Een opleiding starten in het nieuwe normaal

Aankomend eerstejaars Carmen maakt het mee

SAM
sambyhan
4 min readJun 11, 2020

--

Carmen op haar stageplek voor de mbo-opleiding Onderwijsassistent, die ze momenteel afrondt

Hoe is het om in coronatijd een nieuwe studie te starten? De open dagen zijn online, alles gaat op afstand en de introductieweek zal anders verlopen dan normaal. Carmen Hentzepeter (19) begint vanaf september aan de HAN Pabo in Arnhem. “Het is gek om mijn nieuwe klasgenoten straks geen hand te kunnen geven.”

Tekst: Olga Helmigh
Foto’s: Marcel Krijgsman

Veel tijd om na te denken over hoe het precies zal zijn, heeft Carmen nog niet gehad. Ze is momenteel druk met het afronden van haar mbo-opleiding Onderwijsassistent, waarvoor ze stageloopt bij een basisschool. “Die stage is natuurlijk ook iets anders gegaan door de coronamaatregelen”, vertelt Carmen. “Ik werk in groep 3/4 sinds vorig jaar november, dus gelukkig heb ik veel regulier onderwijs doorlopen. Toen het thuisonderwijs van start ging, heb ik andere klussen kunnen doen en kreeg ik vanuit mijn opleiding vervangende opdrachten. Een prima oplossing.”

Het is wat het is
In welke mate Carmen op de Pabo te maken krijgt met de coronamaatregelen, weet ze nog niet precies. “Dat we sowieso anderhalve meter afstand van elkaar houden, is duidelijk. Dat zal nog wel even aanhouden, waarschijnlijk tot er een vaccin is”, verwacht ze. “Het zal vooral gek zijn om straks mijn nieuwe klasgenoten geen hand te kunnen geven. In de introductieweek doe je normaal veel spellen, ga je op kamp of slaap je op de campus en is er een groot introfeest. Dat kan nu allemaal niet, natuurlijk.” Carmen vindt het jammer, maar niet onoverkomelijk. “Het is wat het is. We moeten ervoor zorgen dat het virus onder controle blijft.”

“Voor de klas staan vind ik ontzettend leuk en ik kijk vooral uit naar de verdiepende theorie over de ontwikkeling van het kind”

Kop en schouders
De open dag, die op veel hogescholen en ook bij de HAN online plaatsvond, heeft Carmen niet ‘bezocht’. “Ik wist al vrij lang dat ik na het mbo door wilde naar de pabo”, vertelt ze. “Voor de klas staan vind ik ontzettend leuk en ik kijk vooral uit naar de verdiepende theorie over de ontwikkeling van het kind. Het pedagogische aspect is heel interessant.” Ze heeft nog wel gekeken bij een andere school in de regio, maar de HAN stak er voor haar met kop en schouders bovenuit. “Maar dan wel de pabo in Arnhem, die is kleiner dan de pabo in Nijmegen. Daar houd ik wel van, als het persoonlijker is.”

Carmen op haar plek: lesgevend in de klas

Bijbaan in de horeca
Vooralsnog woont Carmen bij haar ouders. Plannen om op kamers te gaan heeft ze niet. “Thuis heb ik het uitstekend”, lacht ze. “Er staat elke avond eten op tafel, mijn was wordt gedaan en het is gezellig. Mijn zussen wonen ook nog thuis en we delen met z’n drieën een auto. Bovendien bespaar ik veel geld, zodat ik straks de rest van mijn opleiding kan betalen. Mijn ouders betalen namelijk het eerste jaar en ik de overige jaren.” Haar bijbaan bij restaurant Pinoccio op de Korenmarkt in Arnhem zorgt voor een inkomen. “We zijn sinds kort weer open, dat is fijn. Het is nog even wennen, maar tot nu toe is het extra schoonmaken en bedienen goed te doen.” Al die tijd heeft de populaire Arnhemse pizzeria hun medewerkers het gemiddelde doorbetaald. “Dat was fijn”, aldus Carmen.

“Een collega had het coronavirus en is er nog van ondersteboven. Ze is snel moe en voelt zich nog altijd niet fit”

Ondersteboven
Werken in de horeca, stagelopen op een school en straks naar de HAN toe: is Carmen bang om het coronavirus op te lopen? “Nee, niet bang, wel oplettend, want mijn zus en moeder vallen allebei in risicogroepen. Dus ik houd me wel goed aan de regels.” Alleen in haar stageklas is dat af en toe lastig. “De kinderen vergeten soms dat ze tot de volwassenen afstand moeten houden, omdat ze dat met elkaar niet hoeven.” Onderling zijn de juffen en meesters op haar stageschool relaxed, maar ook alert. “Een collega had het coronavirus en is er nog van ondersteboven. Ze is snel moe en voelt zich nog altijd niet fit. Daar schrok ik wel van, want zij lag niet eens in het ziekenhuis. Het is echt wel iets anders dan een griepje. Ik houd me dan ook netjes aan de maatregelen en ga er vanuit dat het over een tijdje wel weer goedkomt.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen