De Ondernemer: lerensolliciteren.nl

“Er valt altijd meer uit te halen dan je denkt”

SAM
sambyhan
3 min readNov 4, 2021

--

Foto: Ralph Schmitz

Oud-HAN-student Reinier van der Galiën (24) is blogger en eigenaar van lerensolliciteren.nl, een website met cv-formats en een platform waarop sollicitanten geholpen worden bij het vinden van een baan.

“Maak een perfect CV in enkele minuten en word snel aangenomen!” — de slogans op Reinier zijn website beloven wat. De voormalig HAN-student maakte tijdens zijn opleiding Ondernemerschap en Retail Management een begin met lerensolliciteren.nl. “Ik moest een cv maken voor een bijbaan als verkoper in een telefoniezaak. Hiervoor zat ik te prutsen in Microsoft Word, de kaders versprongen steeds. Dat kan beter, dacht ik.”

Klein beginnen
Reinier maakte als afstudeeropdracht een ondernemingsplan voor zijn eigen bedrijf. “Ik bracht de behoefte naar cv-formats in kaart, onderzocht hoe ik bij mijn doelgroep aan kon sluiten en wat mijn business model zou zijn.” Hij moet nu lachen om de eerste versie van de website die hij indertijd afleverde. “Ook dat is ondernemen: proberen, vallen en weer opstaan. Je moet ergens beginnen. Tijdens de opleiding leerde ik de basisregels, het samenwerken met verschillende mensen en hoe je klein begint. Het afgelopen jaar is de website flink verbeterd in gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden.”

“Mijn vader is mijn grote voorbeeld”


Ondernemingszin zit hem in het bloed, als kind verdiende Reinier al geld met online spelletjes en het verkopen van spullen. “Ik heb het altijd leuk gevonden om dingen gewoon uit te proberen. Mijn vader is daarin mijn grote voorbeeld. Hij bouwde een bedrijf voor verzuimsoftware van de grond af op terwijl hij het thuis druk had met vier kinderen. Soms had hij geen geld om te tanken en nu is hij succesvol, dat vind ik bewonderingswaardig.”

Blog
Zelf timmert de jonge ondernemer aan de weg met lerensolliciteren.nl én de bijbehorende blog. Je leest er tientallen artikelen over alles wat te maken heeft met cv’s en solliciteren. Van kledingadvies en ongeschreven cv-regels, tot tips voor het sollicitatiegesprek of het maken van een cv zonder werkervaring. “Er valt altijd meer uit te halen dan je denkt. Je cv en gehele aanpak is gewoon ontzettend belangrijk om kans te maken op een baan die je graag wilt. Mijn doel is niet alleen cv-templates te verkopen, maar mensen oprecht verder te helpen. Mijn blog vergroot tegelijkertijd mijn naamsbekendheid en het aantal websitebezoeken.”

Persoonlijke feedback
Wie een net cv-template wil afnemen kan kiezen uit twaalf varianten. Van strak en modern tot klassiek. Voor 1,95 kun je een week lang onbeperkt gebruik maken van alle templates. Voor 10 euro krijg je één maand toegang, plus een checklist voor het opstellen van een goede motivatiebrief. Een pakket inclusief persoonlijke feedback kost 35 euro. Reinier schrijft deze zelf, samen met een oude studievriend die als recruiter werkt. “Concurrenten vragen zo’n 15 euro voor een maandabonnement, maar veel gebruikers willen gewoon eenmalig een cv maken dus daar is mijn verdienmodel op afgestemd.”

Samenwerken met scholen
De oud-HAN-student werkt zo’n dertig uur per week aan het schrijven van content, het oplossen van bugs in de applicatie, programmeren, vragen beantwoorden en het vergroten van de vindbaarheid in Google. “Op het moment werk ik ook nog als programmeur voor mijn vader en blijft er weinig tijd over voor marketing van lerensolliciteren.nl. In de toekomst wil ik dat aanpakken en ook gaan samenwerken met scholen door bijvoorbeeld lessen aan te bieden. Het zou mooi zijn als deze onderneming een doorslaand succes wordt. Ik ga er alles aan doen om dat waar te maken.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen