste voor met hun huisdier, maar begrijpen ze hun viervoeter vaak niet: “Er ontstaan problemen door miscommunicatie.” Aan Inge de taak om uit te zoeken welke emoties aan de basis van het probleemgedrag liggen, om vervolgens een brug te slaan door uit te leggen waarom de hond doet wat-ie doet.

Kwestie van opvoeden
“Soms krijgt een hond bijvoorbeeld te veel prikkels of te weinig uitdaging en beweging. Des te beter een hond in zijn vel zit, des te beter hij zal ‘functioneren’.” De gedragstherapeute gelooft overigens níet in het domineren van honden. “Honden zijn heel sociaal, het is niet nodig om ze de baas te zijn. Die alphatheorie is achterhaald. Je moet gedrag niet onderdrukken, je moet het ombuigen. Het is echt een kwestie van opvoeden en begeleiden, net zoals je met kinderen doet. En ja, dat kost tijd en inzet, ik heb geen toverstaf.”

Levenservaring
De oud-HAN-studente heeft van haar passie voor honden en hun gedrag een goedlopend bedrijf kunnen maken, maar hoe kijkt ze terug op haar studiekeuze, die haar eigenlijk een andere richting in hielp? Inge: “Ik ben blij met hoe het gelopen is. Wat ik geleerd heb tijdens de opleiding Personeel en Arbeid neem ik altijd mee. Het heeft mijn analytisch en organisatorisch vermogen versterkt, maar nu ik meer levenservaring heb, past GehoorSaam beter in mijn leven.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen