Even geen HAN Bigband voor Kiona

“In je eentje spelen voelt wat halfslachtig”

SAM
sambyhan
3 min readJun 9, 2020

--

Je maakt HBO-Rechtenstudent Kiona Alblas heel blij met luisteren naar jazz, maar vooral met samen muziek maken. Normaliter fietst ze iedere zaterdagmorgen met haar altsax naar het Pabo-gebouw, voor een repetitie met de HAN Bigband. Maar nu even niet.

Tekst: Hanneke Sizoo
Foto: Marcel Krijgsman

Tweedejaars Kiona Alblas komt uit een nest waar de opvatting heerst dat muziek maken bij je opvoeding hoort. Vanaf haar achtste speelt ze klarinet, om later over te stappen op altsaxofoon. Mooi meegenomen: een blaasinstrument bespelen is goed voor je longen, zeker voor die van haar: Kiona heeft van kinds af aan al last van astma.

Repeteren in de achtertuin
Kiona: “Voor het eerst sinds de corona-uitbraak staat er komend weekend met de HAN Bigband een repetitie gepland, bij een bandlid in de achtertuin. Ook al blijven we op afstand, ik twijfel of ik erheen moet gaan. Ik voel me er met mijn longprobleem eigenlijk te kwetsbaar voor.” De klad zit er sowieso een beetje in, vertelt ze: alle concerten en optredens zijn afgeblazen. “Een gepland optreden pusht je juist om te oefenen. En het samen met anderen repeteren stimuleert om jezelf te verbeteren. Nu voelt het in je eentje spelen wat halfslachtig. Je mist een doel, daar heb ik echt last van. Het voelt een beetje hetzelfde als de manier waarop ik nu online tentamens maak: je mag de leerstof erbij houden, waardoor je je anders voorbereidt, het duidelijke doel ontbreekt.”

Het swingt zo lekker
Kiona weet nog goed hoe de altsax haar destijds intrigeerde. “Ik zag hoe anderen dat glimmende instrument bespeelden en vasthielden, de mooie ronde vormen, het lekkere jazzy, funky geluid dat eruit komt. Ik ontdekte hoe je op het gebied van jazz met een saxofoon zoveel meer kan doen dan met een klarinet. Dat wil ik ook, dacht ik.” Door samen te spelen met jazzmuzikanten komt ze in een wereld terecht waar de liefde voor muziek haar verbindt met anderen, ook bij de HAN Bigband. “Ik sluit er vriendschappen met mensen die heel anders zijn dan ik. Je leeftijd, je achtergrond, het maakt allemaal niet uit als je samen muziek maakt. Repeteren we een nieuw stuk, dan klinkt het meestal in het begin niet zo best en denk je: waar gaat dit heen? Maar dan speel je door, je luistert naar elkaar, je groeit in je spel en dan ineens klinkt het mooi.”

Haar favoriete nummer met de HAN Bigband is Orange Colored Sky: “Dat swingt zo lekker. Het deuntje zit vaak in mijn hoofd, zelfs op de fiets. Ik word er echt vrolijk van. Hoe meer ik er nu over praat, hoe meer ik weer zin krijg om te gaan repeteren.”

De HAN Bigband is ruim 30 jaar geleden opgericht voor medewerkers en studenten van de HAN. Tegenwoordig kan iedereen lid worden. Nieuwe leden zijn welkom, in het bijzonder trompettisten (een lead-trompettist en een trompettist voor de vierde stem). De band hoopt in september de reguliere repetities weer te kunnen hervatten.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen