HAN-studenten ontwerpen raamtekeningen van Arnhemse gebouwen

Teken deze kerstvakantie de Arnhemse skyline op je raam

SAM
sambyhan
3 min readDec 17, 2020

--

Foto: In de Buurt Arnhem

HAN-studenten Alberto Duits en Joël Vermeulen, van Communication & Multimedia Design, hebben speciaal voor Arnhemmers raamtekeningen ontworpen van iconische gebouwen in de stad. De creaties zijn gratis te downloaden op de website In de Buurt Arnhem. SAM sprak met Alberto.

Tekst: Olga Helmigh

Hoe is Alberto aan zo’n leuke klus gekomen? “Mijn nicht Jolinda is redacteur bij In de Buurt Arnhem”, verklaart hij lachend. “Ze belde me of ik interesse had om Arnhemse raamtekeningen te ontwerpen. Het gebeurt vaker dat ik gebeld word voor dit soort dingen: ik ben de creatieveling in de familie, de ‘expert’, haha.” Alberto kreeg als opdracht om een aantal bekende Arnhemse gebouwen tot sjabloon te maken, zodat Arnhemmers deze kerstvakantie creatief aan de slag kunnen op hun lege ramen. “En dat terwijl ik Arnhem helemaal niet goed ken.”

De tijd nemen
Alberto woont zelf in Barneveld, waar hij is opgegroeid. “De enige keren dat ik in Arnhem kom, zijn als ik naar de HAN ga. Dat is erg weinig, want ik volg pas sinds september de opleiding CMD, en we zijn door corona natuurlijk niet veel op school geweest. Meestal zie ik vanuit de trein de skyline, op weg naar Presikhaaf. Verder weet ik niet veel over Arnhem, eerlijk gezegd. Binnenkort wil ik de tijd nemen om door de stad te lopen. Juist in deze lockdown lijkt me dat bijzonder, met dichte winkels en lege straten.”

Alberto Duits (eigen foto)

Omslachtig proces
Hoe heeft Alberto de opdracht aangepakt? “Ik heb online foto’s gezocht van onder meer de Eusebiuskerk, John Frostbrug en het centraal station. Die heb ik overgetrokken op overtrekpapier en vervolgens heb ik die tekeningen ingevoerd in de computer en bewerkt.” Een ‘omslachtig proces’ zoals hij zelf omschrijft, dus betrok hij klasgenoot Jöel Vermeulen erbij om de deadline te halen. “Die heeft in de eindfase meegewerkt, dat was top.”

Alles proberen
Het ontwerpen van tekeningen als deze, vindt Alberto leuk, maar het betekent niet dat hij zich voortaan toelegt op dit soort klussen. “Weet je, ik vind álles leuk. Een logo voor een bedrijf bedenken? Leuk! Een nieuwe website ontwikkelen? Leuk! Illustraties en belettering? Ook leuk! In die zin ben ik ontzettend allround en probeer alles. Als iets niet lukt, merk ik het vanzelf wel. En vaak verras je jezelf. Die waardevolle les heb ik tijdens mijn vorige opleiding, mbo Mediavormgeving, geleerd.”

Eén van de ontwerpen: de Eusebiuskerk

Duizend keer
Gaat Alberto zijn raamtekeningen ook op zijn eigen ramen tekenen? “Eh… nee. Ik kan de tekeningen inmiddels niet meer zíen, zo gaat dat als je zelf iets hebt ontworpen en het duizend keer onder ogen hebt gehad. Bovendien woon ik zoals gezegd in Barneveld, dus dan slaat zo’n Eusebiuskerk op m’n raam natuurlijk ook nergens op, haha!”

Voor wie graag een Arnhemse skyline wil creëren op het raam: download hier de tekeningen. Je kunt je creatie delen op Instagram via de hashtags #indebuurtarnhem en #sambyhan. Succes!

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen