Fysiek onderwijs mag weer: zijn HAN-docenten opgelucht of opgelaten?

SAM Medewerkerspanel

SAM
sambyhan
4 min readAug 25, 2021

--

Terug naar school. Als een haas of liever in schildpadtempo? (foto: Jon Tyson op unsplash.com)

Het nieuwe studiejaar staat op de stoep. Ruttes kabinet heeft het hoger onderwijs groen licht gegeven voor fysiek onderwijs; op de campus vervalt de anderhalvemetermaatregel. Staan de HAN-docenten te popelen om weer de klas in te gaan, of voelen ze zich daar ongemakkelijk bij?

Tekst: Hans Wanningen

Renske Verhoeven, docent Verpleegkunde en wijkdocent, Minor Technology meets Health:

“Na anderhalf jaar coronacrisis heb ik inmiddels toch wel zo mijn twijfels — ook al weet ik natuurlijk dat de beste stuurlui aan wal staan. Ik zag deze rigoureuze wending in beleid niet aankomen. Nu al zó de teugels te laten vieren vind ik niet per se verstandig. Kijkend naar de nog relatief lage vaccinatiegraad onder studenten, de verminderde vaccinwerking na verloop van tijd én het vrijblijvende testbeleid, vrees ik voor oplopende besmettingsaantallen. Waarom niet kiezen voor kleinere tussenstappen?”

Nabila Zinad, hoofddocent en inhoudscoördinator Social Work:

“In coronatijd heb ik mijn ‘personal safe space’ ontdekt: kleinschalig fysiek onderwijs of achter mijn laptop. In beide gevallen voor iedereen veilig. Niet omarmen, handen schudden of zoenen. Niet op de hand, niet op de wang, laat staan drie keer; niet eens luchtzoenen. Vanaf 30 augustus verdwijnt de anderhalvemetermaatregel. Ik ben niet opgelucht. Eerder opgelaten. Doordeweeks dreigt tegen elkaar aanschurken op de HAN en dus inleveren op ‘personal safe space’. Dat doet wel pijn. Zelf zal ik trouw niemand omarmen, geen handen schudden, niet zoenen. Zoals een collega het treffend zei: ‘Al kuierend, met de handjes op de rug.’”

“Waarom niet ietsje langer gewacht totdat de meeste studenten gevaccineerd zijn?”

Ruud Kroes, docent Social Work:

“Ik wil graag openblijven. Wie niet? Opengaan is op zich het juiste besluit, maar per wanneer? Is er iets geleerd van wat er in juli is misgegaan? Is het niet wonderbaarlijk dat opnieuw een advies van het OMT genegeerd wordt, namelijk wachten tot 20 september? Waarom niet een week gewacht totdat de meeste studenten gevaccineerd zijn? De vaccinatiegraad onder hen is nu nog laag. Eerstejaars zijn vaak jonger dan achttien en nog niet volledig gevaccineerd. Anderen komen vlak voor het begin van het nieuwe studiejaar terug van vakantie en moeten nog een afspraak maken voor een tweede prik. Sommigen hebben op vakantie zonder het te weten iets opgelopen. Gun mensen wat testtijd. Begin een weekje later en voorkom verderop in het jaar een kater.”

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:

“Gedurende de zomervakantie kreeg ik de datum van 13 augustus niet uit mijn hoofd. De dag van de persconferentie waarop het hoger onderwijs uitsluitsel zou krijgen. We zouden toch niet nóg langer online les moeten geven? Ondanks de tevredenheid bij studenten over de kwaliteit van het onderwijs kostte het mij onevenredig veel energie; van fysiek onderwijs krijg ik juist energie. Ik ben opgelucht dat we weer de wei in mogen. Maar ik maak me ook zorgen over de studenten die niet naar school kunnen komen: wat gaat de HAN hen aanbieden? Ik heb geen zorgen over mijn eigen gezondheid: ik ben gevaccineerd en hoop dat mijn studenten en collega’s hier ook voor kiezen.”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Hoewel volledig gevaccineerd, ga ik de omzichtige manier van mensen ontmoeten niet volledig loslaten. Het zou misschien goed zijn als de vaccinatiegraad onder studenten hoger zou liggen. Al met al is er nog veel onduidelijk. Er is, bijvoorbeeld, relatief weinig onderzoek gedaan naar de exacte effecten van vaccinatie op vrouwen. Uiteindelijk komt het toch aan op het zelf inschatten van risico’s. Op individueel, groeps-, organisatie- en landelijk niveau. Ieder van ons heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid. Van sommige regels vind ik dat ze niet in verhouding staan tot hun doel; andere regels lijken mij gewoon een kwestie van gezond verstand. Ik stel me constructief op en laat de kerk in het midden. We zien wel hoe het loopt.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen