De sportiefste burgemeester van Nederland

HAN-student eerste sportburgemeester

Hans Wanningen
sambyhan
4 min readNov 14, 2018

--

Joep Tiernego in zijn ambtsshirt, van alle sporten thuis (foto: Ralph Schmitz)

Hoe zorg je ervoor dat sport een nog grotere rol krijgt in de samenleving? Je benoemt een sportburgemeester.

Om een dikke witte kalkstreep onder het belang van sport te zetten, heeft Arnhem onlangs de eerste sportburgemeester van ons land benoemd. Een passend initiatief voor de ‘European City of Sport’, want dat is de stad dit jaar. Uit een waaier aan kandidaten werd Joep Tiernego gekozen, medewerker HAN Sport en Bewegen en kersverse deeltijder van de HAN-master Sport- en Beweeginnovatie.

Sport als eerste levensbehoefte
Joep is bepaald geen onbeschreven blad als het om sport gaat: de 26-jarige ex-profvolleyballer ‘kiest’ tegenwoordig voor voetbal, volleybal, salsa, surfen, skiën en duiken. In sportzalen en op sportvelden kon Joep al vanaf zijn jonge jaren een uitlaatklep vinden. Elders voelde hij zich als kind met autisme een stuk minder op zijn gemak. Voor zijn medesporters was hij daarentegen altijd op een positieve manier bijzonder (getalenteerd). Sport was zijn reddingsboei, maar ook zijn kompas dat hem in het leven steeds weer verder bracht.

‘Beperkingen en talenten zijn vaak twee kanten van dezelfde medaille’

Hoe heb je door sport beter leren omgaan met autisme?
‘Door de sport zijn er voor mij deuren opengegaan. Deuren die anders zeker gesloten zouden zijn gebleven. Via sport kon ik meedraaien in de “gewone mensenwereld”. Non-verbale communicatie was voor mij als kind altijd een mysterie. Al sportend krijg je echter doorlopend directe feedback. Zo heb ik van binnen een hele beeldbank aan gezichtsuitdrukkingen opgebouwd. Die uitdrukkingen heb ik leren verbinden met wat mensen zeggen en het gevoel dat ze daarmee willen overbrengen. Zonder het inzicht en geduld van anderen was me dit niet gelukt. Gaandeweg begon ik als recreatieve en topsporter te snappen wat wel en niet werkt. Ik groeide in zelfvertrouwen. Ook ontdekte ik dat beperkingen en talenten vaak twee kanten van dezelfde medaille zijn.’

Hoe ziet je baan bij HAN Sport en Bewegen eruit?
‘Bij HAN Sport en Bewegen ben ik studentbegeleider en verbinder onderwijs-praktijk. Samen met de praktijk ben ik op zoek naar het onderwijs van de toekomst: hoe vinden we een balans tussen opdrachten vanuit de opleiding en de praktijkvraag? Een balans die voor beide kanten werkt: er mogen fouten worden gemaakt, er is volop ruimte om te leren. Tegelijkertijd: we boeken vooruitgang en komen tot bruikbare inzichten en tastbare resultaten.
Mijn droom is om een omgeving te verwezenlijken waarin professionals uit de praktijk de studenten vakinhoudelijk bij de hand nemen. Gezamenlijk creëren we een meerwaarde voor de maatschappij. Ondertussen stomen we de studenten op persoonlijk vlak klaar, zodat ze op eigen benen kunnen staan, wat er ook op ze afkomt. Want in het vakgebied gaat over tien jaar alles er vast weer heel anders eraan toe. Investeren in persoonlijke ontwikkeling doet ertoe!’

Wat doe je eigenlijk als sportburgemeester? Je lijkt me geen type van lintjes doorknippen en stroperige overleggen.
‘Als sportburgemeester inventariseer ik ideeën en signaleer ik problemen rond sport en bewegen in Arnhem. Deze onbezoldigde functie valt geweldig te combineren met mijn master Sport- en Beweeginnovatie en mijn baan bij HAN Sport en Bewegen. Lintjes doorknippen is inderdaad niet mijn favoriete bezigheid. Belangrijker voor mij is om de wijken van mijn stad beter te leren kennen, liefst op een informele manier. Wat speelt er? Waar loopt men tegenaan? Wat kan een oplossing zijn? Als een soort ombudsman voor de inwoners pak ik met het Sportbedrijf en de gemeente zaken op. Ook bij sportevenementen laat ik vaak mijn gezicht zien, vooral om de functie en relevantie van sportburgemeester voor het voetlicht te krijgen. Zaken voor elkaar krijgen, is één ding, maar de mensen moeten je natuurlijk wel weten te vinden.’

‘Hopelijk kan ik de Arnhemmers bewustmaken van alle aanwezige mogelijkheden, hulp en expertise’

Wat hoop je in je ambtstijd als sportburgervader te bereiken?
‘Wat mij betreft, zou iedereen dezelfde kansen moeten krijgen die ik heb gehad. Mij maakt het daarbij dan niet uit of sport een middel of het doel is. Hopelijk kan ik de Arnhemmers bewustmaken van alle aanwezige mogelijkheden, hulp en expertise. Ik had de mazzel dat ik geboren werd binnen een netwerk dat mij goed wist op te vangen. Niet iedereen heeft zo veel geluk. Als sportburgemeester zet ik mij juist ook voor die mensen dubbel in.
Mijn ambitie is iets fraais op te bouwen voor de volgende sportburgemeester. Ik wil dat het ambt een begrip en een succes wordt. Mijn opvolger kan dan vanaf dag één daadkrachtig inspelen op sportvragen en -behoeftes van de inwoners.’

Lees meer over de kersverse sportburgemeester van Arnhem op han.nl.

--

--