HAN-student in tv-programma ‘Waar doen ze het van?’

Een schaamteloos kijkje in de bankafschriften van vier gezinnen

SAM
sambyhan
4 min readOct 14, 2020

--

Privéfoto Isabella (links) en Giovanna

In de tv-serie ‘Waar doen ze het van?’ van de EO zien we vier gezinnen die moeten rondkomen van verschillende maandbudgetten. Eén van deze families is HAN-student Isabella en haar moeder Giovanna.

Tekst: Raïssa Soeter

Zes maanden lang volgde de cameraploeg van ‘Waar doen ze het van?’ familie De Vrind, familie Geerts, familie Azimi en Giovanna en Isabella. Terwijl familie de Vrind met twee kinderen moet rondkomen van 75 euro per week door grote schulden, komt er bij de Azimi’s maar liefst 130.000 euro per maand binnen. De familie Geerts heeft een maandelijks inkomen van 4.750 euro. Klinkt als een prima bedrag, maar ze hebben zeven kinderen. Ook de Wijchense Giovanna en haar studerende dochter Isabella doen mee. Giovanna verdient netto 1750 euro per maand en komt met 1200 euro aan vaste lasten maar nét rond.

Taboe
In elke aflevering zien we waar de families geld aan uitgeven en hoeveel. Denk aan de wekelijkse boodschappen, hobby’s, verjaardagen en kerst. De kijker mag zelfs meekijken in de bankafschriften. “Er heerst een taboe op het delen van je geldzaken dus ik vind het heel stoer dat mijn moeder hier aan mee wilde doen voor meer openheid,” vertelt tweedejaars HBO Rechten Isabella (20). “Het was even wennen om een cameraploeg in onze woonkamer te hebben en zo expliciet mee te kijken naar mijn moeders uitgavepatroon, maar deelname aan dit programma heeft onze kijk op geld voorgoed veranderd.”

Geldzorgen
Vroeger schaamde Isabella zich wel eens dat ze weinig te besteden hadden. “Wij waren ooit zoals familie De Vrind; mijn moeder moest het geld bij elkaar schrapen en op zoek naar afgedankte spulletjes.” Haar ouders scheidden toen ze vier jaar oud was, waarop de zorg bij moeder Giovanna terechtkwam die op dat moment geen werk of huis had. Het vergaat de twee inmiddels gelukkig een stuk beter: Giovanna werkt in een verpleeghuis en als zelfstandige, en Isabella heeft een bijbaan in de sportschool. Ook leent ze maximaal om zelf haar studie te kunnen betalen. Desondanks heeft Giovanna geldzorgen en vindt ze het leven maar duur.

Budgetcoach
“Hard werken en toch op de kleintjes moeten letten is zuur,” zegt Isabella. “Mijn moeder is via haar werkgever in contact gekomen met een budgetcoach om meer grip te krijgen op haar financiën.” Naar eigen zeggen is Giovanna een ‘slapende consument’: ze betaalt braaf alle rekeningen zonder te kijken of het goedkoper kan. De budgetcoach neemt dan ook alle vaste uitgaven onder de loep en schroeft het kostgeld van Isabella op van 50 naar 75 euro op, wat de student prima vindt. “Ik betaal daarnaast ook geregeld boodschappen, wel zo eerlijk.”

Studiekosten
Op kamers gaan zit er vanwege de kosten voorlopig niet in. Van de 970 euro die Isabella maximaal leent, betaalt ze maandelijks onder meer collegegeld (220 euro), een dure zorgverzekering (140 euro) en een telefoonabonnement (70 euro). “Studieboeken zijn ook een grote uitgavepost, zo’n 400 euro per kwartaal. Soms moet ik vanwege mijn beperkte budget uitkienen wanneer ik een boek aanschaf. Of ik spreek met een studiegenoot af dat we ieder een boek kopen en foto’s bij elkaar maken. ‘Dat vraag je toch gewoon aan je ouders?’, zei iemand eens, maar voor veel studenten gaat die vlieger niet op.” De HAN-student gaat ervanuit dat haar studieschuld zo’n 50.000 euro bedraagt waarvan de helft wordt kwijtgescholden als ze haar opleiding afmaakt. “Dit komt doordat het inkomen van mijn moeder onder het grensbedrag zit en mijn vader uit beeld is.”

Wat Isabella van de grote inkomensverschillen in het tv-programma vindt? “Heftig. Natuurlijk is het makkelijker leven als je nooit over kosten hoeft na te denken, maar als je ziet wat de familie Azimi ervoor inlevert, dan heb ik liever minder geld op de rekening en een warm thuis. Rijke mensen hebben in die zin weer andere moeilijkheden. Verder vind ik dat familie Geerts er een knap financieel regime op na houdt met zeven kinderen, petje af.”

Hard gelachen
Wat er van alle opnames precies uitgezonden wordt in de zes afleveringen was ook voor de families een verrassing. “Mijn moeder en ik hebben heel hard gelachen om de eerste uitzendingen en vinden het resultaat erg leuk. We horen van veel mensen dat ze het herkenbaar vinden en door het programma hun eigen financiën beter op orde hebben gebracht.” Giovanna kan nu eindelijk sparen voor een vakantie naar familie in Sicilië, en Isabella voor een rijbewijs. “Na mijn hbo-opleiding wil ik door naar de universiteit voor een betere baan en dus meer salaris. Ik ga er alles aan doen om later niet meer ieder dubbeltje om te hoeven draaien.”

Waar doen ze het van? is op woensdag om 21:35 uur te zien op
NPO1.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen