Eerstejaars in coronatijd: Verpleegkunde-student Kirsten (17)

“Ik hou van actie en ik wil mensen helpen”

SAM
sambyhan
3 min readSep 29, 2020

--

Foto’s: Ralph Schmitz

SAM vraagt verschillende eerstejaars het hemd van het lijf als het gaat om hun studiekeuze, de eerste lesweken en online studeren. Deze week: Verpleegkunde-student Kirsten van den Bergh.

Even voorstellen: de 17-jarige Kirsten woont bij haar ouders in Beers (Noord-Brabant). Op kamers gaan schuift ze nog even voor zich uit. Ze werkt 2 à 3 avonden in een eetcafé, houdt van voetbal en hardlopen en heeft sinds kort een vriendin die in Zuid-Holland woont.

Hoe is je studiekeuze tot stand gekomen?
“Ik riep vroeger altijd dat ik dierenarts wilde worden. Op de middelbare school dacht ik ook na over een politieopleiding. Wat mij in deze beroepen aantrok was de reuring die ermee gepaard gaat in combinatie met de zorgkant. Ik hou van actie, ben praktisch ingesteld én ik wil dieren of mensen helpen. Zo past Verpleegkunde ook goed bij me. Ik kwam erop doordat mijn opa huisarts is geweest en mijn moeder een medische achtergrond heeft. Ziekenhuisseries op tv (zoals Chicago Med en Team Spoedeisende Hulp) maakten me nog enthousiaster. De HAN oriëntatiedag was helaas afgelast vanwege corona maar ik heb de open dagen van de HAN en Avans vorig jaar bezocht. Het werd de HAN omdat de manier van lesgeven (meer lesvoorbereiding en minder zelfstandig werken) me aansprak, de reisafstand korter is en er een grotere International Office is. Ik wil met mijn stages en minor naar het buitenland.”

Hoe vond je de online introductieweek?
“Gek. Het kon natuurlijk niet anders en er waren leuke dingen bedacht (een online escape room, pubquiz en opdrachtjes) maar het was raar. Het doel is je medestudenten te leren kennen maar dat gebeurt niet online. Ik heb me tijdens de intro dan ook aangemeld bij SV Plexus. Deze studievereniging organiseert ‘coronaproof uitjes’, zo kan ik toch medestudenten ontmoeten. Ook spreek ik soms met een aantal klasgenoten op een terras af.”

En hoe waren de eerste lesweken?
“Het was in het begin even zoeken met Teams, de website van de HAN en allerlei afkortingen die ik nog niet kende. Ik merk wel dat ik super gemotiveerd ben omdat ik de lesstof interessant vind en het bijdraagt aan mijn toekomst. Ik krijg één keer in de twee weken een praktijkles. Die eerste les ging — heel toepasselijk — over handen wassen en desinfecteren. We doen het allemaal verkeerd met die gels in de winkels, zoek maar eens op.”

Wat is je verwachting van het komende jaar?
“Op m’n kamertje online lessen volgen is niet ideaal maar het gaat. Ik hoop veel nieuwe dingen te leren en er een gezellige tijd van te maken ondanks corona. Ik denk dat het nog een hele tijd kan duren dus we moeten er maar het beste van maken. Door deze opleiding denk ik natuurlijk veel na over COVID-19. Als ik vier jaar eerder afgestudeerd was, dan stond ik nu in de frontlinie. Ik kijk veel documentaires en video’s en zie dat het zelfs voor zeer ervaren verpleegkundigen heel heftig is. Ik besef wel dat dit een vak is dat je moet liggen, maar door corona voel ik me nóg gemotiveerder om verpleegkundige te worden.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen