HAN-student Gina ontdekt de natuur door een macrolens

“Het is fascinerend wat je tegenkomt”

SAM
sambyhan
3 min readNov 18, 2020

--

Dennenappel met muizenstaartzwam. Foto: Gina Roosenboom

Gina Roosenboom (22) is wekelijks in het bos of een bloemrijke berm te vinden om flora en fauna vast te leggen. “Medestudenten vinden het wel grappig dat ik soms ineens op de grond lig voor een foto.”

Gina Roosenboom, zelfgemaakt portret

Gina is derdejaars Leraar Biologie en woont op zichzelf in Arnhem Presikhaaf. In haar vrije tijd is ze druk met dierportretten aquarellen en met fotograferen, het liefst in de natuur. “Ik was als kind al gek op planten en dieren. Ik las liever een natuurencyclopedie dan een sprookjesboek. Mijn opa nam me vaak mee naar het bos waar we op zoek gingen naar paddenstoelen, kevers, bloemen en vuurstenen. Hier is het eigenlijk allemaal begonnen. Ik ben gefascineerd door wat de natuur voort kan brengen en hoe het werkt. Vanaf mijn elfde wist ik al dat ik biologie wilde studeren.”

Tak met witte oorzwammetjes. Foto: Gina Roosenboom

Persoonlijk lesmateriaal
Momenteel volgt de student de minor ‘Omgaan met diversiteit in het vo’ en in februari start ze met de minor ‘Veldwerk en landschap’. Tevens loopt ze een half jaar stage op een vmbo in Velp waar ze lesgeeft aan zes brugklassen. Speciaal voor het lesgeven kocht ze een digitale camera. “Het leek me handig om zelf foto’s te maken die ik kon gebruiken als lesstof. Zo had ik meer om handen en kon ik ook iets van mezelf delen wat leerlingen vaak leuk vinden. Ik kreeg hierdoor de smaak van het fotograferen te pakken. Om te leren hoe ik foto’s kon beïnvloeden ben ik YouTube-tutorials gaan bekijken, heb ik boeken gelezen en korte cursussen gevolgd.”

Lieveheersbeestje. Foto: Gina Roosenboom

Macrofotografie
Een jaar geleden won Gina een online wedstrijd met een artikel over haar passie voor natuur en fotografie waardoor ze een gloednieuwe Canon EOS 90D spiegelreflexcamera in handen kreeg. “Ik ben van het simpelste naar het nieuwste model gegaan, een wereld van verschil. Echt geweldig. Ik heb er meteen een 100mm lens bijgekocht.” De student richt zich sindsdien voornamelijk op macrofotografie, ofwel het op korte afstand fotograferen waardoor details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk waarneembaar zijn. “Ik ben geïnspireerd door Janneke van der Pol van Arnhemsmeiske Natuurfotografie, zij is mijn grote voorbeeld. We kennen elkaar toevallig van Burgers Zoo waar we beide vrijwilligerswerk deden als gids in de mangrove.”

Vliegenzwam. Foto: Gina Roosenboom
Wespenspin. Foto: Gina Roosenboom

Op de bonnefooi
“Door de macrolens zie ik soms zelfs een vlo op een ander insect of bijvoorbeeld de lichtcellen op het kopje van een bij. Het is fascinerend wat je tegenkomt.” Gina gaat veel naar de bossen op de Veluwe en Heemtuin Presikhaaf, maar vindt een bloemrijke berm even interessant. “Ik ga op de bonnefooi en kijk wat ik tegenkom óf ik zoek iets specifieks. Paddenstoelen zijn ’s ochtends soms prachtig en ’s avonds verschrompeld, en de wespenspin is bijvoorbeeld alleen te zien in een bepaalde periode. In het laatste geval ben ik gerust de hele dag aan het speuren in een wei of het bos. In de natuur vergeet ik de tijd.”

Meer foto’s zien? Kijk op Gina haar Instagramaccount.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen