Een lege kapel, enge kelder en onverklaarbare verschijningen

Bijzondere studentenkamer: Sylvian woont in voormalig priesterconvict

SAM
sambyhan
4 min readDec 3, 2021

--

De afgelopen weken besteedt SAM aandacht aan de woonsituatie van (ex)studenten. Dit keer: de bijzondere woonruimte van een HAN-student.

Sylvian van Wijngaarden (20) is tweedejaars Social Work en woont antikraak in Piushove. Dit gebouw uit 1926 was een ‘convict’, een huis voor priesters en priesterstudenten. In de Tweede Wereldoorlog werd het bezet door de Duitsers en daarna was het een bejaarden- en verzorgingstehuis.

Tekst: Olga Helmigh
Foto’s: Ralph Schmitz

“Ik woon nu anderhalf jaar als antikraker in Piushove, maar het voelt alsof ik hier al veel langer woon. Dat komt omdat ik hier al zo veel meegemaakt heb, voornamelijk in coronatijd, met twee lockdowns en veel thuisblijven. Toen ik hier net kwam, was ik helemaal alleen. Dat vond ik geen probleem, behalve als ik ’s nachts naar de wc moest. Die is om het hoekje van mijn kamer, waarbij je uitkijkt op een lange, onheilspellende gang. Het licht was destijds kapot, dus het was pikkedonker. Ik heb het record ‘snel plassen’ toen wel verbroken, denk ik.”

“Daarna kwamen er nog 30 andere studenten wonen; het werd gaandeweg steeds drukker. In die periode hebben we veel feesten gehad, waaronder in de kapel. Dat was echt geweldig, met die glas in lood ramen, pilaren en hoge muren. Onvergetelijk. De sfeer in huis was in die periode echt top, heel hecht. Al helemaal door de coronaperiode: we gingen eigenlijk met elkaar in een soort quarantaine: je woont in hetzelfde pand en moet veel binnen blijven. Dan worden de banden meteen versterkt.”

De kapel, ook voor feesten en partijen

“Helaas besloot de beheerder van Piushove dat de meeste antikrakers moesten vertrekken, omdat het hen uiteindelijk toch meer kostte dan opleverde. Aangezien ik connecties heb met het bedrijf en hier als eerste kwam, mocht ik blijven, samen met één ander iemand. Nu wonen we dus met z’n tweeën in het pand, met ook nog vis Repelsteeltje en poes Parel erbij. Die laatste is eigenlijk van de buren, maar ze heeft alleen maar ruzie met haar zusje dus is ze altijd hier.”

“Het gerucht gaat dat er ooit iemand zelfmoord heeft gepleegd in het verzorgingsbad en dat er bejaarden in zijn gestorven. Maar dat houdt me niet tegen om uitgebreid te badderen hoor, haha!”

“De verwarming is sinds de verhoogde gasprijzen afgesloten, dus heb ik twee straalkacheltjes neergezet. Ik heb mijn eigen keukentje, dat is fijn, maar er is ook een grotere keuken waar uitgebreider gekookt kan worden. Gelukkig is er wel warm water om te douchen of in bad te gaan. In de badkamer om de hoek van mijn kamer staat nog zo’n ouderwets verzorgingsbad. Het gerucht gaat dat er ooit iemand zelfmoord in heeft gepleegd en dat er bejaarden in zijn gestorven. Maar dat houdt me niet tegen om uitgebreid te badderen hoor, haha!”

Het verzorgingsbad (met bedenkelijke geschiedenis)

“Nu moet ik toegeven dat er hier af en toe dingen gebeuren die onverklaarbaar zijn. Zo zijn er kamers waar sommige mensen heel naar worden als ze die betreden en zijn er ook wel eens dingen uit het niets omgegooid of verplaatst. Ex-huisgenoten hebben ook regelmatig geestverschijningen en stemmen waargenomen. Anderen hebben gezang gehoord en in de kelder zijn de vibes ronduit creepy. Dat komt natuurlijk omdat kelders per definitie eng zijn, maar dat er veel dingen van vroeger staan, draagt er ook aan bij. Zoals een oude medicijnkast, een verlaten keuken onder een dikke laag stof, een donkere, lege koelcel en een oud, vies matras in de hoek van een kapotte doucheruimte. Dat spreekt nogal tot de verbeelding.”

Sylvian van Wijngaarden

“De afgelopen weken zijn de allerlaatste bewoners vertrokken en zijn alle gangen boven dus leeg. Laatst liep ik een rondje en vond een hoop dode muizen. In zo’n oud gebouw heb je die natuurlijk altijd. Overal staan muizenvallen en we hebben ook huispoes Parel om ons een handje te helpen. Ik ga de muizenlijkjes straks even opvegen, ook al hoef ik verder niet meer boven te zijn, natuurlijk.”

“Het voordeel van hier wonen? De ruimte, de relatief lage huurprijs van 260 euro, inclusief, de bijzondere geschiedenis, de aparte sfeer, de enorme tuin met zelfgebouwde bar, vuurkorf en groentekas en de locatie. De omliggende wijk is mooi, je kijkt uit op een kerk en vanaf de brandtrap kun je de zon prachtig zien opkomen en ondergaan. Het plan is dat ze hier luxe seniorwoningen van maken, maar dat duurt nog wel even. Tot het zover is, vind ik het prima en hoop hier nog een tijd te kunnen wonen. Met of zonder geesten, haha!”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen