Druk, druk, stuk?

SAM Medewerkerspanel

SAM
sambyhan
4 min readSep 24, 2021

--

Foto: Luis Villasmil (op unsplash.com)

Telkens weer hoor je op de HAN dat de werkdruk zo hoog is. Toen kwam corona en moest alles online. Wéér meer werkdruk voor velen. Vakbonden en ook de nieuwe MR-voorzitter vragen de HAN-bestuurders met klem om in actie te komen. Hoe ervaren de medewerkers uit ons panel die druk, bij zichzelf en bij collega’s om hen heen?

Tekst: Hans Wanningen

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:

“Werkdruk heeft in onze academie continu de aandacht. Het is een erg complex vraagstuk gebleken. Een one-size-fits-all-aanpak is er niet. Waar sommige collega’s opbloeiden in de coronaperiode toen ze thuis gingen werken en online les moesten geven, kregen velen (zoals ik) het zwaar voor de kiezen. Ik werk met veel collega’s die er, net als ik, een hoge lat voor studenten en onszelf op nahouden. Mede daarom hebben wij acht van de tien weken contactonderwijs, om studenten zoveel mogelijk les te geven. De kunst is dan om, buiten de pieken om, gas terug te nemen. Iets wat mij steeds beter lukt.”

Sabine Maresch, hoofd HAN Talencentrum:

“Ik ben zo druk… ik hoor het mezelf en mijn collega’s van het Talencentrum vaak zeggen. Die werkdruk wordt ons deels van buitenaf opgelegd. Door de groeiende berg verzoeken die we moeten oppakken, door de stroperige besluitvorming in de HAN, waardoor ik alles tig keer moet toelichten. Maar ook door onszelf. Want we willen iedereen ter wille zijn. Maar is die spoedvraag echt urgent, of kan het best een weekje wachten? En moeten we echt iedereen steeds cc’en, waardoor ieders mailbox volloopt? En kunnen we soms niet beter even bellen? We moeten elkaar binnen de HAN niet zo gek maken.”

Stop and smell the roses, people!

Dellwyn Oseana, coördinator cursussen MVT, trainer en taalcoach Engels, HAN Talencentrum:

“Ik heb recent geleerd dat mijn voormalige drukte meer een gevoel van verantwoordelijkheid was, en van bezorgdheid dat alles meteen af moet zijn. Het werk zal nooit stoppen, maar we zijn geen bijen die geen andere reden hebben om te leven. En het waargenomen idee dat alles moet en niks mag, creëert een gevoel van machteloosheid. Wat mij betreft mogen we gewoon iets vergeten en even falen zonder dat we de slechtste persoon op aarde zijn. Onze wereld is te druk en we denken dat we met de drukte mee moeten. Ik zou zeggen: Stop and smell the roses, people!

Asha Dijkstra, senior beleidsadviseur, Centrale Staf Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg:

“Druk is een relatief begrip, vind ik. Bij de HAN ervaar ik veel ruimte voor ontwikkeling en het realiseren van ambities. Zeker, er zijn tijden waarop het druk kan zijn, dat is bij mij niet anders. Zelf probeer ik dan met mijn collega’s tot goede afspraken te komen over projecten en deadlines. Dat vind ik een kwestie van zelfregie.
Van onze studenten verwachten we dat ze prima leren plannen en organiseren. Maar hoe goed zijn we daar als medewerkers zelf eigenlijk in? Daar heb ik soms zo mijn vraagtekens bij, als ik zie hoe vaak we roepen dat we het te druk hebben. Plannen en organiseren is inderdaad heel belangrijk, voor iedereen. Ik heb een beetje een allergie voor het woord druk. Ik noem het liever intens lekker bezig met mijn werk.”

Marco de Haan, Solution Architect, Services ICT:

“De HAN kent al jaren een hoge veranderambitie. Daar kwamen vanaf voorjaar 2020 de uitdagingen rond corona nog bij. De kunst is dan om thuis maar zeker ook op het werk erop toe te zien dat je goed in balans blijft. Heel bevorderlijk voor die balans zijn sociale contacten, ontspanning en plezier. Juist daaraan ontbrak het echter vaak in het afgelopen anderhalf jaar. De HAN moet hier actief op sturen, net zoals op het verlagen van de werkdruk.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen