Het afstudeeronderzoek: beweeggedrag van HAN-studenten

“Het liep allemaal een beetje anders”

SAM
sambyhan
3 min readJun 29, 2020

--

Afstudeerder Jefta Koudijs, fotografie: Ralph Schmitz

Jefta Koudijs (24) studeert Sport en Bewegingseducatie op de HAN en is bezig met de laatste loodjes. Tijdens zijn afstudeerstage bij het Radboud Sportcentrum (RSC) doet hij onderzoek naar het beweeggedrag van HAN-studenten.

“Ik wilde in eerste instantie afstuderen bij de KNVB, waar ik in het derde jaar ook stage heb gelopen. Ik hou van voetbal, speel zelf bij RKHVV in Huissen en na de zomer bij AVW ’66 in Westervoort. Maar een gepaste stageplaats bij de KNVB zat er helaas niet in, dus wees een docent me op deze stage bij het Radboud Sportcentrum. Bevalt ook heel goed. Wel is het door corona allemaal anders gelopen. Mijn week zou verdeeld zijn met drie werk- en twee scriptiedagen. De werkzaamheden bestonden vooral uit het organiseren van evenementen, maar alles werd afgeblazen, en vervolgens moest het sportcentrum tijdelijk dicht. Door de omstandigheden heb ik vooral tijd gestoken in mijn afstudeeronderzoek.

Mijn stagebegeleider vanuit het RSC kwam zelf met het voorstel dat ik onderzoek zou doen naar het beweeggedrag van HAN-studenten. Er is namelijk een stijgende trend van RU-studenten die sporten bij het RSC, maar het aantal HAN-studenten daalt en ze willen achterhalen waar dat aan ligt. Ik heb met Google Forms een online enquête uitgevoerd onder 133 HAN-studenten. Het viel me niet mee om vanuit huis de enquête te verspreiden en respons te krijgen. Helaas zijn het met name studenten van Sport en Bewegen die de vragenlijst hebben ingevuld. Dit kleurt het gemiddelde, maar desondanks zijn de resultaten interessant.

Van alle respondenten gaf 57% gaf aan zeer regelmatig te sporten, 32% regelmatig en 21% af en toe, bijna nooit of nooit. De eerste twee groepen zou vooral sporten omdat ze het leuk vinden, het tweede motief is een goede conditie, gevolgd door er fit uit willen zien, een gezond gewicht houden en beter willen worden in een bepaalde sport. De derde groep gaat in plaats van het uitoefenen van sport liever met vrienden afspreken, besteedt de tijd bij voorkeur anders, heeft er de energie niet voor, ziet weinig resultaat of is onzeker over behendigheid. Verder bleek dat studenten die bij RSC sporten dit vooral doen vanwege de prijs, bereikbaarheid en gunstige openingstijden. Redenen om niet bij RSC te sporten, hangen vooral samen met het feit dat veel studenten uit een andere plaats komen.

De resultaten komen redelijk overeen met de verwachtingen. In juli hoop ik mijn eindpresentatie te kunnen geven en rond ik het af. Mijn stage wordt met een aantal weken verlengd zodat ik nog mee kan helpen met de introductieweken van de RU en de HAN. Als ik mijn diploma op zak heb dan neem ik een tussenjaar om wat dingen op een rij te zetten. Ik wil mijn rijbewijs halen, backpacken in Zuid-Amerika (voor zover corona dat toestaat) en onderzoeken of ik een master wil doen. Misschien in het verlengde van mijn opleiding, of heel wat anders, ik denk ook aan een Master Psychologie. Maar als ik een baan kan krijgen bij de Nederlandse Voetbalbond, dan weet ik het wel! De KNVB is mijn droomwerkgever.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen